Egna characters och bakgrund i Basic 7.0

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Egna characters och bakgrund i Basic 7.0

Inläggav Mozartkügel » 4 februari 2019, 22:38

Redreamer skrev:Ännu en port :D Ska det bli en PETportning här näst? ;) Eller kanske något mer realistiskt, amiga? För nu har du mer eller mindre kört slut på commodore 8a bitare. Kanske en mega65 port i framtiden!

Haha, jag vet inte hur dethär ska sluta, jag tror jag har fullt upp som det är för en lång tid framöver! :lol: Det är förståss intressant att studera olika gamla datorer och konsoler, men jag tror jag vill spendera tid på att förstå mig bättre på commodores 8-bittare för tillfället.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav Redreamer » 5 februari 2019, 10:44

Hur blir det med gubben var den sprite driven på 128a varianten? Skiljer väll en hel del när det är mjukvaruspritar. Fast jag ser att du flyttar hel char positioner på plus4.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 5 februari 2019, 21:10

Redreamer skrev:Hur blir det med gubben var den sprite driven på 128a varianten? Skiljer väll en hel del när det är mjukvaruspritar. Fast jag ser att du flyttar hel char positioner på plus4.
ever

Jo basicversionen på c128 hade sprites, men jag fortsatte "sprite-versionen" på c64. Dom andra versionerna är nu för tillfället längre komna:
https://www.youtube.com/watch?v=AY0g6H8gac4
Jag skulle porta över allt nytt stuff från plus4 till c64-versionen igår kväll, men jag blev påmind om att c64 sprite kordinatsystemet inte sitter ihop med char-kordinaterna :shock: så nu ska jag knåpa ihop rätt algoritm för att få platformerna och myntplockningen att funka på c64 också. Sprite X-kordinats hi-bitten började dessutom krångla, så där fick jag in en bug på köpet.

Jo charpositions-rörelsen på plus4 och vic-20 var planerad. Min plan är att försöka knåpa ihop alla behövliga beståndsdelar till ett simpelt spel först och sedan i ett senare skede så kan jag överväga pixelrörelse och andra finesser, eller så får det bli till nästa projekt. Jag skulle nästan säga att man lär sig bättre om man tillåter sig röra sig vidare till nya idéer lite snabbare och håller inspirationen uppe. Förhoppningsvis blir spelen stegvis lite bättre då för varje gång ändå. :D
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav Redreamer » 6 februari 2019, 08:51

Jo. Det är nog absolut så att man ska sätta kreativiteten främst. Sedan är det nog lite olika från person till person huruvidare man släpper å går vidare.

Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 7 februari 2019, 08:08

Jo, det är skitsvårt att färdigställa spel, speciellt då man bara har lite tid på sig i slutet av kvällen och ständigt måste avbryta och "zona ut" för att orka upp nästa dag. :lemming: :lemming: :lemming: Hoppas robotarna snart kommer och räddar oss så man får mera tid till att vara med sina vänner och nära och kära, och mer tid till commodoreprogrammering! :D

Jag lyckades få platforms- och mynt-kollissionen att fungera på c64 versionen, men den behöver ännu finslipning. Hoppfysiken är inte som den ska vara nu heller. Jag kom inte ihåg hur man skulle göra för att han ska landa på platformerna om han faller mer än en pixel i taget. Jag har gjort det förr (inte på c64) så jag måste antagligen bara kolla upp nån gammal kod.
https://youtu.be/CDXuRRq8LMI
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav Redreamer » 7 februari 2019, 09:05

Som jag gjort på mitt spel så konverterar jag ständigt ett antal pixelpositioner till vad det motsvarar på kartan. typ såhär.

(joystick riktning upp)
(Ta fram pixelpositioner för upp)
(Konvertera till char position på "kartan")
(läs char)
(om "solid objekt (char)" flytta ej spelare upp)

Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 8 februari 2019, 09:09

Tack för tipset, det är en bra approach! Jag ska först ännu testa om det snurrar tillräckligt snabbt för att fånga upp gubben om han faller förbi en platfor och lägga upp honom tillbaka, annars får jag skriva om och ta till din taktik.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav Mozartkügel » 8 februari 2019, 23:11

Fixade platformerna så han kan falla mer än en pixel i taget och förbättrade myntkollissionen. Nu är nästa problem att tänka ut hur han kan röra sig mer än en pixel i taget sidlänges utan att skita till sprite x position hi-bitten.

https://youtu.be/F4sLV00e0wo
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 9 februari 2019, 06:54

Mozartkügel skrev:Nu är nästa problem att tänka ut hur han kan röra sig mer än en pixel i taget sidlänges utan att skita till sprite x position hi-bitten.

Jag brukar rekommendera att mellanlagra positionen i minnet någonstans i det format som passar bäst och sedan konvertera detta till spriteregistren en gång per bildruta. Någon av följande till exempel:

1) En byte med bit 0-7 av positionen och en byte med bit 8 lagrad i bit 0
2) En byte med bit 0 av positionen lagrad i bit 7 och en byte med bit 1-8
3) Sänk precision och lagra bit 1-8 i en byte endast.

1) är bra för att den är intuitiv och det är enkelt att addera till positionen med carry. 2) och 3) är bra för att snabbare kolla kollision mellan objekt men 3) kan inte flytta en pixel längre. 2) är någon slags medelväg där det går att addera tal, om än lite omständligare för att de måste vara representerade på samma sätt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 11 februari 2019, 12:18

Hej, tack för tipset Bjonte! Jag hoppade tillbaka till Vic-20 versionen mellan varven :lol: men dethär hjälper säkert då jag hoppar tillbaka till c64. Jag håller iofs på med spelet i CC65, men jag kan ju göra det med inline asm om jag inte kommer på nån enklare lösning i C.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Föregående

Återgå till Commodore 128