128D krånglar

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

128D krånglar

Inläggav Obbymon » 4 juni 2013, 21:29

Hej

Jag fyndade en 128D med skärm som skulle kastas för ett tag sedan som saknade tangentbord så jag köpte ett på ebay som kom hem idag.

Jag har dock ett litet problem, Datorn bootar enbart om 40/80 knappen är nertryckt, den vill inte boota när man håller inne C64 knappen och när man skriver "GO 64" så fryser datorn och inget händer.

Med 40/80 knappen nertryckt så bootar datorn och följande kommer upp
Diskdrivern fungerar och tangentbordet fungerar.

128d.jpg

När man bootar med 40/80 knappen uppe så rasslar diskdrivern men inget kommer upp på skärmen.

Vad kan vara fel?
¨
Powerlampan lyser aldrig vid något läge, men den kan ju vara defekt.

skärmen är ansluten till den 9-poliga Dsub kontakten, jag får inget liv i RF utgången på något läge.

jag har sedan tidigare en c64 med dubbla diskdrives och bandstation, men denna 128 är ju så mycket smidigare
Jag har aldrig ägt en 128 tidigare så jag är inte van att felsöka dem.
Obbymon
Nybörjare
Nybörjare

Re: 128D krånglar

Inläggav herdware » 5 juni 2013, 16:19

Den niopoliga D-subkontakten går enbart till 80-läget. RF-kontakten funkar enbart med en TV med antenningång, inte med skärm. Om du provat med TV har du gjort en kanalsökning?
Du nämner inte vad det är för skärm vilket gör det omöjligt att hjälpa dig mycket mer.

Med all sannolikhet fungerar maskinen som den ska bara det att du behöver en Y/C-kabel till skärmen.

Om jag får gissa så är bara powerlampan inte inkopplad på moderkortet (eller kopplad baklänges).
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Obbymon » 5 juni 2013, 17:35

Jag förstår, den användes ursprungligen till katalogisering och databashantering enbart så 40 läget va nog inte prioriterat. Jag antog att det var samma kabel till 40/80 läget på RGBi utgången men jag förstår nu att det inte är så.

Skärmen jag har är en Philips CM8833 som förutom RGBi ingång även har komposit och scartingång, kompositingången på den fungerar då jag ansluter en kamera till den iaf.

Jag antar att jag kan använda den 8 poliga DIN kontakten för att få bild i 40 läget om jag ansluter den till scart kontakten då

Lampan tändes när man tryckte till den lite :)

Ska bli kul att labba lite med en commodore igen, jag gjorde mig av med min tv för några år sedan och har inte kunnat koppla in min C64 sedan dess.
C128D är extremt mycket smidigare formfaktor på kan jag tycka.
Obbymon
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav herdware » 5 juni 2013, 21:24

Komposit fungerar naturligtvis men en Y/C är bättre (vilket jag har för mig den skärmen ska klara).
ggsdata har Y/C-kabel: http://www.ggsdata.se/php/showproduct.php?art_id=10272
Vanlig komposit var visst slut för tillfället. Finns på http://www.vesalia.de/. Om man vill kan man förstås löda en kabel själv. Brukar även finns på tradera.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 5 juni 2013, 21:44

Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Obbymon » 8 juni 2013, 18:07

Jag verkar ha fått ytterligare ett problem med min C128D
Den interna diskdrivern verkar ha fått sig en törn, jag kunde utan problem ladda disketter med load "*" ,8,1 förut men nu fungerar det inte längre.

Diskdrivern börjar läsa disketten men efter ett tag så slocknar den gröna lampan och ingenting händer, hela tiden så visas LOADING och man kan inte skriva någonting. enda som hjälper är en reset.

jag har provat med flera disketter och samma sak händer på alla, jag fick för mig att koppla in en av mina 1541 och ställde om den till device 9

De enda som händer då är:

SEARCHING FOR *
?FILE NOT FOUND ERROR
READY

det är lite frustrerande
Obbymon
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Obbymon » 18 juni 2013, 22:43

Jag löste problemet igenom att klippa ut en kartongdiskett med en liten flik på där fram för att trycka tillbaks läshuvudet till startposition

Att initiera disken fungerade inte, inte heller att försöka formatera en diskett, men kartongbiten löste det.

