PET tangentbords-bild Wikipedia.

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

PET tangentbords-bild Wikipedia.

Inläggav e5frog » 16 juli 2018, 11:54

Snubblade över den här på tyska Wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:PET_Keyboard.svg

Vilken ju är hemsk mest pga felaktigt typsnitt.

Så jag ägnade lite tid åt att göra denna, inte perfekt men jag tycker allt den är lite bättre:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... proved.svg
Jag länkar direkt till bilden eftersom det annars ser ut så här:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... proved.svg
Med en stor svart fyrkant där upp till höger (svår att missa).

Nu är väl frågan inte relaterad så mycket till datorn i sig utan snarare varför .svg-konverteringen på Wikipedias konverterare petar dit den där svarta pluppen.
Hittar inget när jag testar diverse inställningar i Inkscape, hade en bugg på pricken i utropstecknet förut, visade sig att den var öppen nedtill, så det skulle kunna vara något sådant men jag hittar inte vad...
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Re: PET tangentbords-bild Wikipedia.

Inläggav bjonte » 17 juli 2018, 17:57

Väldigt skumt det där. Jag provade att ladda in i Inkscape och Scribus och bad min sambo att dra in den i Illustrator. Vi hittar ingen extra fyrkant någonstans. Du skulle kunna prova att sammanfoga alla knappar till ett enda objekt. Då finns ju inte den där formen ens. Frågan är vad det blir då.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 17 juli 2018, 18:00

Har du knåpat ihop typsnittet för hand?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 17 juli 2018, 20:25

Tack bjonte, då är det inte bara jag. ;-)

Första försöket så såg tecknen inte alls ut som de skulle (om man inte tittade på svg-filen), trots att jag då hade ersatt alla tecken med typsnittet MicrogrammaDBolExt - vilket var den ursprungliga anledningen till att jag började pilla.
Kom sen på (googlade reda på) att man kunde göra om alla tecken till objekt (polygoner) istället [Ctrl+Shift+C] - vilket löste både problemet med förhandsvisningarna och att enkelt kunna korrigera de tecken som skilde sig något från tangentbordets tecken.
Hade även en del grafiska tecken som fått rundade ändar och gjorde då om de till block med fyra punkter istället för ett streck med raka ändar -lite småsaker alltså som man fick göra omvägar på. Hade nämligen en svart "blob" på punkten i utropstecknet också - istället för att modifiera det befintliga i fonten ritade jag om det på frihand - problemet löst.

För att försöka hitta problemet växlade jag till "outline" läget som är typ "wireframe", då hittade jag vissa saker som låg som text i bakgrunden med annat typsnitt, som jag tog bort manuellt i text editor.

Men jag förmodar att det är något skräp i .svg-filen som Wikipedias konverterare inte klarar av att hantera, spelar ingen roll om man kör svg i versionerna Inkscape, standard eller kompakt - det blir samma resultat.
Frågan är om man kan lösa problemet genom att ladda in, exportera till annat format och sen importera igen och spara som .svg.
Jag har fått ladda upp ganska många versioner på Wikipedia utan att lyckas bli av med det huvudsakliga problemet (hur man nu suddar filer - får klura på det).

Sparar man som bitmap från Inkscape så blir det såklart inget annat än precis som det ska vara.

Alltid trevligt att bolla idéer med någon, även om det som sagt inte är relaterat till PET i sig själv.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav e5frog » 19 juli 2018, 10:32

Testade att spara som pdf och sen ladda pdf:en som svg... den svarta blobben försvann men istället försvann de flesta bakgrunds-toningar och blev bara vita efter uppladdning.
Både pdf och resulterande svg-fil såg förstås bra ut i Inkscape.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.