Behöver hjälp med att felsöka en 128

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Behöver hjälp med att felsöka en 128

Inläggav tallrot » 30 december 2011, 19:18

Har köpt en 128 som inte vill starta upp. Jag har börjat med att mäta på nätaggregatet för att utesluta det men får lite märkliga värden. Ska både 5 volt och 9 volt mätas mot pinne 4 som jord? Använde den här som guide:

http://old.pinouts.ru/Power/c128power_pinout.shtml
tallrot
Nybörjare
Nybörjare

Re: Behöver hjälp med att felsöka en 128

Inläggav herdware » 30 december 2011, 19:33

Nej, 9-volten ska mätas mellan pinne 3 och 5. Glöm inte att sätta multimetern på växelström!
5-volten ska mätas mellan pinne 1 och 4. Multimetern ska stå på likström.

Lyser lysdioden? Får du svart skärm eller kommer det upp något annat? Startar den i C64-läge om du håller in Commodore-knappen? Du har väl inte 40/80-knappen intryckt?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav tallrot » 30 december 2011, 20:18

Nu mätte jag på rätt platser och resultaten verkar bättre. Pinne 1 har 5 volt som den ska och mellan 3an och 5an uppmätte jag 10,21 volt växelspänning. Är 10,21 för högt?

Ja den är helt stendöd när man sätter på den. Vad ska man gå på som nästa grej att kolla?
tallrot
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav carlsson » 30 december 2011, 20:20

9VAC är förmodligen under belastning medan 10,2VAC som du mätt upp är utan belastning alls.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 30 december 2011, 20:42

Lysdioden lyser eller?

Prova gärna att mäta spänningen på moderkortet på lämpliga platser så vi kan utesluta att det är fel på strömbrytaren eller kontakten. Lyser dioden så går åtminstone 5V ut till moderkortet.

Just när den är "stendöd" är det svåraste att felsöka. Rycker det till lite på skärmen när du slår på strömmen?
Börja med att läsa http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/C128-IC.txt om du inte gjort det.

Hur kopplar du den till skärm/TV? RF, Komposit? LCA? Du är säker på att det är rätt? Rätt kanal inställd om du kör RF? Rätt enhet vald om du kör komposit?

Är det den defekta C128:an som såldes på tradera alldeles nyss?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav tallrot » 30 december 2011, 21:17

Nu har jag pillat lite mer med den och öppnat den. Datorn startar men problemet verkar vara en hemmagjord eprom krets med svenska tecken som spökar. När man slår på datorn så får man nämligen bara ett typ shackrutsmönster. Jag lyckades vid ett tillfälle få den att starta normalt men annars är det bara märkliga tecken på skärmen. Ska man byta ut epromen mot en originalkrets ?
Ja det är den defekta 128an som såldes på tradera nyss.
tallrot
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav herdware » 30 december 2011, 21:45

Gör det någon skillnad hur ASCII/CC-knappen står?

Alla svenska C128:or hade EPROM-chargen. Tror jag iaf. Prova att lyfta lite på kretsen och trycka tillbaka den ifall det bara beror på dålig kontakt. Det är väldigt liten yta som ligger emot så det är väldigt känsligt.

Förhoppningsvis räcker det, det är inte alldeles självklart att det är enkelt att byta ut ROM:et. Vissa sorter är svåra att få tag på. Jag vet inte huruvida man kan återprogrammera ett EPROM som "tappat minnet", någon som har erfarenhet av det?

Om du kan pilla undan lappen lite så står det vad det är för sort. Typ 2764 eller så.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav tallrot » 30 december 2011, 23:45

Nä det gör ingen skillnad om ascii knappen är av eller på. Jag provade att stoppa in en cartridge och då funkar datorn precis som den ska utan problem. Tar man ut eprom kretsen så blir det samma problem med skärmen som innan så det känns väl spontant som felet inte ligger i epromen utan någon grafikkrets. Någon som har tips på vilken krets som felet kan ligga i?
tallrot
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav herdware » 31 december 2011, 01:38

tallrot skrev:Nä det gör ingen skillnad om ascii knappen är av eller på. Jag provade att stoppa in en cartridge och då funkar datorn precis som den ska utan problem. Tar man ut eprom kretsen så blir det samma problem med skärmen som innan så det känns väl spontant som felet inte ligger i epromen utan någon grafikkrets. Någon som har tips på vilken krets som felet kan ligga i?

Det skulle jag inte vilja säga. Om carten bara använder grafik eller egen font så funkar den precis som den ska och döljer att fonten i datorn är knas.
Jag antar att du inte har en annan C128 att prova att byta ROM med?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav tallrot » 31 december 2011, 02:19

Nä jag har tyvärr bara den här 128an. Jag ser att vissa pinnar på epromen är böjda för att epromen är längre än sockeln. Jag har nog dock råkat böja någon rak igen då jag trodde den inte skulle vara böjd. Någon som kan posta en bild på hur deras eprom ser ut undertill så vore jag väldigt tacksam.
tallrot
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav herdware » 31 december 2011, 16:25

Det där låter lite konstigt. Orkar dock inte ta isär någon just nu.Ta gärna ett kort på den för att visa.

Det enda praktiska sättet att lösa detta är egentligen att antingen prova med ett ROM från en fungerande C128 eller läsa kretsen från en EPROM-brännare och se ifall den "tappat minnet" (allt är $FF) eller gått sönder på annat vis.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Återgå till Commodore 128