80 kolumnersläge

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: 80 kolumnersläge

Inläggav sledge » 28 januari 2011, 23:40

Fina saker i senaste Commodore Free där de skriver om just RGBi-adapter för C128:an

http://www.commodorefree.com
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Inläggav Garamath » 29 januari 2011, 13:31

e5frog skrev:Finfint.

Tänkte på en sak, 40 eller 80 switchen finns väl bara där för att kunna se 40 kolumners läget i komposit video och i 80 kolumnersläget är det RGB som måste aktiveras?

Då kunde man lika gärna använda en dubbelpolig on/on switch (DPDT) för båda signalerna och swtich på RGB samtidigt som man slår över till 80 kolumns läget, det är ju två switchar i en.
https://www.elfa.se/elfa3%7Ese_sv/elfa/ ... &toc=20388
Den kostar 5,21 plus moms, då har man ju sparat över 70 kr redan där... Eller vill man ha 40/80 läget även för att köra monokromt? Man kan köpa två sådana iaf, då har man sparat dryg 65 kr iaf. ;-)

Tack för pionjärarbetet, då vet jag att det finns denna tråden att söka reda på när det är dags att bygga.

@e5frog
Tack själv.
Jo 40/80 brytaren gör mycket riktigt så att du väljer kompositsignalen det funkar så här:
1. 40-läge 40/80-brytaren står på 40 & RGBaktiveringsbrytaren är avslagen, Allt funkar som vanligt
2. 80-läge monokromt, 40/80 står på 80 & RGBaktiveringsbrytaren är avslagen, Du har 80 kolumner och svart/vit
3. 80-läge RGB, 40/80 står på 80 & RGBaktiveringsbrytaren är påslagen, Du har 80 kolumner RGB

Viktigt är att,
1. Inte ha RGBaktiveringen påslagen när nu kör 40-läge.
2. Att ha 40/80-brytaren på 80 i både monokromt & RGB.

En kommentar på den där 40/80 brytaren var att jag fick inte tag på den optimala, den jag fick var en on-off-on, det skulle vara bättre med en on-on.
//Garamath
Användarvisningsbild
Garamath
Lärling
Lärling

Inläggav Garamath » 29 januari 2011, 13:37

sledge skrev:Fina saker i senaste Commodore Free där de skriver om just RGBi-adapter för C128:an

http://www.commodorefree.com

@sledge
Jag skummade bara igenom artikeln så jag kan ha missat något men den verkar inte ha ljud och inte möjlighet att köra vanlig 40 kolumnersläge, men helt klart en intressant lösning! :D
Får ta på mig det här uppdraget och fördjupa mig i deras lösning lite senare. 8)
//Garamath
Användarvisningsbild
Garamath
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 29 januari 2011, 16:07

Känns som en omväg att gå till S-video men amerikanare t.ex. kanske inte har så mycket annat att välja på.

A22 board £30?? Vet inte ens hur man söker efter en särskilt shop på eBay, verkar som om det är ett färdigt kort för RGB till s-video eller något sådant?

Verkar inte som om de vet hur man gör med genomföringar heller, de är väl elastiska just för att man inte ska behöva skära ett spår till hålet där man vill ha den.

Det var en intressant RGBI till RGB konverterare,
Tre 1kOhms resistorer, en 1.2kOhm och sex st dioder, men det kanske är avsedd för att bara fungera med just denna A22 konverterare...?

Jaha... hade de inte lödat bort kompositkontakten så hade de väl även haft RGBI till komposit.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav carlsson » 29 januari 2011, 23:05

En 4m SCART-kabel för 150 kr + moms?! Sådana kan man nog hitta billigare i vilket hemelektronikvaruhus som helst. Jag har t.ex. köpt några fullkopplade 2 meters-kablar på ICA Maxi (!) för 29 kr/st inkl. moms, och sett samma sak på Mediamarkt. Men det är klart, om man måste ha fyra meter och vill handla allt från samma ställe blir det ju dyrare.

Jag håller med om att strömbrytarna måste gå att hitta för betydligt lägre summor än angivet, så e5frogs uppskattning runt 200 kr bör räcka om man är lite snål, handlar prylar på överskott och eBay lite här och där, kanske hoppas på en påse billiga blandade motstånd på Kjell & Company.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Garamath » 2 februari 2011, 09:00

Jag gick igenom Commodore Free:s artikel om RGBI->Composite.
Det är en del att tänka på om man vill få till en sådan.

Om man inte vill köpa det där färdiga kretskortet kan man göra så här:
För att få en RBGI->Komposit måste man först ha en sådan adapter som jag byggde och dessutom använda H_Sync & V_Sync.
Sedan får man lägga in komponenter enligt den här hemsidan:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... rcuit.html

Men innan du drar igång är det bra att veta att Kompositkretsen ger en sämre bild än den enklare Scartkretsen.
8)
//Garamath
Användarvisningsbild
Garamath
Lärling
Lärling

Inläggav Garamath » 3 februari 2011, 09:49

Om jag förstår saken rätt (läs hela texten om prylen 8) )
ska man med denna adapter indirekt kunna omvandla SCART till Komposit, RCA & S-Video?
http://www.kabelbutiken.com/adapter-scart-scart-3x-rca-s-video
Då skulle vi vi ju kunna knyta ihop den här påsen... :D
Vad säger ni carlsson eller e5frog, tror ni på den?
//Garamath
Användarvisningsbild
Garamath
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 3 februari 2011, 10:57

Ja, läser man den texten verkar det vara en fantastiskt bra omvandlare som kan växla från vilket format till vilket annat format som helst av de som finns med för bara 49kr... fantastiskt. :-D

Trist om man tror det...
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Garamath » 3 februari 2011, 11:41

e5frog skrev:Ja, läser man den texten verkar det vara en fantastiskt bra omvandlare som kan växla från vilket format till vilket annat format som helst av de som finns med för bara 49kr... fantastiskt. :-D

Trist om man tror det...

Just så tänkte jag med! :lol:
//Garamath
Användarvisningsbild
Garamath
Lärling
Lärling

Inläggav carlsson » 3 februari 2011, 11:54

SCART är en kontakt, inte en signal. Det finns tre sorters bildsignaler som kan tas emot via SCART-kontakten:

Kompositvideo - en ledare, ska fungera på alla apparater
S-Video - två ledare, fungerar bara på vissa apparater
RGB - fem (?) ledare, fungerar bara på vissa apparater

På de TV som har två eller fler SCART-kontakter är det vanligt att den ena kontakten klarar S-Video medan den andra kontakten klarar RGB. Jag har för mig att det t.o.m. finns en teknisk begränsning som gör att en och samma kontakt inte kan hantera bägge samtidigt, men det ska jag inte hävda med bestämdhet.

Därför när man talar om att en dator eller konsol har SCART-utgång eller en sådan videokabel, säger det ganska lite om vilken signal man får ut. I värsta fall är det bara vanlig kompositvideo fast kopplad via SCART. Då känner nog sig kunden ganska lurad.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Garamath » 3 februari 2011, 12:50

Där föll det verkligen ned en polett :blinky:
Tack för att du redde ut begreppen.
//Garamath
Användarvisningsbild
Garamath
Lärling