Blivit med PET.

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Blivit med PET.

Inläggav e5frog » 2 januari 2016, 21:09

Köpte en PET 2001-8C av Trooper, hämtade upp den på väg hem från julfirande i Skåne.

Den fick stå till sig tills dagen efter hemkomst.
Bild

Det jag noterade först var att bandspelaren inte riktigt passade i hålet, det visade sig vara en äldre modell av bandare, avsedd att sitta i den tidigare blåa PET:en - eller så petade Commodore i vad skit som fanns på lagret... som vanligt.
Bild

Innan test så putsade jag benen på alla socklade chip, vätte alla socklar med isopropanol, motionerade chippen i socklarna, lödade loss ut-benet på alla fyra 7805:or och kontrollerade utspänningen vid tomgång - såg bra ut.

Lite av en besvikelse när jag sedan testade och fick ingenting alls men det visade sig att skärmen inte hunnit värma upp innan det blev blank skärm, en snabb off/on visade denna skräpskärm som de tydligen ska ha då det bara slängs ut vad som finns i video ram vid uppstart:
Bild

Tyvärr blev skärmen blank efter en sekund med detta skräp - fel på ROM eller RAM, udda 6540 ROM och udda 6550 RAM...

Tog ur bandaren och petade i en vit C2N som passade i hålet och hade rätt skruvfästen i botten, blev rätt snyggt.
Bild Bild

Efter mycket googlande och funderande på nya spännande adaptrar och frågor om original-reservdelar bestämde jag mig för att göra en adapter till en Willem eprom programmerare på breadboard för att kunna läsa MOS MPS 6540-rommarna. Många sladdar blev det...

Passade på att stoppa hela moderkortet i diskmaskinen, det fanns mycket sprickor i lödmasken så en del lossnade. Främst på stora förtennade ytor.
Bild

Bild Bild

Efter att ha konstaterat att alla rommar dumpade OK (jämförde med de dumpar som fanns på zimmers.net) utom "013" så gick tankarna återigen på adaptrar av olika slag men jag bestämde mig till sut för att ägna fler timmar vid arbetsbänken och löda ihop en adapter med tillhörande eprom. Jag hade 2732 och en del 2764 så jag gjorde den för 2764, tog en som en gång i tiden var specad till 250ns då original-ROM anses vara 300ns - hyfsat nära.

Bild Bild

Efter att ha läst lite felsöknings-tips så hade jag tagit ut allt ram utom fyra kapslar - skåda:
IT'S ALIVE!!
Bild Bild

Efter lite RAM-exercis så kunde jag konstatera att en kapsel var defekt, så jag fick nöja mig med 1kB mindre så länge.
Bild

Då det var nyårsafton blev det en hälsning med:
Bild

... som förresten var svår att skriva så efter tolv-slaget tog jag loss och isär tangentbordet (som saknade många skruvar), bort med hela plattan på baksidan och där var det fullt med småskräp.
Tog inga bilder men jag tvättade tangentbordet med diskmedel på ovansidan med en mjuk svamp, detsamma med mönsterkortet med de guldade kontakt-paddarna som efter torkning även svabbades med lite isopropanol. Kontakytorna på de svarta gummitutorna på varje tangent ruffade jag upp mycket försiktigt med en stålborste i dremeln som ger en fin, matt och ledande yta. Efter montering funkade varje tangent perfekt!

Efter att ha letat upp lite mjukvara som var tillräckligt liten för att få plats testade jag med spelet Fire!
ftp://www.zimmers.net/pub/cbm/pet/games ... index.html

Fick ladda hem WAV-PRG för att göra om den till TAP (fanns som TAP här: http://www.classic-computers.org.nz/blo ... wnload.htm ) och sedan skriva den med 1541U-II till kassett - som funkade att ladda på första försöket!

Var lite tveksam på om jag skulle välja C64/VIC-20/C16 PAL/NTSC vid tap genereringen med WAV-PRG, valde VIC-20, PAL. Vet inte om det spelat någon roll.
1541U-II sparade spelet utan titel så efter inladdning sparade jag det på nytt med PET:en med en titel.

Det blev följande resultat:
https://www.youtube.com/watch?v=Ey8gmapT_3I

Jag har alltså någon underlig glitch varje gång grafiken uppdateras, den märks även efter tryck på RETURN om man skriver in en rad basic-kod, en 0:a med 11 tecken är tillräckligt för att det ska dyka upp en glitch på översta raden av skärmen efter RETURN. Fler tecken ger mer glitch, färre ger ingen synbar förändring.

