Bör man "framtidssäkra" Plus4 och C16?

Diskussioner om andra Commodore-datorer än VIC-20, C64, C128 och Amiga

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Bör man "framtidssäkra" Plus4 och C16?

Inläggav Mozartkügel » 27 januari 2019, 21:15

Hej! Jag tycker mig läst för åratal sedan att C16 och Plus 4 lätt går sönder, stämmer det att dom på nått sätt går lättare sönder än t.ex. C64 eller VIC-20? Jag tycker mig läst om överhettningsproblem med vissa chip inkl. TED. Jag har inte i planerna att skaffa en just nu, för jag skaffade just en Vic-20 (jeij!), men kanske nästa jul :D

Det skulle vara bra att kunna förbereda sig mentalt på att vara tvungen att "future proofa" eventuell Plus/4 eller C16. Jag håller själv inte på med hardware-skruvande, lödning osv. men jag antar jag skulle få uppskruvat datorn och sproitat på ny kylpasta, men kanske man borde lägga på kylflänsar också. Jag har nog också en kompis som säkert kunde hjälpa mig om man bör göra nånting mer invecklat.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Re: Bör man "framtidssäkra" Plus4 och C16?

Inläggav Redreamer » 27 januari 2019, 21:30

Jo. ted chippet är väldigt utsatt. Dels blir det för varmt. Sen tror jag att det var joystickarna som gick in i ted. Å det är ju också en svaghet. oavsett om det är så, hotswappa aldrig! Psu lär ju vara samma tråkigheter som på 64an. Har själv just konstruerat ett replacement psu som ska passa i det gamla skalet. Har bara inte hunnit göra vissa lastprover än för att göra skarpt test.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Bör man "framtidssäkra" Plus4 och C16?

Inläggav Mozartkügel » 27 januari 2019, 22:06

Hmm, jo just det, en del extra stress (om man inte är så intresserad av hårdvaruknåpandet). Tack för infon! Undras om det skulle vara smärtfriare med en c16 + 64k med tanke på att C16 visst har en standard 9V psu.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Återgå till PET/C+4/C16/C116/MAX/DTV m.fl.