Christer

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Christer

Inläggav GamingXL » 4 mars 2014, 11:33

Mitt namn är Christer

Jag är en retrogamer på 52 år och har varit intresserad av dataspel ända sedan jag såg mitt första arkadspel 1974 som var Pong. Min första egna spelkonsoll var ett Luxor Entertainment System som släpptes av amerikanska Fairchild under namnet Channel F, som stod för Channel Fun. Jag har till och med kvar den svenska Luxorkatalogen där man skröt om att man marknadsförde "framtidens underhållningsdator" med hela 26 spel. Tyvärr blev aldrig Fairchild Channel F någon större succe och konsollen föll snart i glömska då Atari släppte sin 2600 konsoll som sålde hela 30 miljoner ex.

Min nästa konsoll var en Philips Videopac G-7000 som egentligen kom från amerikanska Magnavox och var uppföljaren till deras första konsoll.

Sedan tänkte jag köpa Mattel Intellivision men det blev en Vic-20 dator istället och senare skulle jag även köpa både Intellivision, Vectrex, Atari 800 XL, Atari ST, Gameboy, SNES, Amiga CD32, Sega Megadrive, Sony Playstation, Sega Saturn och Nintendo 64. När Xbox och PS2 kom så tröttnade jag och höll mig till retrogaming istället.

Jag har samlat roms, emulatorer, inscannade tidningar, longplays etc som en galning sedan 2002 och har en enorm retrosamling med vartenda format och säkert flera terabyte stor.

Länge leve de gamla konsollerna, datorerna och spelen. ;)
GamingXL
Lärling
Lärling

Re: Christer

Inläggav Zlasher » 4 mars 2014, 15:13

Velkommen!

Kjøpte du virkelig en Vectrex "back in the day"?
Jeg kjente ingen rike folk på 80/90 tallet, så jeg så bare denne konsollen i tidninger frem til jeg selv kjøpte en for etpar år siden. :D
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav GamingXL » 4 mars 2014, 16:55

Jag köpte ett Vectrex för halva priset 1984 eftersom de skulle sluta sälja konsollen i affären. Vectrex var en trevlig spelkonsoll, tyvärr sålde jag mitt Vectrex några år senare.
GamingXL
Lärling
Lärling

Inläggav sledge » 4 mars 2014, 23:00

Underbar resa du har gjort. Jag har också fått äran att äga en Luxorkonsol med en massa spel runt 1978. Var bara 5 år själv när vi fick det, men vilken magi jämfört med den PONG-klon som vi hade innan i svartvit endast :)

/Thomas
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Återgå till Presentationer av användare