Sida 8 av 9

Re: Mega65

InläggPostat: 5 juli 2020, 10:26
av herdware
Första "big box"-spelet till Mega65 har tillkännagivits.
https://twitter.com/puddlesoft/status/1279486766588801026
Puddle släpper Stefan Vogts "Hibernated 2". Ett textäventyr.

Re: Mega65

InläggPostat: 5 juli 2020, 11:50
av Redreamer
Ska bli spännande att se vad de lyckas kläcka för spel till den. Textäventyr i all ära men jag bir inte riktigt till mig.

Re: Mega65

InläggPostat: 5 juli 2020, 11:53
av herdware
Redreamer skrev:Textäventyr i all ära men jag bir inte riktigt till mig.

Inte jag heller... har inte riktigt tålamod för dem.

Re: Mega65

InläggPostat: 15 juli 2020, 09:47
av Redreamer

Re: Mega65

InläggPostat: 15 juli 2020, 10:23
av bjonte
Jag såg den där men fattade inte varför det körs från C64-läget. Det här är väl högst M65-bundet så varför ens köra det från 64-sandlådan?

Re: Mega65

InläggPostat: 15 juli 2020, 11:52
av herdware
bjonte skrev:Jag såg den där men fattade inte varför det körs från C64-läget. Det här är väl högst M65-bundet så varför ens köra det från 64-sandlådan?

Du är inte den enda som undrat:
Mega65 skrev:Its about having the dev tools that target the C65 memory layout. Unlike the C128, on a C65 or MEGA65 you can access all the enhanced features from C64 mode. So this was just a case of how it was easiest to run. We already have it starting from C65 mode as well, now.

och
Gábor Lénárt skrev:Because many existing tools (assemblers, cc65 C compiler, ...) has memory model and BASIC-stub for C64 already but not for C65 (yet). Thus the usual method is start in C64 mode. For C65 (and MEGA65) it's not a problem because in contrast of C128, C64 mode on C65 does not block you to access any feature would be available otherwise. But if you look closely the beginning of the video (the LIST of the program) you can see, that actually, this program already uses a trick that in theory it can be loaded in both of C64 and C65 mode, ie kind of "mode-independent" BASIC stub (and then relocator, not in BASIC already, for sure).

Re: Mega65

InläggPostat: 15 juli 2020, 13:06
av bjonte
Aha, intressant.

Re: Mega65

InläggPostat: 24 juli 2020, 04:44
av bjonte
Jag hörde om att Mega65 hade en bunt med nya instruktioner förutom de i 65CE02 så jag kollade vad det var. Jag blev nästan sur på hur de hade implementerat de nya instruktionerna. I 65CE02 är 255 olika byte-värden upptagna för instruktioner. Chiptillverkarna har lämnat en enda tom för framtida instruktioner och kallar den AUG. Tanken är rimligen att eventuella nya instruktioner så att säga börjar med AUG och sedan kan man ha 255 nya fräscha värden för att indikera en ny instruktion, men så lämnar man en AUG för att tillåta ytterligare expansioner och så vidare.

Men Mega65 gör inte så. De byter AUG mot EN instruktion och sedan letar de upp konstiga instruktionskombinationer, som NEG+NEG och säger att det är början på en annan instruktion.

Re: Mega65

InläggPostat: 24 juli 2020, 06:17
av bjonte
Jag fick detta förklarat för mig på annat håll. Det kommer av ett arv från 4510, som jag antar är C65s processor. Den har redan använt AUG-instruktionen och inte på ett sätt som tillåter mer expansioner. Så det är 4510 som har gjort fel. De borde ha använt AUG + något för att göra sin MAP-instruktion och då lämnat kvar plats för 254 till instruktioner med en extra byte.

Re: Mega65

InläggPostat: 24 juli 2020, 10:28
av Redreamer
Skumt att de valde att göra så. Förmodligen finns det en vettig anledning? För de kan ju inte bara varit korkade?

Mega65

InläggPostat: 24 juli 2020, 10:50
av bjonte
Varför Commodore valde det kan ju bero på att de hade bestämt att det var sista CPUn in den serien som skulle tillverkas eller så var kanske 4510 en prototyp fortfarande och ingen brydde sig om att framtidssäkra.

redigering: ...i det stadiet alltså.

Re: Mega65

InläggPostat: 24 juli 2020, 16:28
av bjonte
Jag blev först rätt störd på Mega65 men jag tycker att de har gjort helt rätt enligt förutsättningarna trots allt.

Re: Mega65

InläggPostat: 24 juli 2020, 17:45
av Redreamer
Ja, det är ju dumt att lägga saker tillrätta om den nu ska vara 1:1 mot en äkta C65. Om de sedan lägger till saker som inte krossar kompatibiliteten så är det ju ok. Fast i praktiken så är det ju väldigt få som har en äkta c65. Men ändå :)

Jag håller fortfarande tummarna för att den bärbara varianten kommer snart.

Re: Mega65

InläggPostat: 28 juli 2020, 21:45
av carlsson
Men finns det någon programvara alls för Commodore 65 bevarad, som Mega 65 alltså kommer kunna att köra? Annars är det ju mest hypotetiskt att efterlikna den in i minsta dumma designdetalj.

NEG känner jag inte till, är det någon instruktion som tillkom först i 65C02 eller 65CE02? Den lär väl ha ett antal adresseringsmoden, typ ackumulator, absolute, indexed osv så då är det kanske ackumulator-mnemonicen man använt för utökning, då det är bortkastade cykler och minne att negera värdet i ackumulatorn två gånger direkt på varandra.

Re: Mega65

InläggPostat: 29 juli 2020, 05:14
av bjonte
carlsson skrev:Men finns det någon programvara alls för Commodore 65 bevarad, som Mega 65 alltså kommer kunna att köra?


Bra fråga. Jag gissar på att det mest handlar om drömmen att äga en C65.

[quote="carlsson"]NEG känner jag inte till, är det någon instruktion som tillkom först i 65C02 eller 65CE02?

Ja, den kom med i 65CE02. Den finns bara i en variant för att negera ackumulatorn.