Fick tag på en C16

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Fick tag på en C16

Inläggav Vrilya » 27 maj 2014, 13:39

Hej på er!

Jo jag känner en Italienare som är helt galen (det kanske skulle kunna bli en helt annan historia)... Ibland så har han fått ett lass med märkliga saker som han ska visa upp och sedan när han väl tröttnat så försvinner de lika fort.
Idag så hade han plockat och letat bland sina saker efter tillbehör till en gammal C16, men då han inte hittade vad han letade efter så gav han maskinen till mig och sa argsint till mig att "Ta du den där förbannade kommendåren eller vad du kallar den och stick så kanske jag är på bättre humör en annan dag".

Jag har ju själv aldrig haft en sådan här i min ägo och vet inte ens om denna fungerar..... den är i väldigt fint skick i alla fall men den saknar transformator för att få igång den och bildsladd (kanske kan använda någon av bildsladdarna ifrån C64'n).
Några kontroller till den lär jag väl aldrig få tag på men det hade varit kul att veta om den fungerar.

MVH
Peter
Bilagor
Bild 2014-05-27 kl. 14.23 #2.jpg
Här får ni en liten icke så bra bild på den med :)
Vrilya
Nybörjare
Nybörjare

Re: Fick tag på en C16

Inläggav bjonte » 27 maj 2014, 17:43

Naaw, vad avis jag blir. Bildsladdar verkar vara kompatibla, men du måste kanske modda en transformator så att du får rätt kontakt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 27 maj 2014, 18:34

Vad är det för uttag på den?
Tyvärr går de lätt sönder, TED eller vad IC:n heter pajar.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Vrilya » 28 maj 2014, 10:21

Jag vet inte exakt vad man kallar uttagen på den... men här är en bild på uttagen på sidan i alla fall =)
Bilagor
Commodore161.jpg
Uttag på sidan C16
Vrilya
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav e5frog » 28 maj 2014, 11:06

9,5V DC ska du peta in där, 800mA eller mer, vet inte om det funkar med bara 9VDC (för det står det på flera andra ställen).
http://www.c64-wiki.com/index.php/Commodore_16

Står inte vilket som ska vara + eller -.
Enligt schemat så ska brytaren bryta +, säkringen sitter på + och sedan går de till en 7805 osv.
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/ ... 3-left.gif

Du kan ju stänga av, sedan mäta på respektive pol och t.ex. yttre ringen på RF-uttaget, när du får kontakt så har du hittat minus.

Här är instruktioner när du har fått ström på: ;-)
Troubleshooting a Dead C16, Plus/4 or C116

There are 3 main reasons for a dead 264 system - CPU (7501 or 8501), TED (7360 or 8360) and PLA (251641-02).
All three are prone to overheating.
Your first test should be to identify whether you're getting anything from the machine or not. Check the fuse in the plug first of all, then the fuse inside the computer.

Once you know you're sending power to the computer, check if you get any faint scan lines on your TV when you switch it on. If so, it's likely the TED chip is dead. Try pulling and reseating the TED in its socket. Carefully clean up the pins on the chip and the receiving connectors in the socket if they're tarnished.

If there is really no activity from the computer (no scan lines at all on the TV) or a completely black screen, and you've checked the TED is good, it's likely the CPU is faulty. If the unit appears to power on (power LED lights up) but no image, this too is a sign of a bad CPU.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.