Presentation av Xerfall

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Presentation av Xerfall

Inläggav xerfall » 7 januari 2011, 12:51

Hej på er!
Här är en ny medlem på detta forum som passar mig perfekt just nu.
Jag närmar mig 30 år och har först nu möjlighet att skaffa mig allt det där jag saknade som barn...

Min samling består nu av:

NES (från min barndom). Skall rengöras då den nu endast blinkar. Gamebits och elektronikrengörning inköpt men tid sökes.
Spel jag försöker hitta billigt är Zelda (Som jag kommer på nu)
SNES. Fungerar toppen. Jag och min stora son spelade en hel del på denna innan vi köpte ett Wii. Skall också rengöras när tid finnes.
Spel jag försöker hitta billigt är Zelda och Bomberman (Som jag kommer på nu)

PS2. Fick av min brorsdotter som fått ett PS3. Underbar spelkonsoll!
Har det mesta, dock inget Buzz spel till mina onödigt inköpta Buzz-kontrollers.

Gameboy advance. Ett försök att muta pojken min. Gick dock ej hem då skärmen ej är belyst. Behåller den dock.

Wii. Inget gammalt, men ack så roligt. Lirar Paper Mario mest nu. Sonen spelar Boom Blox (Skitkul)

DS XL. Denna gick däremot hem. Överskattad men har jysst spelkänsla.

Har nyligen fått en C64 av en bekant. Skall koppla in den så småningom. Är mycket sugen på att spela SIDar, hur man nu gör det (Tips mottages tacksamt) Fick ingen diskettstation heller, en sådan vill jag ha då jag hade det som ung och jag har känslan av att det är något smidigare än kassett.
Behver även tips om hur man kopplar in en C64 till sin TV. Antennkabel vägrar jag använda (Skall dock använda den för att se om datorn startar över huvud taget), S-vid har jag inte så kvar är Kompostit. Men jag blir förvirrad om detta, Vilken kabel skall man använda?

Jag har även bestämt mig för att hålla ögonen öppna efter en Amiga 1200 då jag tycker den är den mest användbara. Stödjer hårddisk och turbokort och skall väl vara kompatibel med det mesta i A500 väg.

Min dröm är ett eget "Retro-Rum" där jag har alla konsoller inkopplat och redo. Har en ide om hur jag skall få det att fungera. Idag kan jag koppla in allt utan att dra i å ur kontakter, men har ingen plats för det.

Det var jag det. Hoppas på mycket retrokänsla! =)

///Xerfall
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Re: Presentation av Xerfall

Inläggav hedning » 7 januari 2011, 13:05

Välkommen!

Den sladd som jag använder till min c64 är just en kompositkabel. Sådana finns att köpa på bl.a. GGS-data för 79kr. http://www.ggsdata.se/index.php?page=Da ... 4cvbas.php

Diskettstationer hittar du smidigast på Tradera, där de går för mellan 200-400kr. Jag sålde just en här på forumet för mellan 300-400kr.

Det som är smidigast att använda för att spela upp siddar är MMC Replays inbyggda uppspelare, eller 1541U/1541U2, men det är relativt dyra leksaker - cartridgear som emulerar en diskettstation m.m. Kolla wikin här på sajten, eller fråga vidare. Vi hjälper dig gärna att komma igång med din c64.
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav d0c » 7 januari 2011, 14:22

Välkommen til forumet! 8)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav xerfall » 7 januari 2011, 14:39

hedning skrev:Välkommen!

Den sladd som jag använder till min c64 är just en kompositkabel. Sådana finns att köpa på bl.a. GGS-data för 79kr. http://www.ggsdata.se/index.php?page=Da ... 4cvbas.php

Diskettstationer hittar du smidigast på Tradera, där de går för mellan 200-400kr. Jag sålde just en här på forumet för mellan 300-400kr.

Det som är smidigast att använda för att spela upp siddar är MMC Replays inbyggda uppspelare, eller 1541U/1541U2, men det är relativt dyra leksaker - cartridgear som emulerar en diskettstation m.m. Kolla wikin här på sajten, eller fråga vidare. Vi hjälper dig gärna att komma igång med din c64.

Tackar tackar för informationen. Missade just en försäljning av en C64 med diskdrive och massa tillbehör på Blocket för 300:- =(
Får kolla vidare.
Den kabeln du skriver om, fungerar den oavsett om man har 5 eller 8 pin? Blir bilden som den skall (färg, skarp)?
Jag har inte råd med så dyra leksaker, men det hade vart kul att kunna spela upp musik, demos och spel på den. Får kolla att den fungerar först... =)
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bepp » 7 januari 2011, 16:19

Välkommen till forumet!

Vill bara tillägga att man kan spela SID på en vanlig (modern) data oxo, eller varför inte Android eller iPhone. Finns players till en uppsjö av plattformar. Men det är ju klart, det är inte 100% emulering. Men gott nock, och smidigt.

Själv kör jag Sidplay2/w på min PC-data, och om du associerar .sid med denna exen så är det ju bara att dubbelklicka på en SID, eller varför inte öppna direkt från HVSC (gigantisk SID-samling) via HardSIDs trevliga online-jukebox: http://c64jukebox.hardsid.com/
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav bepp » 7 januari 2011, 16:22

xerfall skrev:Min dröm är ett eget "Retro-Rum" där jag har alla konsoller inkopplat och redo.

Hehe. Den drömmen har vi alla! Men man ska ju få det att gå ihop med fru och kvadratmeter också... :shock:
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav xerfall » 7 januari 2011, 17:34

bepp skrev:
xerfall skrev:Min dröm är ett eget "Retro-Rum" där jag har alla konsoller inkopplat och redo.

Hehe. Den drömmen har vi alla! Men man ska ju få det att gå ihop med fru och kvadratmeter också... :shock:

Jag tror faktiskt att den drömmen är genomförbar. Man får köpslå. Jag får ett biorum och hobbyrum/Retrorum i en källare. Hon slipper teven i vardagsrummet och får möblera som hon vill i resten av huset... Men vi är ju ifs inte där än...
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav xerfall » 7 januari 2011, 17:36

bepp skrev:Välkommen till forumet!

Vill bara tillägga att man kan spela SID på en vanlig (modern) data oxo, eller varför inte Android eller iPhone. Finns players till en uppsjö av plattformar. Men det är ju klart, det är inte 100% emulering. Men gott nock, och smidigt.

Själv kör jag Sidplay2/w på min PC-data, och om du associerar .sid med denna exen så är det ju bara att dubbelklicka på en SID, eller varför inte öppna direkt från HVSC (gigantisk SID-samling) via HardSIDs trevliga online-jukebox: http://c64jukebox.hardsid.com/

Finns det till iPhone?! Mer info taaack!
Sidspelare till PC har jag, men det är ju liksom det som är grejen med en riktig C64 att det blir äkta... =)
Användarvisningsbild
xerfall
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav hedning » 7 januari 2011, 19:03

Sök på appstore. SidPlayer Pro kör jag. Billigt och bra.
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Återgå till Presentationer av användare