Vem är den där e5frog?

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Vem är den där e5frog?

Inläggav e5frog » 24 maj 2010, 18:00

Hej hej, passar på att saxa presentationen från vintagegames, den kändes ganska heltäckande...

Född 1974 (evt) och är uppväxt i Åstorp, som ligger mellan Helsingborg (där jag för övrigt tillbringade mina första sex levnadsår) och Ängelholm - i Skåne.

Min första kontakt med elektroniska spel var ett Luxor Video Entertainment System, vilket var en PAL version av Fairchilds originalmodell, med påklistrade Luxor loggor på utvalda ställen.

Kommer ihåg att jag pillade bort de blå/vita svenska etiketterna på spelen för att kika på de betydligt snyggare Amerikanska originalen som ofta satt kvar under.
Liten som jag var fick jag såklart inte spela med detta lilla underverk själv, kommer ihåg att mamma spöade mig på Drag Race, men att sänka skepp spelet "Sonar Sökning" gick bättre.

Efter att ha blivit imponerad av en uppåt-scrollande raket ritad med tecken på tangentbordet på en svart/vit skärm på någon okänd dator som skulle kunna ha varit en PC eller dylikt (vem bryr sig) hemma hos "Gunnar Istrell" - som bl.a. lagade tv-spelet någon gång och vad jag förstår var med i samma radio-klubb som pappa ("Vägradions Vänner" i Ängelholm) så beslutade farsan att en dator skulle införskaffas...

Det blev en VIC20 som hyrdes från Axlins i Helsingborg (låg vi Brännborns, som man passerar om man sedan åker förbi Sydservice (pappas tidigare jobb) som ligger på vänster sida och Zoega's som ligger på höger sida vägen. Vi hyrde den på ett 3 års kontrakt, vid denna tidpunkt var jag tio (eller skulle fylla), det måste ha varit 1984 (tror jag). Pappa köpte hem datortidningar som det fanns programlistningar i - dessa blev snabt favoriter. Bl.a. ett ormspel "Ormen" av den välkände spelprogrammeraren Arne Fernlund, bilspelet "Driver!", "Drinkbar", och spelen i manualen: "Tank vs UFO" och "Press Any Key" som jag kallade det för men som egentligen hette något annat, en rad raketer som skulle skjutas mot ett rörligt mål. Det visade sig att det fanns en kille till i området som hade en VIC20 (eller hans pappa, som var lärare, hade). Vi började låna spel av varandra, bl.a. lånade jag "Slap Dab" och "Paratrooper".

Bristen på minne på VIC20 var ju ett bekymmer, farsan ordnade detta med att införskaffa ett 8k RAM minne, tyvärr så sabbade detta hela minnesområdet så att de oexpanderade spelen inte fungerade, så det användes därför inte mycket - inte så lätt att veta att ett 3kB hade passat bättre. Jag blev också varse att det inte gick att koppla in Fairchild spelen med häftmassa och sladdstumpar till VIC20:ns cartridgeport (ja, vadå - tv-spelet var ju trasigt).

Kompisarna började sedan skaffa C64:or - jag kommer ihåg vad imponerad jag blev av grafiken. Som flitig försäljare av "Kvällsposten" började jag spara ihop till en egen C64. Efter flitigt sparande (pappa hjälpte till med sista hundralapparna) köpte jag en sprillans ny C64C (modellen med grafiska tecken tryckta i mellangrå färg på tangenternas framsida) 1987 - har kvittot kvar... 2100 kr kostade den.

Det blev mer programlistningar inknappade tillsammans med farsan (en läste och en skrev) nu till C64:an men sedan var det allt fler som skaffade C64:or, så då kunde man börja spela av långa 90-minuters band som var fulla med turbospel. Det blev också en del inköp t.ex. 1942, Paperboy, They Sold A Million III, Five Star Game Pack - samtliga på kassett.

Kassett var segt, diskettstation dyrt - varför inte be grannen köpa en i det billigare Tyskland? Sagt o gjort, fick hem en 1541-II och började köra diskett istället. Tyvärr hade skrivhuvudet en tendens att ibland fastna i ytterläget, så jag fick öppna den ett par gånger och flytta läshuvudet manuellt - ingen idé att försöka reklamera den när den var smugglad från Tyskland... Har för mig att jag satte i en fjäder för att förhindra detta, den sitter nog kvar, har 1541-II:an kvar i gott skick.
Det blev dock inte så mycket på diskett, bara ett originalspel - Battlechess - för sen kom...

