Hej alla är ny här

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Hej alla är ny här

Inläggav Kanade » 7 juli 2014, 11:08

Hej alla. Jag hitta nyss detta forum.

jag kom hit för att jag är intresserad av den gamla tekniken, och för att jag precis har köpt en C64 C så skulle vilja vet mer om den typen av dator och bara skaffa vänner kontakter och alla sånt.

gjortde en tråd här där jag frågar om bra spel till C64. gör det för att jag inte har varit uppväxt med en så har inte rikigt koll^^

viewtopic.php?f=9&t=6787+
Gamla Gen is the Shit^^

om jag stavar fel kan det beror på min dyslexi.
Kanade
Nybörjare
Nybörjare

Re: Hej alla är ny här

Inläggav Redreamer » 7 juli 2014, 20:18

Hej och välkommen! Vad har du till 64'an? Bara bandare eller har du diskar också? Vill man spela lite mer seriöst och hitta gamla godingar så är det inte dumt att ha något sätt att föra över från d64 filer (disk image filer från nätet) till den riktiga hårdvaran. Förr gjorde man det enkelt med en x1541 kabel, idag finns tyvärr inte samma enkla sätt längre utan kräver (oftast?) att man investerar i någon form av hårdvara. Om man inte har en gammal Win95/98 burk igång, eller ännu bättre, DOS =)
Känn dig fram och se hur du vill leka men din 64'a
Förr kände jag mig ung bland 64'a folket, men det kan jag knappas kalla mig längre, vilket glädjer mig!
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav hedning » 8 juli 2014, 00:22

Välkommen! Stay a while... stay foreveeeer!
...::] Genesis Project - Accept No Limits [::...
SX-64, C64GS, silver badge c64, Brödbox, C64C, C64G, Drean C64C, VIC20, Plus/4, C16, C116, C128, C128D, Atari 520 STfm, Atari 1040 ST, Atari Falcon 030, Amiga 500, Amiga 600, Amiga 1200, CDTV.
Användarvisningsbild
hedning
Stormästare
Stormästare

Inläggav Kanade » 8 juli 2014, 10:49

jaaa det är mycket. dem jag skaffade har bara "datasette" men kommer nog inskaffa en 1541 disk drive för är intresserad av en del spel som är på floppy. en seire är Ultima.

jag vet att man kan skaffa SD kort men tjaa jag säger så här för att vara retro.

SD kort är bra för att spela romhack, eller för att ha som en portal sak när man tar med sig sin 64 till andra för att lira eller nåt sånt. men annaras känns det som att man ska försöka vara så nördig som möjligt. vilket menas med att man kör den riktiga hårdvaran samt mjukvaran^^

går dock inte till alla spel. men hur funkar det med överföring saker? borde vell gå att banda in .tap filer har sett sånt på youtube. då är man iaf lite mer old school. för ffrån historier jag hittade där var hur folk då köpte spel och tog med sig till school man bytte över dagen sen have men kopierat över det.

låter ass bra for backups men hallå!! det kostade typ 10 kr. var det så mycket på den tiden? menar på 90-talet så kosted spel typ 300-400 och idag 500-700.

så jag är alltid intresserad av att höra vad some är nice och sånt- är som sagt ny till det^^
Gamla Gen is the Shit^^

om jag stavar fel kan det beror på min dyslexi.
Kanade
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 8 juli 2014, 15:08

Ett SD-kort kan vara ett enkelt sätt att få över grejor till en diskdrive idag. Annars finns Zoomfloppy ett bra sätt att få över saker till C64:ans hårdvara. Själv använder jag ett midi-interface och SD-kort beroende på vad jag ska göra. Det finns många alternativ. Nätverkskort är ett annat alternativ.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav d0c » 20 juli 2014, 18:57

Välkommen til forumet 8)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Återgå till Presentationer av användare