once a Commodore user... always a Commodore user

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

once a Commodore user... always a Commodore user

Inläggav Stadsmulle » 29 maj 2011, 20:42

goddagens i forumet

jag är en gammal C-64 användare, som började min resa tillbaka i dryga 1984
jag klamrade mig fast vid diverse C-64'or och C-128'or fram till 1996, då jag köpte en Pentium 75Mhz istället

under tiden 1984-1992 använde jag mig enbart av datasette och cartridges, sen köpte jag min första 1541'a

därefter blev jag "galen" och köpte upp alla C-64'or med tillbehör som jag kunde hitta
och det var många

under årens lopp hade jag samlat på mig en fin samling (med tanke på min ringa ekonomi) och hade:

375 band (hur många original kan jag inte svara på, men väldigt många, höjdpunkter som Last Ninja 1-3, Impossible Mission 1+2, H.E.R.O., Epyx alla "Games" spel, etc.)
6-7 cartridges (bland annat Final Cartridge III och Shadow of the Beast)
471 disketter (blandat) +massa original disketter (inklusive Bard's Tale 2, Dragon Wars, Zak McKracken, etc.)
6 joysticks (TAC-2's, Wico, etc.)
3 bandstationer (2 1530 och en med en röd "mätare" och en slags skruv på tonhuvudet, så man kunde fintuna utan problem)
4 diskett-stationer (1541 o 1541 II)
1 printer (kommer inte ihåg märket, Matrix)
och lite smått o gott, samt en Amiga 500 och en monitor

dessvärre försvann allt detta då jag flyttade "tillbaka" till Sverige, efter att spenderat nästan 10 år i Danmark

jag ville hämta upp alla saker, som jag hade förvarat hos en kompis, men som ödet ville sig, så blev min kompis källare översvämmad och där rök mitt livs-verk

jag är sedermera fast bosatt i Sthlm och har haft drömmar om att hitta en C-64/C-128 till ett pris jag kan uppnå

men för någon månad sedan hittade jag en C-64 i en el-container, men dessvärre så fungerade den inte
för några dagar sedan beställde jag en Keyrah och var förväntansfull på att få emulera med riktiga joystickar och tangentbord

jag har hittat 2 Amiga 500'or i soprum (bara en fungerar ordentligt, den andra har trasig disk-drive) och har hittat en "mängd" med TAC-2'or, så jag tänkte att min lycka var gjord

jag har emulerat i många, många, många, många år, men "som vi alla vet" så är känslan av att ha en riktig Commodore ganska så svår att slå

idag, för första gången på 12 år fick jag tag på en C-128 till ett pris jag kunde överkomma (130skr) med kartong, transformator och en massa band

jag slog på den och den fungerade perfekt (den är i väldigt fint skick)

nu känner jag att jag börjar "närma mig" den genuina känslan av att vara en Commodore fan igen
förvisso har jag haft och har fortfarande ett stort intresse i Amiga också (har även en CD32), men C-64/C-128 har alltid haft mitt hjärta kärt

nu behöver jag bara skaffa tillbehör (disk-station, bandspelare, någon cartridge, eller så) sen så är jag tillbaka i full fart

jag anslöt mig till forumet för ett tag sedan, men har hållit mig i bakgrunden

jag lär antagligen mest ligga i bakgrunden och läsa om andras erfarenheter, men kommer mycket troligt även kasta in ett ord eller två, här och där

jag hoppas att kunna njuta av att vara i sällskap av likasinnade, även fast jag inte är så mycket för... "mänsklig kontakt", så finner jag alltid en tillfredställelse i att vara i sällskap av nördar, såsom mig själv

hoppas att jag kommer lära mig något av allt det här och kanske göra en bra handel, eller två

tack för att ni lyssnade och ledsen över den lång-dragna introduktionen
jag har varit on-line sedan 1992, men aldrig någonsin skrivit en introduktion någonstans, så... jag skrev bara vad jag tänkte

/André

:edit

bör nämnas att jag är en ganska så stor... fan av alla andra konsoller också och har för nuvarande uppkopplat:

Sega Master System II
Sega Mega Drive II
Nintendo Wii
Xbox 360
Super Nintendo
Nintendo 8-bit
Xbox 1
Dreamcast
Gamecube
Playstation
Playstation 2
N64
CD32

