Svenska Plus/4-programmerare?

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Svenska Plus/4-programmerare?

Inläggav carlsson » 29 december 2014, 12:37

Igår när jag för en väns räkning sökte efter lite roliga Plus/4-spel att lägga på diskett, kollade jag efter de senaste gjorda spelen. Lite förvånande var att jag hittade två svenskspråkiga spel på Plus/4 World. Det ena är en översatt version av Hangman-spelet Pick A Letter och det andra är Gaias konvertering av C64-spelet Super Schack, ursprungligen av okänd upphovsman.

Det fick mig att undra, finns det några svenskar som fokuserar på att utveckla för Plus/4? Själv har jag en ganska avog inställning till den maskinen, även om jag en gång gjorde musik + spelare till ett Plus/4-demo och på 1990-talet grovdebuggade mina 6502-spel i en Plus/4-emulator på Amiga, eftersom den var mer resurssnål än samtida emulatorer för såväl C64 som VIC-20.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Re: Svenska Plus/4-programmerare?

Inläggav corpsicle » 31 december 2014, 12:30

Jag är inte programmerare öht men jag är väldigt intresserad av att göra musik på Plus4 (TED obv). Kan man få ta del av din playerrutin? Finns det en editor också?

Jag kan pilla lite assembler så oavsett editor så är jag intresserad av att se playern. :)
corpsicle
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 31 december 2014, 13:23

Jag känner inte till någon svensk som utvecklar för plus/4. Jag har själv skaffat en och är stundtals peppad på att göra något exklusivt till den, alternativt en multiplattformsrelease med den som en plattform.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 2 januari 2015, 17:31

Nej, jag har aldrig gjort några editorer. Jag brukar komponera min musik i OctaMED på Amigan och använder sedan en speciell (*) metod som omfattar att skriva ut musikmönstren som text till fil, och sedan använda egengjorda filter för att splittra upp mönstren till enstaka block. Sedan genomför jag en rad handarbetande operationer för att snygga upp det, ta bort duplikat av block och får i slutändan ett format som jag medelst makron kan assemblera till binärdata som min musikrutin förstår. Naturligtvis kan jag dela min spelare, ska bara hitta på den. Det är i grunden samma spelarformat som jag använt på VIC-20, Plus/4 och Creativision, med viss justering m.a.p. antal ljudkanaler, frekvensomfång och lite grann vilka ljudmässiga egenskaper respektive maskin har.

Jag har aldrig orkat att göra en C64-version, eftersom det finns sjutton miljoner andra SID-musikspelare som är både mer kraftfulla, användarvänliga och sannolikt även resurssnåla så i den mån jag gjort SID-musik har jag använt mig av någon annans verktyg och spelare.

(*) eller krånglig, som nog de flesta som inte orkar engagera sig skulle kalla den
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 2 januari 2015, 18:44

carlsson skrev:Nej, jag har aldrig gjort några editorer. Jag brukar komponera min musik i OctaMED på Amigan och använder sedan en speciell (*) metod som omfattar att skriva ut musikmönstren som text till fil, och sedan använda egengjorda filter för att splittra upp mönstren till enstaka block. Sedan genomför jag en rad handarbetande operationer för att snygga upp det, ta bort duplikat av block och får i slutändan ett format som jag medelst makron kan assemblera till binärdata som min musikrutin förstår.

Jag har heller aldrig orkat göra någon editor för musik. Jag har gjort macros som jag knappar in rätt i en assemblertextfil. Det är inte jätteintuitivt kanske men det har funkat ganska bra hittills.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.