Ett annat problem jag har är när jag försöker formatera oanvända disketter, När jag använder kommandot HEADER"test" så får jag bara ?BAD DISC ERROR

har jag fel sorts disketter? De är märkta 2 HC enbart, jag vet att man inte ska använda HD disketter.
Obbymon
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav e5frog » 19 juni 2013, 07:23

2 HC?
Ta en bild...

Vad är det för färg på magnetskiktet, åt det svarta eller åt det bruna hållet? Om du jämför med annan diskett som är SS DD eller DS DD (D2 står det ibland istället för DD).

Skumt att man ska behöva putta på huvudet manuellt.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 19 juni 2013, 16:28

e5frog skrev:Skumt att man ska behöva putta på huvudet manuellt.

Det kan tydligen i sällsynta fall behövas på en 1541 (jag har behövt göra det en gång). Aldrig hört talas om det på en 1571 dock.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 19 juni 2013, 18:29

Finns det inget sätt att bara köra motorn åt rätt håll en stund utan att behöva peta i skydds-kartongen?
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Obbymon » 19 juni 2013, 21:49

Det stämmer att det var på min 1541 som kartongtricket hjälpte, 1571 drivern gör fortfarande lite som den vill verkar det som.
Kan vara så att de båda behöver en alignment.

Jag fick dock hem en SD2IEC idag så jag är inte lika beroende av disketter längre. jäkla trevligt att kunna ladda in vilka spel och program man vill snabbt och enkelt.

Detta är disketterna som låg med min C128D när jag fann den. Jag antog att de skulle fungera iom det men det gör de kanske inte.

IMG_2110.jpg
Obbymon
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav e5frog » 19 juni 2013, 23:05

HC kanske är någon egen förkortning "High Capacity", det verkar inte vara DD i alla fall som det borde vara.

EDIT: Ja det står ju "High Capacity" på etiketten, förmodligen är det det som är problemet, hade de inte varit formatterade för PC vilket de verkar vara så kanske det hade gått att formattera och använda men jag skulle ändå inte rekommendera det. Det kanske tom är sådana där disketter som har ännu högre datalagringskapacitet än vanliga HD diskar.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav herdware » 20 juni 2013, 13:57

e5frog skrev:Finns det inget sätt att bara köra motorn åt rätt håll en stund utan att behöva peta i skydds-kartongen?

Tja, det finns ju ett program för att knacka huvudet mot ändstoppet i ett försök att rätta till alignment.
Kod: Markera allt
0 REM REVERSE KNOCK YOUR DRIVE - STEPHEN CHEUNG
10 OPEN 15,8,15,"I"
20 SP=1:FORI=1 TO 100:GOSUB40:NEXT
30 FORI=1 TO 20:SP=-1:GOSUB40:NEXT:PRINT"ALL DONE!":PRINT#15,"I":CLOSE15:END
40 PRINT#15,"M-R"CHR$(0)CHR$(28):GET#15,A$:A=ASC(A$+CHR$(0)):BI=A AND 3
50 BI=BI+SP:BI=BI AND 3
60 R=(A AND 252) OR BI: PRINT#15,"M-W"CHR$(0)CHR$(28)CHR$(1)CHR$(R):RETURN

Man kan ju testa. Har ingen maskin uppkopplad för tillfället...

Taget från http://home.comcast.net/~safeharborbay/tcr/cbm/cbmfiles/banger.txt
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 20 juni 2013, 16:07

Ja, man undrar om inte något sådant program hade funkat - eller kan den flytta sig så långt att den hoppar av kuggarna?
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Obbymon » 20 juni 2013, 20:18

äsh nu crappa min 1541 drive ur igen

läste av felkoden och den säger: 27 READ ERROR 18 0

någon som råkat ut för det innan? manualen säger "check stop adjust" men jag hittar inte hur man skulle kolla det

det hjälper inte med kartongbiten, lustiga är att den funka när jag stängde av den igår, idag funka den inte
Obbymon
Nybörjare
Nybörjare

Nästa

Återgå till Commodore 128