(jag har samlat i några år)
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Re: once a Commodore user... always a Commodore user

Inläggav Zedrick » 29 maj 2011, 21:28

Välkommen. Men mycket tråkig historia, man börjar nästan gråta när man läser om översvämningen.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav Stadsmulle » 29 maj 2011, 21:31

Zedrick skrev:Välkommen. Men mycket tråkig historia, man börjar nästan gråta när man läser om översvämningen.

tack för välkomsten
och tro mig
jag har gråtit

det var många års samlande som försvann =(

men nu börjar jag på ny kula och hoppas på nya visioner =)
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Inläggav hedning » 29 maj 2011, 21:42

Välkommen, och jag beklagar vad som hände din samling. Tragiskt. Jag har nog lite hw för vettiga priser, men det beror ju på var du bor. Det är lite jobbigt att skicka.
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav Stadsmulle » 30 maj 2011, 06:04

tack för det
jag bor i Stockholm, men jag har kollat genom de websites som finns i en link här på forumet, så jag tror jag kan hitta lite HW =)

tack ändå =)

just nu är dock det enda jag behöver en bandstation... jag tänker börja om "helt från början" och arbeta min väg uppåt
det kommer ta sin lilla tid, men det är en av skönheterna i att samla på retro

man jobbar sig uppåt, sakta men säkert =)

just nu känns det bara skönt att kunna knappa lite på en C-128 och sen fick jag med en "lär dig BASIC" bok, så jag tänkte att jag skulle finjustera mina kunskaper lite

och kassett-band har jag ju nog av i källaren, som kan användas att spara mina framgångar på =)

men framför allt känns det bra att funnit likasinnade som är Skandinaviska
jag har varit ganska mycket på retro-forum (Racketboy och Retrocollect), men där är det ju 99,99% konsoller som gäller

och även fast jag har en stark kärlek till konsoller också, så var C-64'an den som följde med mig under hela min uppväxt, när alla andra fick sina NES och MegaDrive, etc.

just nu sitter jag med 12 stk. kassett-band som följde med när jag köpte C-128'an, samt 6 original-kassetter

jag ska introducera min lillebror (som är 19 år) för "känslan" av att kolla genom kassett-band som man köpt av en främling och få honom att förstå hur det är när man ser spel, efter spel ladda fram på skärmen

(ni får ursäkta om jag uppför mig som en tolvåring på julafton, men... det är ganska exakt så jag känner mig just nu)

under min uppväxt så kände jag bara ett fåtal personer med C-64 och ingen med samma brinnande intresse som jag
jag var den "typiska, ensamma nörden" som hade min dator och knappt någon att diskutera den, eller spel med

att dessa år senare kunna återuppleva allting i sällskap av likasinnade ger mig en genuin känsla av... gemenskap och glädje

(ledsen om jag skriver långa inlägg, jag har ibland en del att säga =)
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Inläggav hedning » 30 maj 2011, 11:15

Vi är inte ledsna för långa informativa inlägg. Keep it up. :)
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zlasher » 30 maj 2011, 12:07

Lange inlegg er vel bare bra?
Og jeg ser du har endret din avatar.. Ja - den så tidligere litt ut som ett mannlig kjønnsorgan - men nå er det ingen tvil om at det er ett spaceship! :wink:

SEK 130,- for en C128 er jo utrolig lav pris - jeg betalte 1500 for en pakke med joysticks+1541II og en C128 her i Norge..

Artig at du har så mange konsoller koblet opp hele tiden - legg gjerne inn ett bilde! :-)
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav Stadsmulle » 30 maj 2011, 12:30

skönt att höra att mina inlägg inte är för långa =)

jag visste inte att man kunde använda animerade .gif filer, så därför blev det först bara rymdskeppet, men jag misstänkte att den kan missförstås

original "bilden" är gjord på en emulerad C-64, sedan lagde jag till bilder och text i Windows program

jag brukade göra mycket "ASCII" konst på min C-64, även animerad sådan

det här rymdskeppet ska få en liten animation på C-64'an också, inom sin tid =)

130skr. var verkligen billigt med tanke på vilket skick den var i, så jag är väldigt stolt över det kapet

här följer en bild på min nuvarande "setup"

Bild

det är:

