En glad amatör

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

En glad amatör

Inläggav Marvel » 1 december 2010, 11:42

Hej allihopa!

Tänkte presentera mig i och med min registrering här. Har även en liten historia att förtälja men den kanske är lite vimsig. Ska försöka se till att den går att förstå.

Heter Goran, född 1972, och bor i västra Blekinge. Kommer nog mest läsa här på forumet. Ställa en och annan fråga. Tillhörde skaran som endast spelade på datorn.

-----Storyn------

Dåtid.....

I början på 80-talet hade en kompis till mig en ZX Spectrum. Det blev en hel del spelande hemma hos honom. Atic Atac, Underwurlde, Pssst!, Manic Miner och lite andra spel. Efter ett tag så ville jag också ha en dator men inte kunde jag ha en som var likadan som min polares. Nä jag skulle ha den bästa i grannskapet. Som 12-åring kom man inte långt med veckopengen. Nu skulle föräldrarna smörjas. Efter en hel del tjatande på mina föräldrar så köpte de i mitten på 80-talet en C64 (brödburken) med bandare och joystick. Ca 3000:- kostade kalaset.

Ägnade timmar åt att kopiera spel på band. Lånade jag en kassett från en polare så lånade jag även hans bandare för att inte skruva på tonhuvudet på min. Men det höll inte i längden, band köptes via brev och då blev jag tvungen att börja skruva på tonhuvudet och sen gick det åt helvete. Då bestämde jag mig för att det var dags att köpa en diskdrive. Valet föll på en Enhancer 2000. Den hängde med ett tag men sen dog den. Så jag fick börja leta efter en ny diskdrive. Fick köpa en polares 1541-II.

Efter några års spelande så började Amigan komma på bred front. Återigen var det hos en kompis som jag fick se det nya undret. Åh, en bättre dator, med inbyggd diskdrive! Mindre disketter men med mer utrymme! Inget skrivande för att starta ett spel! Bara in med disketten! Så smidigt!

Ännu en gång skulle föräldrarna smörjas. Runt 3000:- har jag för mig att den kostade. Företaget som sålde Amigan hade ett erbjudande. "Skicka med ditt Game & Watch och så drar vi av 300 kr på priset på Amigan". Mitt Donkey Kong fick åka med då jag inte spelade det längre. 2700:- för Amigan. Kommer i dagsläget inte ihåg om det var inklusive extra minne eller inte. Men extra minne sitter det i iaf.

64:an åkte in under sängen. Plockades fram då och då samt lånades ut till polare ibland. Amigan användes väldigt mycket. Sen började PC:n göra sitt intåg och därmed fick Amigan göra 64:an sällskap under sängen. När sakerna under sängen var i vägen så blev de förpassade till källaren någon gång i mitten av 90-talet.

Ända sedan jag bar ner sakerna till källaren så visste jag vad jag hade där nere. Trodde jag. Men det fanns ett stort MEN. I källarutrymmet där jag hade sakerna fanns allt UTOM min 64:a. Kunde inte hitta den hur mycket jag än letade. Varken hemma eller i källarutrymmena. Mina föräldrar var bra på att spara onödigt skit så de hade satt hänglås på 4!! utrymmen. Men 64:an fanns inte i någon. Jag var övertygad om att jag hade lånat ut den till någon polare någon gång på 90-talet, men inte fått tillbaka den. Så de senaste åren har jag spanat efter en brödburk på Tradera men inte köpt någon. Tyckte antingen att det blev för dyrt eller att det var fel färg på knapparna.

Nutid.....

För en månad sen rensade jag rejält i källarutrymmena. Kastade massa skräp. Lyckades halvera förråden till bara 2 stycken. Nöjd som tusan.

Igår kväll tänkte jag sortera lite bland sakerna i källaren. Samla datorprylarna på ett ställe osv. När jag var klar med sorteringen så fick jag ett infall att glo lite i övriga förråd. Både öppna och låsta. Hittade ett som var uppbrutet. Öglan där låset satt var avknipsat. Öppnade dörren och tittade in.....

