Hej Forumet! Fyra år försent :)

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Hej Forumet! Fyra år försent :)

Inläggav adrian » 7 maj 2010, 23:09

Blev medlem här först 2006 för att kunna söka på forumet. Då alla frågor jag hade redan fanns både ställda och besvarade här så behövde jag aldrig ställa några egna. Så jag börjar väl från början:

Jag minns inte riktigt när jag hittade min första Commodore 64 på loppis, om det var före eller innan högstadiet. Anledningen till att jag ens börjat leta efter Commodore 64or, och Amigor för den delen, var min brors historier om den häftiga Amigan som hans vänner ägde. Själv hade vi endast en lumpen 486 vars hårddisk inte innehöll så många spel, den innehåll förstås det fortfarande så livsviktiga Microsoft Entertainment Pack, med bla. Ski och Chip's Challenge.
Det Amigan däremot påstods ha var fantastiska spel med grym grafik och musik, vet inte om jag tyckte det lät så spännande egentligen, eller om det var min brors oförmåga att återge berättelser som gjorde att jag aldrig tyckte det var intressant.
Fast när jag såg min bror försöka få igång en Commodore 64 emulator, på det som nu var en Pentium 120MHz dator, så fick jag inte bara hjälpa honom utan också spela några spel, minns hur häftigt jag tyckte det var. Inte för att jag hade någon aning om hur man gjorde någonting i den (i Basic, emulatorn var ganska simpel att använda), men spelade mycket Giana Sisters och Delta vad jag minns, även om jag numera har erkänt för mig själv att plattformer och horisontaltskroll inte är min starka sida i livet. Men häftigt var det!

Det tog bara ett år eller två innan jag hittade min första Commodore 64a, en brun brödlåda. Den kom med en liten Commodore skärm till C128an, en diskettenhet, bandspelare, manualer och lite annat mojs. Som tur var gick min bror med på att dela på de 150 kronorna försäljaren ville ha för grejerna, fast jag minns inte vad min bror ville ha av prylarna.
Tyvärr passade inte skärmen till min C64a men mina föräldrar lånade efter lite tjat mig sin gamla 70-tals sovrums TV. Flyttade min PC från datorbordet och kopplade in C64an och alla tillbehören. På en av disketterna fanns Frogger och Up'n'Down vilket blev de två spel jag spelade mest. Det fanns också en programmerings manual och en programmerings manual för grafik, dock inte den för ljud som egentligen var den jag ville ha. Några månader senare gick 70-tals TVn sönder och min mor blev sur och sa att min Commodore 64 fick aldrig kopplas in i en TV igen... suck!

Sommaren året efter hittade jag både en Commodore 64 till och en skärm, så nu kunde jag fortsätta spela och mixtra. Efter detta så är minnet luddigt, hittade och sålde ett flertal C64or och Amigor, ägnade mycket tid åt att lära mig GNU/Linux och att lära mig programmera i C och shell-script (Unix's motsvarighet till .bat). Tror mest jag spelade lite då och då på C64an, Bubble Bobble bland annat.

Det jag minns mest och som ständigt återkommer är VIC-20 datorn jag hittade på en loppis men aldrig köpte. Mina föräldrar klagade på att jag köpt så många datorer och tillsammans med att det regnat på dagen och dagen innan utomhus loppisen, så lämnade jag den stackars VIC-20 datorn ensam kvar och tänkte att någon annan kommer köpa den istället.

Så det är därför jag är här från början, en VIC-20 letar jag efter fortfarande än idag. Har ingen Commodore 64 kvar alls och saknar nog de barndomsminnena som behövs för att bli en sann Commodore 64 entusiasts... mitt barndoms minne av datorer är en SGI Indy och GNU/Linux som jag satt och försökte ivrigt lära mig ett flertal gånger under mellanstadiet och högstadiet, vilket jag lyckades med fast med operativsystem NetBSD (som hade och har världens bästa dokumentation + att jag läst om BSD Unix i böcker och på Internet, samt hade vänner som berättat om det). Fast jag blev riktigt bra på att felsöka PC datorer och blev direkt den som fixade igång burkar i datorklubben på min gymnasieskola, tyvärr ville de andra bara spela spel på dem och inte lära sig GNU/Linux eller NetBSD... men men!

Men tycker ändå detta till trots att Commodore 64an är en av de finaste datorer som någonsin skapats och att de aktiva commodore 64 användarena är otroligt hjälpsamma och inspirerade med alla deras projekt och sitt samlande. Får hoppas på att tiden kommer tillbaka då man ville hacka 6502 assembly och spela Bubble Bobble :)
Men men, nu är det gjort; Hej fyra år senare!
Användarvisningsbild
adrian
Nybörjare
Nybörjare

Re: Hej Forumet! Fyra år försent :)

Inläggav herdware » 7 maj 2010, 23:28

Välkommen!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav adrian » 7 maj 2010, 23:42

herdware skrev:Välkommen!

