En yngling presenterar sig

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

En yngling presenterar sig

Inläggav nice » 6 november 2014, 10:42

God dagens pojkar och flickor!

Är en ung man som har som mål att bli Game Designer och har en förkärlek till retro spel, har också som mål att förstå programmering bättre och tror att C64 kan vara del av det.
Favorit konsolen är nog Gamecube eftersom jag har bäst minnen av det.

Tack på förhand!
nice
Nybörjare
Nybörjare

Re: En yngling presenterar sig

Inläggav Redreamer » 6 november 2014, 21:07

Välkommen!
Vas hade du tänkt dig att lära dig av 64'an då?
Programmera då eller?
Finns en hel del tips från duktiga medlemmar av forumet om du så behöver =)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav nice » 6 november 2014, 21:31

Redreamer skrev:Välkommen!
Vas hade du tänkt dig att lära dig av 64'an då?
Programmera då eller?
Finns en hel del tips från duktiga medlemmar av forumet om du så behöver =)

Tackar!
Jag ser mig själv som en designer och för närvarande så lär jag mig själv programmering (lua) för att bättre förstå programmeringens roll i spelindustrin.
C64:at som jag har förstått var väldigt populär för sin tid och dessutom så har jag hört att det ska ha ett ganska simpelt programmerings språk, visst det finns C64 emulatorer för det men jag vill hellre ha "the real deal".
Jag kommer definitivt fråga forumet när jag behöver hjälp :)
nice
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav carlsson » 7 november 2014, 00:00

Välkommen.

Med "simpelt" tror jag att du menar att det inte finns några kommandon i BASIC för att ta hand om de härligheter som grafik- och ljudchippen erbjuder, utan man måste adressera dem genom långa rader av POKE-kommandon. Det var en ofta återkommande kritik för 30 år sedan, och hörs än idag, främst av förespråkare av andra hemdatorer. Med andra ord är den inte trivial att programmera, men med mängder av dokumentation, användargrupper och andra resurser fortfarande tillgängliga tillhör den en av de lättare att komma igång med och få något skapligt ur.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav nice » 7 november 2014, 00:08

carlsson skrev:Välkommen.

Med "simpelt" tror jag att du menar att det inte finns några kommandon i BASIC för att ta hand om de härligheter som grafik- och ljudchippen erbjuder, utan man måste adressera dem genom långa rader av POKE-kommandon. Det var en ofta återkommande kritik för 30 år sedan, och hörs än idag, främst av förespråkare av andra hemdatorer. Med andra ord är den inte trivial att programmera, men med mängder av dokumentation, användargrupper och andra resurser fortfarande tillgängliga tillhör den en av de lättare att komma igång med och få något skapligt ur.

Som sagt, C64:at är äldre än mig själv så jag vet ju tyvärr inte mycket om det är komplicerat eller inte att använda det.
Och jag tackar för det varma välkomnandet.

Kan du rekommendera några bra böcker om C64?
nice
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 7 november 2014, 08:05

Jag har C128 Programmers Reference Guide och Mapping the C64. Det finns en C64 Programmers Reference Guide också. Dessa bör räcka som referensdokumentation men du får nog leta exempel på annat håll. Mer avancerad programmering av diskdrive och andra extratillbehör finns på andra ställen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 7 november 2014, 08:08

Mapping the C64 beskriver alla minnesadresser och i runda slängar vad olika adresser i ROM används till. Programmers Reference Guide försöker ge en helhetsbild genom att gå igenom Basic, assembler, hur hårdvaran funkar och hur man kommer åt datorn utifrån via portarna.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Återgå till Presentationer av användare