Terminalprogram till cbm2?

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Terminalprogram till cbm2?

Inläggav herdware » 24 juli 2017, 19:19

Bara för skojs skull provade jag att ansluta C64:an som serieterminal till en Unixburk (NetBSD)
cater.jpg

Funkade ypperligt med både färg och egen termcap/terminfo så det går att köra saker som vim/emacs. Inte fort förstås - 1200 baud och 40 kolumner är lite lite för sånt. :)
https://sourceforge.net/p/cater/wiki/Home/

Provade sedan med 610:an. Den har ju riktig RS232-port så det borde gå ännu bättre tycker man ju (ingen färg förstås).
cbm2.jpg

Fanns tre terminalprogram på zimmers ftp. Lyckades inte få igång ett av dem men Commodores egna program och ett som hette Teleterm80 funkade.
Commodores gick bara ställa upp till 2400 baud, Teleterm gick ända upp till 19200 men fungerade inte riktigt bra på nåt över 2400.
Frågan är nu om något av dessa program kan emulera någon riktig terminal. vt100 var inte rätt iaf och det finns ingen info i programmen. Inga scannade manualer heller vad jag kunde hitta.
Artiklarna om Teleterm80 i CBUG Escape ger heller inga ledtrådar.

Är det nån som har en aning? Eller kanske det finns fler terminalprogram som jag missat? Finns ju väldigt lite info om cbm2 på nätet.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: Terminalprogram till cbm2?

Inläggav bjonte » 24 juli 2017, 19:54

Det påminner mig om lft som på Gubbdata körde sin C64:a som en terminal mot en Raspberry Pi som var inkopplad till userporten. Han hade ett autobootande egenkomponerat VT100-terminalprogram som låg på en 1541 Ultimate II. Han kodade i 40x25, assemblerade på pajen och skickade sedan över till C64:an och körde på äkta hårdvara. Det var en rätt cool konfiguration, men jag skulle inte välja att koda i 40x25 om jag inte var tvungen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 27 juli 2017, 17:30

40x25 känns rätt smått idag.
Därför var jag naturligtvis tvungen att prova c128:an.
desterm.jpg

80 col och 9600bps (med DesTerm 3.02) är ju nästan användbart :)

Sökte igenom Teleterm 80 CBM:s terminalprogram med strings och hittade inga referenser till någon slags terminalemulering.

EDIT: Steve Gray (http://www.6502.org/users/sjgray/computer/cbm2/) visste inte heller.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 3 augusti 2017, 11:56

Fortsatte på terminalfronten med VIC-20.
victerm.jpg

Lyckades tyvärr inte. Provade först Mighty Term (finns på zimmers).
Såg lovande ut först (se bild) men lyckades aldrig logga in. Efter lite undersökande märkte jag att den tog emot korrekt men skickade skräp ner seriesnabeln.
Lyckades aldrig klura ut varför, synd då det verkade väldigt lovande annars.
Det andra programmet hette VTE-40 och finns med på Mega Cart. Det både skickade och tog emot korrekt men enbart VERSALER vilket gjorde det omöjligt att använda som serieterminal till NetBSD.

Råkade hitta detta under tiden:
http://www.n2dvm.com/blog/2016.html
Daniel Mackey har tillverkat en Swiftlink-kopia och en "UP9600" för userporten. Tips om någon vill ha. Jag beställde en av varje "bara för att"
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.