Amiga - min bästa polare (rika föräldrar) som "bara" haft en MSX tidigare, skaffade aldrig någon C64, däremot var han en av de första i bekantskapskretsen som skaffade en Amiga 500 - en ännu mer imponerande maskin, spelade till att börja med "Return of the Jedi", och det blev snabbt fler spel, "North & South", "Populous", "Stunt Car Racer", "Monkey Island" etc. etc...
Köpte min första Amiga 500 begagnad, med trasig skrivskyddsgivare - det fanns ByteBandit-virus på i stort sett alla disketterna... Monterade helt enkelt en switch och lysdiod på ovansidan (liksom jag gjort ingrepp på min C64 fick nu även denna lida offer för lödkolvssmälta hål i höljet - snygga blev de iaf) så att jag kunde ändra mellan skrivskyddad och icke skrivskyddad (på den senare lyste dioden rött).
När min kompis senare sålde sin A500, skaffade en begagnad A2000 (av en kille på andra sidan stora vägen vars hus senare brann ner) och därefter en PC så köpte jag hans A2000, har båda Amigorna kvar, den har jag uppdaterat en del med 8MB extraminne och fem SCSI-hårddiskar samt kickstartswitch 1.3/3.1.

Idag samlar jag främst på Fairchild Systemet, samtliga etikettvarianter, har en komplett uppsättning av märket SABA, saknar några Luxor, några Zircon/Fairchild, saknar många ITT och många Nordmende. Har några enheter av varje Luxor, tre ITT Telematch, en står redo ovanpå videon i vardagsrummet - dessa har inbyggd antennswitch, ljud på tv:n och är den dessutom den minsta (och snyggaste, och dyraste) modellen. Har dock bytt de skumma SABA-modell-2 joyarna mot original-Fairchild modellen för att få rätt spelkänsla.

Har fuskat lite med att programmera egna program till Fairchild System, vilket har lyckats bra, med hjälp av MESS kan man testa programmen och även förändra befintliga program. Har gjort ett minnestestprogram till hemmabygget "Multi-Cart" och även en helsvensk version av "Hangman" med svensk ordlista och svenska tecken (försök få till åäö på 5x5 pixlar) och kanske fulländat programmeringskunskaperna med Pac-Man som även släppts på egen cartridge med låda och instruktionsbok i 35 exemplar än så länge.

Det blir lite C64 och Amiga ibland, men på det stora hela är det roligast om man har någon att spela med. Kanske man kunde spela några två-mannaspel över nätet någon gång. Hoppas att samma grej kommer till MESS, så att man kan ta ett parti Bowling på Channel F med samlarkollegorna på andra sidan Atlanten.

Lever nu i Älvängen, (mellan Göteborg o Trollhättan), har en dotter, född 2000, som bor hos mig varannan vecka (och hos sin mamma 2 km längre bort resten av tiden), givetvis försöker jag fostra hennes tv-spels vanor och hålla intresset för dessa gamla burkar vid liv. Hon tycker det är särskilt kul att kolla när jag spelar Moonstone - när träskmonstret anfaller, och spöar mig nog snart på de enklare spelen som finns till Fairchild Systemet (jag sa kanske). Min yngsta dotter, född 2007, ska jag också försöka fostra, hon vill iaf gärna vara med när vi andra spelar Wii.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Re: Vem är den där e5frog?

Inläggav mib5150 » 4 oktober 2010, 18:10

Att läsa att du brukade mata in programlistningar med din farsa gladde mig mycket. :)

Min egen farsa brukade mest programmera själv, jag har på de gamla kassetterna till ZX-81:an vi hade hemma hittat filer som heter "Deklaration1986" och så.

Sen är jag lite nyfiken på ditt nick. No offense, men av någon anledning tänker jag bara på Conquistador Coffee Campaign-sketchen med Monty Python när jag läser ditt nick. :)

/ Vänlige(n)

Lars
Användarvisningsbild
mib5150
Mästare
Mästare

Re: Vem är den där e5frog?

Inläggav e5frog » 4 oktober 2010, 19:07

Jo, han var väl lite intresserad med, sen hade vi väl inte riktigt pengar till att köpa spel men en tidning då och då med programlistningar i gick ju för sig. Jag vet inte varför han tappade intresset, han hängde väl inte med antar jag - jag hade väl mer tid att pyssla med det. Eller så var det så att det blev mer spelande och mindre programmerande efter hand.

:-)

S. Frog...

Nicket kommer delvis från tiden på Chalmers, läste elektroteknik, började 1995, allas inloggningsnamn i den årskullen på det programmet började med e5 följt av fyra bokstäver. Eftersom jag kallat mig för frog i tidigare försök till demos och liknande på C64:an så blev det senare e5frog eftersom det alltid var ledigt på diverse sajter man kunde registrera sig på. I spel får man dock ibland hålla sig till FRG, FROG och någon gång EFROG när det saknas siffror i listorna. ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till Presentationer av användare