Letar just nu efter tipset jag läst någonstans om att byta en konding för att slippa den lysande pricken på skärmen efter avstängning, tog några bilder på skärmkortet vid grovrengöring.

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild Bild
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Re: Blivit med PET.

Inläggav bjonte » 2 januari 2016, 23:09

Bra jobbat och grattis till att du fick igång den!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 3 januari 2016, 05:22

Tackar, nu blir det väl några dagars probning av videokretsen för att reda ut störningen som uppstår vid t.ex. spel av "Fire".

Har kunnig hjälp från vintage-computer.com, vi får se hur det går. Så länge jag slipper byta 6520, 6522 eller 6502 så är jag glad, en del finns väl i andra maskiner här hemma förstås.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav e5frog » 11 januari 2016, 03:15

Det visade sig att andra med samma maskin också har dessa störningar, frågan är om man ska ge sig där eller försöka göra något åt det.

Spelar man det assembler-programmerade spelet Galaxy Invaders så flyter spelet på utan problem.
Får väl uppgradera ROM till v2 och se om det gör någon skillnad...
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav bjonte » 11 januari 2016, 11:53

Det liknar ett problem som finns på Microbee32. Om man skriver till grafikminnet så hindras antagligen grafikchipet från att läsa under en cykel och istället får man ett litet streck. Man blev tvungen att aldrig skriva under uppdateringen av skärmen för att komma runt det.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 11 januari 2016, 12:23

Det är säkert något sådant, och risken är att det ligger i hårdvaran, har man tur är det ett problem man kan korrigera i ROM. Satt och funderade vad de gjort när de uppdaterade ROM 011 till 019, det var inte så mycket som skilde i denna del av Basic rom:

Detta:
Kod: Markera allt
.C:c584  A2 68       LDX #$68
.C:c586  86 65       STX $65
.C:c588  68          PLA
.C:c589  8D FD 01    STA $01FD
.C:c58c  68          PLA
.C:c58d  8D FE 01    STA $01FE
.C:c590  A2 FC       LDX #$FC
.C:c592  9A          TXS
.C:c593  A9 00       LDA #$00
.C:c595  85 8D       STA $8D
.C:c597  85 61       STA $61
.C:c599  60          RTS

Har ändrats till detta:
Kod: Markera allt
.C:c584  A2 68       LDX #$68
.C:c586  86 65       STX $65
.C:c588  68          PLA
.C:c589  A8          TAY
.C:c58a  68          PLA
.C:c58b  A2 FE       LDX #$FE
.C:c58d  9A          TXS
.C:c58e  48          PHA
.C:c58f  98          TYA
.C:c590  48          PHA
.C:c591  A9 00       LDA #$00
.C:c593  85 8D       STA $8D
.C:c595  85 61       STA $61
.C:c597  60          RTS
.C:c598  51 60

Men det har väl med något annat att göra, har inte klurat på vad det är, någon föreslog en tidig fix på IEEE-488 problemet. Det är inte riktigt lika väldokumenterat som C64:an.
Är väl helt enkelt så att man får undvika vissa saker på den gamla 2001:an som man kan göra på senare.

När man skriver in BASIC-kod och trycker return så får man samma störning, eftersom det verkar undvikas i t.ex. Galaxy Invaders så lutar det väl mer åt mjukvara än hårdvara...?
Hade varit smidigt att kunna fixa till bara det där och lämna resten orört.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 11 januari 2016, 16:53

Skillnaden mellan -11 och -19 är, enligt Olaf Seibert, en "intermittant bug in the editor".
Båda dessa brukar räknas som Lvl 1. Lvl 2 ROM har slutsiffror mellan -20 och -26.
Om jag inte minns helt tokigt blev inte IEEE-488 problemet löst förren i Lvl 2.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 11 januari 2016, 19:14

Det kan stämma, det är bara den biten av listningen som är ändrad - vilken editor förresten?
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 11 januari 2016, 19:50

BASIC-editorn.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 11 januari 2016, 19:55

Forfarande nyfiken på vad som ändrats exakt, någon som vet?
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav bjonte » 11 januari 2016, 19:56

e5frog skrev:När man skriver in BASIC-kod och trycker return så får man samma störning, eftersom det verkar undvikas i t.ex. Galaxy Invaders så lutar det väl mer åt mjukvara än hårdvara...?

Ja, det är min poäng. Det kanske helt enkelt funkar så och vissa tar sig runt problemet mjukvarumässigt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.