Hmmmm jag känner igen den där lådan!?! Oj det är ju min Freeze Frame cartridge. Och det är ju mina gamla skolböcker. Vad fan!!!! Förlädrarna hade lagt beslag på ett förråd till. Fanns även en fet DOS bok bland sakerna. Så jag fixade en ny låsögla och låste förrådet. På väg ut ur källaren så kollade jag på de 4 sista utrymmena. Hmmmm jag kände igen hänglåset på ännu en dörr. Samma sorts hänglås satt på våra andra förråd. Ingen av nycklarna jag hade på mig passade. Så jag hävde mig upp för att kika in i förrådet.

HEUREKA!!!!! Längst upp i förrådet låg min 64:a!!!! I originalkartong som har sett sina bästa dar. Den var aldrig utlånad. Mina föräldrar hade lagt beslag på ännu ett förråd och lagt bla datorn där. Plockade upp alla sakerna. C64, diskdrive, bandare, 3 Wico Boss, 1 Wico COMMAND CONTROL, massa disketter.

Har även en speciell joystick som är extremt bra för rycka/slita-i-spaken-spel. Kommer ställa en fråga om den samtidigt som jag berättar om ett av mina favoritspel i rätt del på forumet.

Allt fungerar. 64:an, bandaren, diskdriven....
Här ska spelas i helgen!!!

-------Slut Story------

Hälsningar G
Senast redigerad av Marvel 1 december 2010, 22:09, redigerad totalt 1 gång.
Marvel
Nybörjare
Nybörjare

Re: En glad amatör

Inläggav Zlasher » 1 december 2010, 11:59

Velkommen tilbake til C64 verdenen! :P
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav hedning » 1 december 2010, 12:03

Underbar historia, som jag hoppas kommer att peka ut din framtid! Välkommen!
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav Boray » 1 december 2010, 12:22

3000 kr för en amiga? Det lät väldigt billigt det. Den kanske var begagnad?

Välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf

Inläggav Marvel » 1 december 2010, 12:38

Tack ska ni ha. :D

Tyvärr kan jag inte bekräfta vad Amigan kostade. Har för mig jag köpte den efter att den hade varit ute i några år. Typ början på 90-talet. Tror att 500+ eller 600:an hade kommit. Så priserna på 500:an bör ju ha sjunkit.
Marvel
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav The Saint » 1 december 2010, 15:51

Välkommen!!
Kul historia.
Finns det kvar några förråd till dom andra i huset? ;)
Användarvisningsbild
The Saint
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav carlsson » 1 december 2010, 16:02

Jag skulle just ställa samma fråga, bor dina föräldrar i ett öde hyreshus där varenda källarförråd är tomt?

Jag köpte min Amiga 500+ på våren 1992. Jag har för mig att jag betalade 3995 kr eller så, men är osäker på om det fortfarande såldes äldre Amiga 500, möjligen restlager. Då hade jag ändå kollat alla annonser i Datormagazin och åkt ända till Stockholm för att hitta den bästa dealen. Din prisuppgift på en C64 från c:a 1984-85 stämmer dock ganska väl med hur priset låg då.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Marvel » 1 december 2010, 16:10

The Saint skrev:Välkommen!!
Kul historia.
Finns det kvar några förråd till dom andra i huset? ;)

Tack!

Jo då det finns en massa förråd kvar. Behöver du ett? :D

Ska rensa ordentligt i de två "nya" förråden. Tror det är så pass mycket skräp där att det kommer sluta med att jag har ett förråd mer än reglementet. Fast å andra sidan så tror jag inte att det är så många som använder förråden längre. Folk tar inte med sig massa skräp när de flyttar. Jag har bott i samma område sedan jag föddes. Därav en hel del skräp.
Marvel
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Marvel » 1 december 2010, 16:14

carlsson skrev:Jag skulle just ställa samma fråga, bor dina föräldrar i ett öde hyreshus där varenda källarförråd är tomt?

Hehe. Nej då det är inte öde men det har varit en bra omsättning på boende där med tanke på att jag bott där sen 1973. :D
Dessutom så är de mindre förråden placerade i ett "eget" rum som man endast kommer in i om man har en gammal hederlig "döskallenyckel". Man använde samma nyckel till dörrarna inne i lägenheten. Många plockade bort dörrarna på 90-talet för att skapa mer "öppenhet" i lägenheten. Tror inte det är så många nycklar kvar i livet.
Marvel
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav d0c » 1 december 2010, 21:35

velkommen til forumet, cool story 8)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Återgå till Presentationer av användare