Motion / ex Noice, Chromance, Hitmen

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Motion / ex Noice, Chromance, Hitmen

Inläggav motion » 10 februari 2011, 05:52

carlsson skrev:Det ska väl rimma på "..im"? Först tänkte jag något i stil med "modemmaskin" men även om det låter snarlikt så måste besserwissern inom mig säga att -im och -in inte är perfekta rim.

Förresten påminner det mig om en byggbeskrivning i någon elektroniktidning hur man kunde göra sitt eget telefonstyrda termostat till sommarstugan, om det inte vore för det faktum att man inte fick (får?) koppla in hembyggen till telenätet. Men byggbeskrivningen fanns ju där ändå, bara sådär utifall att... :-D

Det var i gamla hederliga DMZ det! (icke att blanda ihop med nätverkssäkerhets-terminologi eller "the neutral zone where your all alone".. :) :)

Fan, om någon bara kunde scanna samtliga gamla Svenska Hemdator Hacking (senare Svenska Hemdator Nytt) och DMZ och allt annat sådant o publicera. Ja, jag vet att det finns en del online. Men inte nog.
motion
Lärling
Lärling

Inläggav bepp » 10 februari 2011, 21:33

SHH/SHN är ju enklare att scanna eftersom det är A4, och bättre papper än DMZ. Har också funderat på det. Skulle kunna bidra med en eller ett par årgångar om nån annan är med på projektet =)

Nån som har komplett SHN-samling förresten? Vilket är första resp. sista numret?
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 11 februari 2011, 11:08

bepp skrev:Nån som har komplett SHN-samling förresten? Vilket är första resp. sista numret?

Jag har #1 och #2 av Svenska Hemdator Hacking (dvs innan de bytte namn) och de flesta från 89-93. Eller -94.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav sledge » 11 februari 2011, 13:13

Så du är i Oslo igen? Uppvilad nu? :)
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Inläggav bepp » 11 februari 2011, 13:14

Zedrick skrev:
bepp skrev:Nån som har komplett SHN-samling förresten? Vilket är första resp. sista numret?

Jag har #1 och #2 av Svenska Hemdator Hacking (dvs innan de bytte namn) och de flesta från 89-93. Eller -94.

Zeddan my man! Ska vi kavla upp ärmarna nån dag och scanna lite? :D
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav hedning » 11 februari 2011, 15:25

Scanna tidskrifter är annars ett jobb man med fördel kan göra under Isterparty med en snabb A3-scanner. :D
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 11 februari 2011, 18:14

bepp skrev:Zeddan my man! Ska vi kavla upp ärmarna nån dag och scanna lite? :D

Ja, det låter som en bra idé. Jag ska nog tjuvstarta lite i helgen .. .. (sorry för hijackingen av din tråd Motion) .. eftersom vädret är för döllet för metalldetektering och jag ändå tänkt stanna inne och sortera frimärken mm. Börjar med SHH 1&2. Kanske DMZ 1&2 också när jag ändå är igång.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav bepp » 11 februari 2011, 22:29

Zedrick skrev:Ja, det låter som en bra idé. Jag ska nog tjuvstarta lite i helgen .. .. (sorry för hijackingen av din tråd Motion) .. eftersom vädret är för döllet för metalldetektering och jag ändå tänkt stanna inne och sortera frimärken mm. Börjar med SHH 1&2. Kanske DMZ 1&2 också när jag ändå är igång.

*Gilla*

För DMZ lär du behöva en A3-scanner som sagt för att vara effektiv. Vi borde komma överrens om format och upplösning. Dom som har scannat DMZ tidigare (http://www.lemonamiga.com/dmz/content.php?id=26) har ju sparat sida för sida som JPG. Personligen tror jag att jag föredrar hela numret som en PDF. Enklare att hantera och bläddra, går även att tanka över till mobil enhet smidigt.

Upplösning? 300dpi eller ännu högre? 600dpi?

Min scanner (Canon LIDE nånting) har ett ganska enkelt program (Canon Scan ToolBox) som låter mig scanna och skapa multiple-page PDF:er. Kluriga är väl om någon sida blir kass, då får man gå scanna om den sidan sen måste man ha Acrobat eller liknande för att ändra i PDF:en.

Gör man det riktigt seriöst så ska man också skapa en innehållsförteckning med klickbara länkar (i PDF:en alltså). :D
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 11 februari 2011, 23:51

bepp skrev:För DMZ lär du behöva en A3-scanner som sagt för att vara effektiv.

Jag behöver inte effektivitet om det bara gäller ett par nummer. Och:

Dom som har scannat DMZ tidigare (http://www.lemonamiga.com/dmz/content.php?id=26)

Jaha ja, där finns ju redan #1 och #2 i läsbart format, tror inte det är nån mening att jag gör om det då om du inte tycket att det är viktigt med pdf. De scanningarna är dock fullt läsbara i mitt tycke.

Tja, 600? Alla nåttsånär moderna scanners klarar ju minst 1200DPI utan problem.

Känner du till några SHH/SNH-scanningar som redan existerar? Annars börjar jag med mina i helgen.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav motion » 12 februari 2011, 01:19

Zedrick skrev:
bepp skrev:För DMZ lär du behöva en A3-scanner som sagt för att vara effektiv.

Jag behöver inte effektivitet om det bara gäller ett par nummer. Och:

Dom som har scannat DMZ tidigare (http://www.lemonamiga.com/dmz/content.php?id=26)

Jaha ja, där finns ju redan #1 och #2 i läsbart format, tror inte det är nån mening att jag gör om det då om du inte tycket att det är viktigt med pdf. De scanningarna är dock fullt läsbara i mitt tycke.

Tja, 600? Alla nåttsånär moderna scanners klarar ju minst 1200DPI utan problem.

Känner du till några SHH/SNH-scanningar som redan existerar? Annars börjar jag med mina i helgen.

http://eab.abime.net/showthread.php?t=38400

Men den har ni väl sett redan.. Husk att scanna även delarna om MSX. :)

Sledge: Det får du tala med min advokat om. Btw, ditt Algonet-konto kräks fortfarande virus :) (smeck!)

God fredagsnatt/lördagsmorgon på er, meget hyggeligt att noe så obetydligt som en "hallo! här jag motion igen"-post kan leda till något såhär konstruktivt.
motion
Lärling
Lärling

Inläggav stonan » 12 februari 2011, 08:39

Jag är nästan alla nummer från 1986-1994 (fattas väl något strönummer)
Jag håller ju på med ett livslångt scanningsproject, brukar bli på fredagar när man tar en öl :mrgreen:
http://www.stonan.com/dok/

Det tar närmare 30 min att scanna in en tidning så det tar lite tid :D
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator

Inläggav Zedrick » 12 februari 2011, 08:57

motion skrev:http://eab.abime.net/showthread.php?t=38400

Men den har ni väl sett redan.. Husk att scanna även delarna om MSX. :)

Ja, men det är väl bara omslag? Blev grymt besviken när jag hittade den i desperat jakt efter INNEHÅLLET av SHN 4/90.

Men nu tycker jag vi slutar våldföra oss på din tråd, och hoppar över hit:
viewtopic.php?f=19&t=5600
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Föregående

Återgå till Presentationer av användare