rogerxy

Här kan användare på forumet presentera sig.

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

rogerxy

Inläggav rogerxy » 28 juni 2018, 08:15

Hej!
Mitt namn är Roger, en del vet vem jag är då jag hängt i retrospelskretsar i ett antal år och bl.a. är en av grundarna till Retrospelsmässan i Göteborg (som jag dock inte är med och driver längre).

Är av årgång 82 och Commodore 64 var faktiskt den allra första spelmaskinen jag hade. Fick den som julklapp 1988 och gick då igenom "sitta och vänta på kassett-spel som laddas"-fasen som verkar vara obligatorisk för alla C64-ägare.

Lärde mig hantera ett tangentbord för första gången och spelen jag minns starkast är Bubble Bobble, Ghouls n Ghosts, Batman och Flimbo's Quest. Sålde dock datorn efter ett tag för att köpa ett NES, där spelen laddades direkt :shock:
Har sedan dess alltid varit spelintresserad, främst på konsol och PC, men även en del Amiga. Köpte för några år sedan en C64 igen men det blev inte så mycket med den p.g.a. platsbrist.

För några år sedan började jag dock intressera mej för att meka, vilket jag egentligen aldrig gjort tidigare i någon större skala. Mek-intresset föddes av att jag införskaffade ett antal arkadspel som behövde fixas till. Nu några år senare så tycker jag att mekandet är minst lika kul som själva spelandet, och skulle inte tro att jag är ensam om det.

Detta ledde till att jag i början av året rotade fram C64:an som jag hade lagt undan. Spelade några spel & började fundera på vad man skulle kunna göra i mekväg med denna. Så nu är jag här med pånyttfött intresse för de gamla datorerna.

Mitt första, men absolut inte sista, mekprojekt dokumenterar jag här: viewtopic.php?f=12&t=9150

Må väl!
/Roger
Senast redigerad av rogerxy 28 juni 2018, 14:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
rogerxy
Lärling
Lärling

Re: rogerxy

Inläggav Redreamer » 28 juni 2018, 12:10

Välkommen hit! Kul att det tittar in någon ny som kanske gör forumet lite mer aktivt. Det är gissningsvis 5-15 mer eller mindre aktiva som kikar in här emellanåt. Visst är det kul när man hittar nya sätt att få intressen för sina hobbys =) För min del blev det en fullständig nytändning när jag för 5 år sedan började assemblera på riktigt, länge sedan det varit så kul med 64'an!
Om du bor kring krokarna i gbg så får du maka dig iväg till SAKs hack som de har lite då och då, Atari kubben visserligen men det är mycket spritt vad gäller HW. Jag ska bara tjata på Lars å Pep som håller i sakerna. Råkade springa på Lars i Borås härom veckan, så då fick vi snackat lite =)
Som sagt välkommen hit, hoppas du kikar in ofta.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: rogerxy

Inläggav bjonte » 28 juni 2018, 14:23

Men så trevligt!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare