Problem att boota i c128 mode

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Problem att boota i c128 mode

Inläggav epkjeka » 20 mars 2012, 23:30

Hejsan.

Precis köpt min första C128D och när jag bootar så är skärmen full av slumpmässig "grafik/skit".
Bootar jag med Commodore knappen så funkar allt som det ska.
Nån som har tips på felsökning man kan göra ?

Mvh Jens
epkjeka
Nybörjare
Nybörjare

Re: Problem att boota i c128 mode

Inläggav herdware » 21 mars 2012, 07:47

Ja, börja med att läsa http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/cbm/c128/c128-ic.txt och se om något passar in.
Är den en plast- eller plåt-128:a? Blir det någon skillnad om tangentbordet inte är inkopplat?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 21 mars 2012, 08:04

Har du knappen 40/80 intryckt i C128-läge? I så fall försöker du köra i 80-kolumners VDC-läge och då är det möjligt att datorn inte rensar VIC-minnet vid uppstart. Jag minns inte riktigt, men det är ett enkelt test att göra.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav epkjeka » 27 mars 2012, 15:32

Hej igen och tack för svaren.

Till saken hör att tangentbordet har varit lite trasigt. Tangenterna "3" och "4" fungerade inte. Och när jag testade att bota utan tangenbord så fungerade
maskinen som den skulle. Så efter att ha lödit om lödbanen till de trasiga tangenterna så fungerade allt som det skulle !
Nu måste jag bara få tag i nått billigt och enkelt sätt att få in lite spel i maskinen. Av banden och diskarna var det bara 3st som fungerade.

Tack !
epkjeka
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav carlsson » 27 mars 2012, 23:09

Billigt och enkelt beror på vilken annan hårdvara du redan äger samt vilka allmänna datorkunskaper du har. Oftast brukar ju billigare lösning innebära desto mer pyssel, och tvärtom. Det finns alla möjliga lösningar från X-kablar (förutsätter en PC med parallellport) via flashbara cartridges (inte så enkla att programmera om stup i kvarten) till minneskortsbaserade enheter i olika prisklass och funktionalitet.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav epkjeka » 28 mars 2012, 18:48

Minneskort baserat lät ju som framtidssäkert. Iaf så länge en kortläsare och usb finns kvar. Men annars så fegar jag inte för en utmaning. Är jäkligt nöjd med att ha lyckats löda om banorna i tangentbordet så det fungerade. Är typ 5e gången man löder nått. Fick pilla lite men det gick.
Sen en annan grej, är det värt o hålla 128an orginal eller ska man hacka loss o göra en massa hw projekt? Den är ju trots allt väldigt fin och kanske synd o förstöra. Steg 1 är ju iaf o få till nån disk emulering så jag kan spela.
epkjeka
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav carlsson » 29 mars 2012, 12:32

C128D är väl sådär (*) när det gäller hur ovanlig och eftertraktad den är. Om du skulle ha två stycken skulle det nog vara helt OK att modifiera den ena. En minneskortsläsare typ sd2iec, uIEC/SD, MMC2IEC osv kan byggas in i lådan så den alltid finns till hands och det kan finnas köpare som värderar det extra snarare än tvärtom.

Om du söker på Google efter sd2iec resp. uIEC kommer du få ett stort antal träffar till bl.a. återförsäljare, dokumentation och diskussioner. Alla produkter härstammar från samma produktfamilj och använder i stort sett samma firmware, så det är mest en fråga vilken design och pris man gillar bäst. Vad jag sett är det bara (?!) NKC som säljer färdiga sd2iec, medan Jim Brains Go4Retro både utvecklar och säljer uIEC.

(*) Eller tja, den var sådär eftertraktad för några år sedan men jag har sett att på sistone har buden på Tradera sprungit iväg till fantasinivåer så jag har kanske anledning att omvärdera den.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Återgå till Commodore 128