Tackar!
Senast redigerad av adrian 8 maj 2010, 16:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
adrian
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Zedrick » 8 maj 2010, 10:54

Åhå, ännu en Malmöit. Nice. Välkommen, snart är det väl dags att arrangera ett dataparty i Malmö?
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav bepp » 8 maj 2010, 12:43

Zedrick skrev:Åhå, ännu en Malmöit. Nice. Välkommen, snart är det väl dags att arrangera ett dataparty i Malmö?

Oh yeah! Malmö (och Lund) har alltid varit en av de starkaste fästningarna på den svenska scenen. Så det borde ju finnas underlag för ett lidet party nångång!

OT: Nån Malmötjomme som ska gå på Joystick 3.0 på konserthuset den 21/5?
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav adrian » 8 maj 2010, 16:47

bepp skrev:
Zedrick skrev:Åhå, ännu en Malmöit. Nice. Välkommen, snart är det väl dags att arrangera ett dataparty i Malmö?

Oh yeah! Malmö (och Lund) har alltid varit en av de starkaste fästningarna på den svenska scenen. Så det borde ju finnas underlag för ett lidet party nångång!

Vad är det för gruppen som hängt här? Förutom Triad då.
Användarvisningsbild
adrian
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav hedning » 8 maj 2010, 17:44

Hej och välkommen!

Jag funderar på ett renodlat c64/c128/Amiga/Atari ST-gathering i Lund i sommar för oss entusiaster. Det kan inte bli många besökare på grund av att jag inte vill riskera ngt, men det kan bli kul. Jag har tillgång till perfekta lokaler med projektor och räserljud. Vi körde ett miniparty där i påskas, jag, bepp, itch/triad och oxidy/flt m.fl..

...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav adrian » 8 maj 2010, 22:22

hedning skrev:Hej och välkommen!

Jag funderar på ett renodlat c64/c128/Amiga/Atari ST-gathering i Lund i sommar för oss entusiaster. Det kan inte bli många besökare på grund av att jag inte vill riskera ngt, men det kan bli kul. Jag har tillgång till perfekta lokaler med projektor och räserljud. Vi körde ett miniparty där i påskas, jag, bepp, itch/triad och oxidy/flt m.fl..

Festligt värre! :)
Användarvisningsbild
adrian
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav carlsson » 9 maj 2010, 15:11

Hej igen, Skåne! Vi ses tydligen både på forum och irc lite här och där. Av din presentation på det andra forumet trodde jag inte du hade mycket till övers för C64, men det kanske var relativt till ämnesområdet. :wink:
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bepp » 9 maj 2010, 19:43

adrian skrev:
bepp skrev:

Vad är det för gruppen som hängt här? Förutom Triad då.

Triad var väl aldrig skånskt egentligen ? Det var väl längre upp i landet? När det begav sig iaf...

När det gäller Malmö/Lund så är det ju främst Fairlight (gamla WCC) jag tänker på, men även celebriteter såsom Mahoney & Kaktus. Men det finns säkert många andra bra exempel. Wrath Designs är också härifrån. Ni som brukar hänga på Fosie [MacX] har väl lite bättre koll?
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Tomas » 9 maj 2010, 20:56

adrian: Välkommen!

bepp skrev:När det gäller Malmö/Lund så är det ju främst Fairlight (gamla WCC) jag tänker på, men även celebriteter såsom Mahoney & Kaktus.

Jag glömmer aldrig demot från Triad där de föreslog en namnändring från West Coast Crackers till What Coast Crackers. :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
Tomas
1541 ultimate Guru
1541 ultimate Guru

Inläggav macx » 10 maj 2010, 16:07

Välkommen! Hur gammal är du?

Ja, Malmöscenen rockar. När Floppy startades upp började gammalt Skånefolk sakta dyka upp från sina skrymslen och när sedan LCP flyttade ner hit bekräftades överlägsenheten. Nu handlar det bara om att fortsätta denna positiva trend som pågått de sista 10-12 åren.

De originala FairLight var ju WCC och det var mycket Malmö-folk (när jag tränade undervattensrugby med Triton tränade jag med en som gått i klass med Strider - tiden var en annan). Laszlo (Stash) och WD-folket (Joe och Ed vid Värnhem, m.fl.) var ju lite hangarounds då - och fråga Micke (Oxidy) om tidiga WD och FLT.. (o/e vänta till nästa Recollection för historien om FLT) :)

Själv bodde jag utanför V.Ingelstad utanför Malmö när jag körde igång: http://allt.jonatanforsberg.net/c64.htm

Notable scene citizens är Natas (Fosie BBS) och John Wentworth (som inte är scener, men kolla HVSC), samt en massa andra från den gammelgamla skolan (WCC.. etc). De sistnämnda har jag dessvärre inte all den koll på som jag önskar att jag hade. Iopop (3AD) har ju flyttat ner för ett gäng år sedan, men annars är de inte en "Malmö-grupp".

I all hast.. måste püsa, men det finns mycket att snacka om, och många intressanta gökar.
.4|\|7!|>073:[O]+3ADwhq:c*base24/7:antidote.hopto.org:23.
- Macx of Onslaught and VN Staff - www.jonatanforsberg.net -
Användarvisningsbild
macx
Stormästare
Stormästare

Återgå till Presentationer av användare