Fel på kabel eller C128:an?

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Fel på kabel eller C128:an?

Inläggav Chrille64 » 4 mars 2013, 17:14

Hej,

köpte mig en C128 häromdan då jag är uppvuxen i stort sett sedan slutet av 80 och hela 90 talet med en C64 och ville åter igen uppleva det jag upplevde som yngre.

Problemet är följande:

Jag köpte mig en sådan här kabel: http://www.spelfyndet.se/lib/details.php?action=showdetails&prod_id=7079

Via RF har jag Ok bild med bra ljud medans via A/V kabeln får bättre bild men inget ljud över huvud taget.

Vad kan vara knas? Fel på kabeln eller C128:ans VIDEO-utgång?

Jag vet att det kanske inte är så lätt för någon annan att veta men kanske någon har ett tips på vad som kan vara knas? Eller något tips på en lösning?

Väl mött,

Christian
Senast redigerad av Chrille64 4 mars 2013, 22:39, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Re: Fel på kabel eller C128:an?

Inläggav e5frog » 4 mars 2013, 18:52

Jag hade nog gissat på att spelfyndet klantat sig, du kan väl lossa på plasthöljet vid DIN-kontakten och se hur de har lödat.

Om det inte är fel på kabeln så kan det vara något avbrott på ljud-linan kanske, det blir inget ljud om du försöker vicka lite på kontakten?

Som du kan se här ska båda ljudkablarnas signaltråd vara lödad på pinne 3, s-video-kabelns ena kabel är lödad på andra sidan på pinne 1 sen har du mittpinnen och därefter ska ljudet sitta.
http://www.allpinouts.org/index.php/Com ... C64C_Video

Hur kopplar du den i din TV? Själv har jag uttag på fronten, om du har en adapter för scart kanske det är den som felar.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Chrille64 » 4 mars 2013, 22:23

Hej,

har kollat kabeln nu (kunde gjort det innan jag skrev inlägget, ibland är man bara klantig) och det ser rätt ut om än dåligt lödat:

http://img829.imageshack.us/img829/5458/img20130304222013.jpg

Så jag vet inte vad som kan vara knas nu..

EDIT: Notera att jag ändrat till A/V Kabel och inte S-VIDEO (Sorry, S-VIDEO är en annan kabel med Luminance etc).

Väl mött,

Christian
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav e5frog » 5 mars 2013, 00:10

Ser ut att vara rätt kopplat, så du får bild, har du provat både höger och vänster ljudingång?
Koppla inte om sladdarna med datorn igång.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav carlsson » 5 mars 2013, 00:17

Jag antar att den här C128 är den enda Commodore-dator du har tillgång till just nu? Det skulle ju kunna vara något fel inuti datorn. Kolla gärna i andra änden av kabeln också så RCA-kontakten för ljud är rätt lödd. Om du har en multimeter eller liknande för att mäta kontinuitet kan du kolla så det inte råder kabelbrott.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Chrille64 » 5 mars 2013, 07:42

Hej,

tack för svar, bägge två, ska kolla mer när jag kommer hem ikväll från jobbet.

Väl mött,

Christian
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav e5frog » 5 mars 2013, 11:33

Ja, kolla med antennkabel igen så att du har kvar ljudet där, på C64 är det en del SID-chip som gått hädan pga inkopplingar med strömmen på/c64:an igång. Jag vet inte hur vanligt det är på C128 men jag gissar att den inte har mer skydd där än C64:an.

Det är bra om du har möjlighet att mäta mellan stiften på kontakterna att dessa leder samt kontrollera att de inte är kortslutna till jord också kolla att du har anslutning från jordstift till båda RCA-kontakternas jord-anslutning.

Om du vill testa med en annan kabel så säljer Vesalia för €4.90:
http://www.vesalia.de/e_c64kabel%5B4636%5D.htm

Eller så kanske någon kan låna ut en fungerande kabel här från forumet.

Har du ljud på antennkabel och a/v-kabeln är korrekt så måste det vara avbrott eller fel i datorn. Har inte schema framför mig men det kan ju sitta någon dålig kondensator eller transistor innan DIN-kontakten... ska kika vid tillfälle. Eller så är det själva kontakten som är defekt eller har lossnat från moderkortet...
Har du någon elektronik-pillar-vana i övrigt, tillgång till lödkolv och multimeter?

EDIT:
Nej, verkar inte vara några komponenter där direkt, bara ett ferrit-block. Inga skydd heller, video-signalerna har en massa EMI-komponenter och på ljudet in i RF-modulatorn finns det med. Om du får ljud via RF-modulatorn så borde det finnas ljud på A/V-kontakten.
Image1.png

Om du inte får ordning på kabeln så föreslår jag att du öppnar datorn och kollar så att det inte är något uppenbart, kanske någon har varit och pillat i den och råkat ha av en bana eller liknande.

Det sitter lite kretsar mellan den signalen och SID:en, men om de är defekta så borde du inte heller ha ljud på RF.
Image2.png

Har du förresten testat att ha både RF och A/V-kabeln kopplade samtidigt (men TV inställd på AV)? Det kan ibland avhjälpa problem med jordning.

Med reservation för olika moderkortsrevisioner som eventuellt kan skilja från det schemat jag kikat på.
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/ ... index.html
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Chrille64 » 6 mars 2013, 08:03

Hej,

har ljud på RF ja men inte via A/V Kabel.

Har öppnat C128:an (Var tvungen i vilket fall som helst pga ett annat fel som var tvungen att lösas) och kunde inte se något fel (Har både utbildning och jobberfarenhet inom svagström/elektronik/ytmontering) på ledningsbanor eller att någon lödning skulle ha släppt.

