Redreamer skrev:Hur blir det med gubben var den sprite driven på 128a varianten? Skiljer väll en hel del när det är mjukvaruspritar. Fast jag ser att du flyttar hel char positioner på plus4.
ever
Jo basicversionen på c128 hade sprites, men jag fortsatte "sprite-versionen" på c64. Dom andra versionerna är nu för tillfället längre komna:
https://www.youtube.com/watch?v=AY0g6H8gac4Jag skulle porta över allt nytt stuff från plus4 till c64-versionen igår kväll, men jag blev påmind om att c64 sprite kordinatsystemet inte sitter ihop med char-kordinaterna

så nu ska jag knåpa ihop rätt algoritm för att få platformerna och myntplockningen att funka på c64 också. Sprite X-kordinats hi-bitten började dessutom krångla, så där fick jag in en bug på köpet.
Jo charpositions-rörelsen på plus4 och vic-20 var planerad. Min plan är att försöka knåpa ihop alla behövliga beståndsdelar till ett simpelt spel först och sedan i ett senare skede så kan jag överväga pixelrörelse och andra finesser, eller så får det bli till nästa projekt. Jag skulle nästan säga att man lär sig bättre om man tillåter sig röra sig vidare till nya idéer lite snabbare och håller inspirationen uppe. Förhoppningsvis blir spelen stegvis lite bättre då för varje gång ändå.