NES - 8-bit
Super NES
Sega Master System
Sega MegaDrive
Nintendo Wii (används även som Gamecube, pga. plats-brist just nu)
Amiga CD32
Sony Playstation 2 (används även som Playstation 1, pga plats-brist just nu)
Xbox 1
Nintendo N64
Sega Dreamcast

jag har även en Xbox 360, ståendes precis bakom den här bilden
den ligger under mitt bord, där jag har mitt tangentbord (en platta under bordet)
vid sidan av den här hyllan (till höger) står min PC som jag använder primärt
vid sidan till höger, står en Pentium 4, som jag använder att köra Win98SE, DOS, samt emuiatorer på

bakom mig står en C-64 (skal som ska användas med Keyrah och kopplas upp til P4'an), samt C-128'an (som väntar på en "egen" plats) och en bärbar Centrino Duo

bakom mig har jag även ett skåp (köks-skåp) där jag har hängt upp alla mina kontroller (vilket är många) för att dom inte ska ligga i "buntar"

ovanpå skåpet står min Amiga 500 med extern floppy som även den väntar på "egen" plats

jag bor med min fästmö och 4 katter i en 1'a, så vi har inte så mycket plats, och allt det jag beskrev är i köket (vi har en liten avdelning där det ska stå matbord, etc. där jag har allting, samt en fåtölj att sitta i)

allt detta är uppkopplat till en Philips 30" platt-tv och ljud från ett par Logitech 2.1 högtalare =)

min stora dröm är (som alla andras?) att ha en "hörna" för mig själv i en större lägenhet, eventuellt ett källar-rum där jag kan ha alla konsoller lite och datorer utan att behöva "klämma in" allting på sådan liten yta

jag har dryga 3 meter på bredden och 5 meter på längden (om ens det) där jag har allt det här ståendes

det är trångt, men otroligt mysigt, specellt om man har 2 andra vänner på besök (fler får knappt plats =)

det här är lite temporärt just nu, i väntan på pengar att köpa lite mer "anpassade" möbler (IKEA =), men duger gott och väl som det är, eftersom att jag ändå inte har besök särsklit ofta =)
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Inläggav Zlasher » 30 maj 2011, 12:56

..Og en VHS såklart.. :)

Herlig bilde!
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav Stadsmulle » 30 maj 2011, 13:03

Zlasher skrev:..Og en VHS såklart.. :)

Herlig bilde!

tackar
och självklart en VHS! =)

har ju hela "The Young Ones" på original-band, som behöver tittas på med jämna mellanrum =)
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Inläggav Zlasher » 30 maj 2011, 13:21

Haha, The Young Ones er jo klassikere..
Jeg har selv begge sesongene - men på DVD, mindre slitasje på det mediumet.. Men ikke helt retro, altså.. :wink:
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav Stadsmulle » 30 maj 2011, 13:37

Zlasher skrev:Haha, The Young Ones er jo klassikere..
Jeg har selv begge sesongene - men på DVD, mindre slitasje på det mediumet.. Men ikke helt retro, altså.. :wink:

jag vill gärna ha DVD-utgåvan också, men jag köpte bägge säsongerna någon gång på 90-talet på VHS och jag försöker att titta på dom högst en gång om året för att inte slita för mycket

i början så hade jag dom körandes band, efter band hela dagarna när jag bodde på "Kollegie" (student-rum), men nu har jag blivit försiktigare med dom =)
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 30 maj 2011, 16:57

Köp ett USB-videokort för 500-lappen, digitalisera allt så har du VHS-känslan kvar men kan titta utan slitage... ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Stadsmulle » 30 maj 2011, 17:02

e5frog skrev:Köp ett USB-videokort för 500-lappen, digitalisera allt så har du VHS-känslan kvar men kan titta utan slitage... ;-)

USB-videokort?

har jag aldrig ens tänkt på fanns

tack för tipset =)

kjell & co. nästa!
C-64 will never die
- only the players...
Användarvisningsbild
Stadsmulle
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 30 maj 2011, 17:17

Ja, t.ex. en sån här:
http://www.24.se/easycap-usb-video-capt ... zAod9ziWhw

Men den är kanske i billigaste laget för att det ska bli tillräckligt god kvalité. ;-)
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Nästa

Återgå till Presentationer av användare