Har tyvärr ingen multimeter för tillfället så kan inte mäta olika punkter. Funderar på att göra en S-VIDEO kabel och se om det hjälper, troligtvis inte men man vet inte. Kan vara A/V kabeln som inte fungerar som den ska.

Ska prova ditt tips om RF + A/V samtidigt. Återkommer.

Tack för all hjälp hittills, ovärderligt!

Väl mött,

Christian
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav e5frog » 6 mars 2013, 08:41

Om du har en RCA-kabel med kontakt i bara ena änden och skalad sladd i andra så kunde du testa att koppla sladden direkt inuti datorn.

Likaså skulle du kunna koppla in din nuvarande kabel och mäta ledningsförmågan mellan ljudet på en intern punkt (t.ex. lödstället för EMI in till RF-boxen enligt schema) och änden på RCA-kontakten.

Jag skulle i det här läget också försöka kontrollera om ljudingången på din TV fungerar, koppla en annan enhet där och kanske också koppla ljudet till en annan mottagande enhet som t.ex. bandspelare, stereo eller dylikt för att kolla om du får ljud där.

Verkar mycket märkligt tycker jag...
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Chrille64 » 6 mars 2013, 10:51

e5frog skrev:Om du har en RCA-kabel med kontakt i bara ena änden och skalad sladd i andra så kunde du testa att koppla sladden direkt inuti datorn.

Likaså skulle du kunna koppla in din nuvarande kabel och mäta ledningsförmågan mellan ljudet på en intern punkt (t.ex. lödstället för EMI in till RF-boxen enligt schema) och änden på RCA-kontakten.

Jag skulle i det här läget också försöka kontrollera om ljudingången på din TV fungerar, koppla en annan enhet där och kanske också koppla ljudet till en annan mottagande enhet som t.ex. bandspelare, stereo eller dylikt för att kolla om du får ljud där.

Verkar mycket märkligt tycker jag...

TV:ns ingång (där jag även kopplar C64:ans A/V kabel) fungerar då vi har bl.a. Wii inkopplat på exakt samma uttag.

Jag ska se om jag kan tjuvkoppla kabeln på annan intern punkt på plattan. Återkommer.

EDIT: Det kan inte vara fel på FB14? Kollar denna när jag kommer hem.

Väl mött,

Christian
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav e5frog » 6 mars 2013, 17:03

De där FBxx brukar bara vara en pärla ferrit med tråd igenom - rent teoretiskt kan väl tråden vara av där det inte syns. Koppla kabeln och mät mellan ljud-RCA-kontaktens mittpinne och FB14 på båda sidor komponenten. Leder det inte där på båda punkterna så är det något knas.

Det känns som om det antingen är felkopplat (vilket det inte såg ut att vara) eller att det måste vara avbrott någonstans.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Chrille64 » 6 mars 2013, 17:11

e5frog skrev:De där FBxx brukar bara vara en pärla ferrit med tråd igenom - rent teoretiskt kan väl tråden vara av där det inte syns. Koppla kabeln och mät mellan ljud-RCA-kontaktens mittpinne och FB14 på båda sidor komponenten. Leder det inte där på båda punkterna så är det något knas.

Det känns som om det antingen är felkopplat (vilket det inte såg ut att vara) eller att det måste vara avbrott någonstans.

Ja, jag tippar med på avbrott. Mm ferriten tvivlar jag lite på också. Ikväll är det gymmet, kom jag på nu, så jag hinner inte kolla ikväll :(

Får bli på Torsdag eller Fredag kväll :(

Ska ge mig på min C64C också som startar upp men inte ger någon bild.

Väl mött,

Christian
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav Chrille64 » 4 april 2013, 19:55

Har nu mätt på utgång 3 på VIDEO uttaget och där strömmar så mycket som mellan0.03 och 0.07v så något är galet i C128:an.

Undra bara VAR det är avbrott någonstans :S
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav e5frog » 4 april 2013, 20:46

Du bör ha nära 0 Ohm om du mäter på pinne 3 på videokontakten och R6 (samt C85, enligt schemat), både på insida och om du har ljudkabeln i och mäter på änden av kabeln, annars är det avbrott.

Om du kopplar in ditt ljud direkt på R6 eller C85 så missar du bara ferriten, med ett par krokodilkablar eller lödning kan man testa med ljudkabel direkt på någon av dessa till TV:n. Skärmen kopplar du på lämplig jordpunkt (andra änden av R6 t.ex).

Säkert att du inte har något som på 27:50 här: http://www.youtube.com/watch?v=HKNVIgsbYrA
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Chrille64 » 5 april 2013, 06:58

e5frog skrev:Du bör ha nära 0 Ohm om du mäter på pinne 3 på videokontakten och R6 (samt C85, enligt schemat), både på insida och om du har ljudkabeln i och mäter på änden av kabeln, annars är det avbrott.

Om du kopplar in ditt ljud direkt på R6 eller C85 så missar du bara ferriten, med ett par krokodilkablar eller lödning kan man testa med ljudkabel direkt på någon av dessa till TV:n. Skärmen kopplar du på lämplig jordpunkt (andra änden av R6 t.ex).

Ska prova i helgen.

e5frog skrev:Säkert att du inte har något som på 27:50 här: http://www.youtube.com/watch?v=HKNVIgsbYrA

Helt 100%. Kollade detta igår för att vara säker.

/C.
Användarvisningsbild
Chrille64
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Nästa

Återgå till Commodore 128