PET-problem.

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: PET-problem.

Inläggav carlsson » 5 januari 2016, 10:30

Nä, både joystick och högtalare går på userporten. Jag har sett något kopplingsschema, men vet inte hur många spel som stödjer det. En del av de PET-spel jag gick igenom förra året stod i alla fall att de stödjer joystick, och i emulatorn fungerade joystickemulering så då antar jag att de alla följer samma protokoll.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: PET-problem.

Inläggav e5frog » 5 januari 2016, 18:45

Finns denna beskrivning i PET FAQ 1.7

Kod: Markera allt
Interface Diagram  (use mono-spaced font to view properly)

  Looking at back of user port         1  1  1
            1  2  3  4  5  6  7  8  9  0  1  2
            =  =  =  =  =  =  =  =  =  =  =  =
           ### ######################### ######
            =  =  =  =  =  =  =  =  =  =  =  =
            A  B  C  D  E  F  H  J  K  L  M  N
            !     !  !  !  !  !  !  !  !     !
            !     !  !  !  !  !  !  !  !     !
  port 1->  8     1  2  3  4  !  !  !  !     !
                              !  !  !  !     !
                   port 2->   1  2  3  4     8


  Joystick pin diagram =>  5  [4] [3] [2] [1]
  looking at back of                    \ /
  male connector             9  [8]  7  [6]

  The 'fire' button (pin 6) is added by connecting joystick port pins 1 & 2
  to pin 6 with diodes, solder each diode from (already wired) pins 1 & 2
  to pin 6 (with the banded ends to pin 6).


Alltså så här:
A - GND
B - CA1
C - PB0 (1.1 FRAM)
D - PB1 (1.2 BAK)
E - PB2 (1.3 VÄNSTER)
F - PB3 (1.4 HÖGER)
H - PB4 (2.1)
J - PB5 (2.2)
K - PB6 (2.3)
L - PB7 (2.4)
M - PA2 (CB2)
N - GND

På de spel jag hittat än så länge som det står joystick-stöd på, de har denna beskrivning: LEFT=PA0, RIGHT=PA1, FIRE=PA5
Om man bortser från att det står A istället för B och antar att de menar samma signal på userporten då kommer det att bli fram/bak istället för vänster/höger och fire kommer att ligga på andra joysticken, bakåt...

Har en del han-ändar kvar från förlängningssladdar jag använt till "diagnostic-harness", så man kunde enkelt löda i ett par sådana med en lagom bit sladd, men det verkar som om man borde ha en switch för åtminstone fire-knappen för att köra den antingen som fram+bak samtidigt eller som "PA5" i så fall. Eller så sätter man tre, två enligt PET FAQ och en enligt spelinstruktion...
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2762
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: PET-problem.

Inläggav carlsson » 7 januari 2016, 09:35

Intressant! Så noga hade jag inte kollat.

Förresten, här är min D64 med mina favoritspel, sammansatta från vad jag hittat på Zimmers FTP och några fler ställen. Bland annat finns Car Race ][ med på disketten, som man normalt inte hittar löst på Zimmers.
http://www.cbm.sfks.se/files/PETSELECTED.D64

Jag har ju 32K i min maskin, så det kanske är ett antal som är för stora för att fungera på 8K RAM.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: PET-problem.

Inläggav e5frog » 7 januari 2016, 10:13

... och färre om man bootar igång på 1k mindre. D64? Behöver ha .tap. ;-)

EDIT:
Dessa går bort antar jag med bara 6143 BASIC BYTES - om spelen laddar maskinkod så går kanske fler.
Mad Bomber, Toker, Millipede, Space Invaders, Car race, Jail break, Cosmiads, Ski, Cosmic fighter...

Hade varit smidigt om man kunde ställa in VICE på att ett par kapslar var borta - då hade man kunnat testa innan man sätter sig och bandar.
Får väl klämma ihop en RAM-adapter med så det blir fullt minne (ja 8k iaf).
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2762
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: PET-problem.

Inläggav carlsson » 7 januari 2016, 12:16

Man kan väl välja 8K RAM som modell?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 10 oktober 2007, 16:24
Ort: Västerås

Re: PET-problem.

Inläggav e5frog » 7 januari 2016, 19:10

Ja 2001-8N finns som modellval i WinVICE, men man kan inte "custom"-ställa minnet för att simulera att man tar ur två RAM-kapslar.

Är det förresten ingen som designat en modern 32k ram-expander att plugga i sido-kontakten? Nu är det kanske enklare och billigare att göra en adapter som passar under processorn...
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2762
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Re: PET-problem.

Inläggav e5frog » 7 januari 2016, 19:18

dabone hade samma glitch på sin PET:
https://www.youtube.com/watch?v=kikLnI72N2I


Så jag antar att det inte är något som gått sönder - eller så har han samma fel.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 2762
Blev medlem: 8 augusti 2007, 18:16
Ort: Älvängen

Föregående

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron