Kan man koppla in C128 till Tv'n?

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Kan man koppla in C128 till Tv'n?

Inläggav msonne » 21 oktober 2012, 16:23

Hej!
Jag har precis fått min fars gamla Commodore 128.
Jag har själva "tangentbordet", en mus, kasettspelaren, en "antennliknande sladd" och såklart powerklumpen...
Jag ar försökt förstå mig på instruktionsboken hur man ska koppla in allt.

Dock min stora fråga: kan man koppla in den i min nya tv?? eller måste man ha en gammal skärm? Har försökt att koppla in "antennsladden" men det funkar inte, och RGB sladden går inte ens in i "tangentbordet" trots att det står RGB på inputen...
Som ni märker är jag verkligen en nybörjare i detta, är rätt teknisk av mig annars men nu är jag verkligen bakom flötet...

Vill verkligen att det ska fungera, så snälla HJÄLP mig!
msonne
Nybörjare
Nybörjare

Re: Kan man koppla in C128 till Tv'n?

Inläggav herdware » 21 oktober 2012, 16:48

Har du sökt efter kanaler när du kopplat in antennsladden? (Foton på dina sladdar och hur du kopplat in dem kan förklara mycket).
Där det står RGB är digital/TTL RGB och funkar inte på moderna TV-apparater, bara på gamla CGA-skärmar och Commodores egna skärmar (ex 1902).

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en riktig kabel (om det är så att du bara har en RF-kabel). Exempelvis denna: http://www.ggsdata.se/php/showproduct.php?art_id=10270
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 22 oktober 2012, 11:35

RGB-läget har iofs även svartvit kompositvideosignal, men det är bara aktivt i 80 kolumners C128-läge. Men som sagt, en kanalsökning borde göra susen. Normalt ligger antennsignalen runt UHF kanal 36, vilket i moderna termer motsvarar c:a 600 MHz. Det bygger förstås på att din TV alls har en analog TV-tuner, den kanske har inbyggd digital-TV så alla signaler går igenom den?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav msonne » 23 oktober 2012, 14:40

En kanal sökning fungerade! (känner mig lite dum nu dock..)
MEN nu förstår jag verkligen inte hur jag ska gå vidare, får upp "startsidan" så som den ska se ut enligt instruktionsboken. Men kan varken skriva in något och när jag rör på musen så kommer det upp följande meningar:
"?SYNTAX ERROR
READY."

och

"?OUT OF DATA ERROR
READY."

Jag har ett spel till den men den vill den inte försöka starta, och inte heller kassetten som är "kickstart" för commodore...
msonne
Nybörjare
Nybörjare

Sv: Re: Kan man koppla in C128 till Tv'n?

Inläggav heALer » 23 oktober 2012, 14:46

msonne skrev:En kanal sökning fungerade! (känner mig lite dum nu dock..)
MEN nu förstår jag verkligen inte hur jag ska gå vidare, får upp "startsidan" så som den ska se ut enligt instruktionsboken. Men kan varken skriva in något och när jag rör på musen så kommer det upp följande meningar:
"?SYNTAX ERROR
READY."

och

"?OUT OF DATA ERROR
READY."

Jag har ett spel till den men den vill den inte försöka starta, och inte heller kassetten som är "kickstart" för commodore...

Kommer de inga tecken på skärmen när du skriver? Testa att koppla ur musen, kan du skriva då?
Du kan tex skriva "go 64" (utan citationstecken) för att komma till c64 läge, kanske fungerar bättre ifall de är ett spel du inte får igång.
Skriv Load sen tryck enter och tryck play på bandspelaren.
Användarvisningsbild
heALer
Lärling
Lärling

Inläggav carlsson » 23 oktober 2012, 17:14

Med musen i joystickport 1 är den sammankopplad med tangentbordet. Då kan det mycket väl dyka upp skräp på skärmen och konstiga saker hända. Som Fomt skrev, koppla bort den och se om tangentbordet fungerar. Musen används nästan ändå inte till något förutom GEOS och enstaka spel.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 23 oktober 2012, 18:46

Det jag funderar på är eftersom det är så ovanligt med möss till c64/c128 är om det ens är rätt mus? Det råkar inte vara någon gammal amigamus eller annan bröte du fått tag på? Om det är rätt sort ska det stå "MODEL 1351" (eller möjligtvis 1350) på undersidan.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Re: Sv: Re: Kan man koppla in C128 till Tv'n?

Inläggav msonne » 23 oktober 2012, 19:09

Fomt skrev:
msonne skrev:En kanal sökning fungerade! (känner mig lite dum nu dock..)
"?SYNTAX ERROR
READY."

och

"?OUT OF DATA ERROR
READY."

Kommer de inga tecken på skärmen när du skriver? Testa att koppla ur musen, kan du skriva då?
Du kan tex skriva "go 64" (utan citationstecken) för att komma till c64 läge, kanske fungerar bättre ifall de är ett spel du inte får igång.
Skriv Load sen tryck enter och tryck play på bandspelaren.

Det fungerade att koppla ur musen. dock går inte spelet igång. den skriver att den hittat spelet och är "ready" men sen händer inget, har provat att skriva in run och sen enter men händer inget då heller.../noob
msonne
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav msonne » 23 oktober 2012, 19:37

Tack så hemskt mycket för all hjälp, efter att den fått stå still i 10 min kom spelet igång. Då upptäckte jag att man behöver en joystick för att kunna spela, haha så efter allt slit kunde jag ändå inte få spela re-bounder... :(
msonne
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Boray » 23 oktober 2012, 21:59

Då får du väl fråga din pappa var han har gjort av joysticken. Kanske ligger i någon garderob någonstans. http://www.youtube.com/watch?v=dl7L7wMYRB4
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf

Återgå till Commodore 128