Ny bok om Commodore 128

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Ny bok om Commodore 128

Inläggav herdware » 23 mars 2019, 19:51

Det har tydligen kommit ut en ny bok om 128:an. Med förord av Bil Herd.
https://amigalove.com/viewtopic.php?f=13&t=994

https://www.amazon.com/Vintage-Commodore-Personal-Computer-Handbook/dp/1090260814
Margaret has written a fantastic book, much of it taken from a book that she had all but finished over 30 years ago and now updated to reflect what is going on with the Commodore 128 today.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: Ny bok om Commodore 128

Inläggav bjonte » 24 mars 2019, 18:57

Jag köpte den tidigare och har läst en bit. Den verkar vara gjord för och passa för den som nästan inte har någon koll alls på plattformen så jag har inte hittat så mycket spännande i den än. Den hajpar också plattformen som en med väldigt mycket programvara och det känns som en grav överdrift. Det räknar såklart alla C64-expansioner, C64-program och CP/M-program men det känns inte riktigt rättvist. C128-ägare suktar efter 128-program och det kryllar inte av dem och det kommer väldigt sällan nya.

Den funkar nog rimligt som en introduktion till plattformen men jag är tveksam till om det räcker mycket längre (med en nypa salt eftersom jag inte har läst hela boken än).
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Zedrick » 26 mars 2019, 09:29

Beställde den idag. Tror inte det finns någon som verkligen behöver denna boken, för mig är poängen bara att det är en bok om C128, det i sig är coolt nog - strunt samma vad den innehåller.
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 26 mars 2019, 12:41

Hade de inte kunnat ge ut en revidering eller liknande av 128 reference manual. Men det kanske är rättså få som söker den typen av litteratur. Ganska saftiga priser på den bättre begagnade litteraturen (programmerinsböcker typ) idag för diverse gamla hemdatorer.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Återgå till Commodore 128