Varför finns det inga 80 col spel 128?

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Varför finns det inga 80 col spel 128?

Inläggav Staffan » 4 december 2013, 10:10

Hejsan,
Då jag googlat lite på nätet så blir jag bara mer och mer nyfiken på varför det inte finns några (vettiga) spel för com 128 i 80 col läget.
Borde inte dessa bli precis som 40 col spel, men med dubbel upplösning? Är det något annat som sätter stopp? CPU?
Alla C64ns spel är ju textbaserade, så det borde väl inte göra något?

Om jag fattat det rätt så kan man inte använda 4mhz cpun eftersom den har något förinstallerat kalkylprogram eller något.
Det bästa man verkar kunna göra är att köra 2 mhz cpun då man inte skriver till skärmen vilket medför att spelen endast skulle bli 30% snabbare. Finns det inget sätt att använda 4mhz cpun?
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Re: Varför finns det inga 80 col spel 128?

Inläggav Zedrick » 4 december 2013, 13:58

Det finns väl en del infocom-spel som kan utnyttja 80col på C128? Eller minns jag helt fel? Däremot inte så mycket action, anledningen är väl helt enkelt att det inte finns/fanns någon större marknad för det.

Om ni crowdsourcar runt två miljoner spänn åt mig så ska jag överväga göra klar den Civilization-klon jag började på (för C128) för runt 20 år sen :-)
Användarvisningsbild
Zedrick
Stormästare
Stormästare

Inläggav Staffan » 4 december 2013, 14:54

Okej för att det inte fanns någon marknad då, men med tanke på att det släpps C64 spel relativt ofta av entusiaster så borde någon ha gjort ett 80 columns spel. Det borde ju kunna få samma grafik som ett nes-spel, eller tänker jag fel nu?
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav herdware » 4 december 2013, 16:56

Staffan skrev:Det borde ju kunna få samma grafik som ett nes-spel, eller tänker jag fel nu?

Det tycker jag nog du gör. Enligt wikipedia har NES 256x240 i upplösning medans C128:ans VDC har 640x200 (640x400 interlaced) i upplösning.
Med reservation för "magiska grafiktrix".

Ett av de stora problemen med VDC:n var att dess minne inte ligger i vanliga RAM. Inte heller finns det någon snajsig DMA att överföra till och från grafikminnet. Detta utgör en kraftig flaskhals.
Problem nummer två är att VDC:n saknar sprites vilket är en stor nackdel vid spelprogrammering.

Det går ju förstås göra snajsiga saker ändå.

(C64:ans upplösning är 320x200.)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Boray » 4 december 2013, 17:58

Staffan skrev:Alla C64ns spel är ju textbaserade, så det borde väl inte göra något?

öööööö...what?

Staffan skrev:Om jag fattat det rätt så kan man inte använda 4mhz cpun eftersom den har något förinstallerat kalkylprogram eller något.
Det bästa man verkar kunna göra är att köra 2 mhz cpun då man inte skriver till skärmen vilket medför att spelen endast skulle bli 30% snabbare. Finns det inget sätt att använda 4mhz cpun?

Jag vet inte om du blandat ihop den med en Plus/4. En C128 som körs i 2MHz i 80-kolumnläge körs i 2MHz hela tiden. Jag skulle även tro att 2MHz-processorn antagligen faktiskt är snabbare än Z80-processorn.
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf

Inläggav Boray » 4 december 2013, 18:03

herdware skrev:Ett av de stora problemen med VDC:n var att dess minne inte ligger i vanliga RAM. Inte heller finns det någon snajsig DMA att överföra till och från grafikminnet. Detta utgör en kraftig flaskhals.

Ja all kommunikation med VDC-chippet sker genom TVÅ BYTES i 128ans vanliga minneskarta. Så det är ju inte så mycket. Jag skrev lite om detta när jag hade köpt min första C128 (viket var någon gång på 2000-talet):
http://www.boray.se/commodore/c128.html
Användarvisningsbild
Boray

Inläggav Staffan » 4 december 2013, 20:59

När jag säger att alla C64 spel är textbaserade, så menar jag att de består av characters. Jag var ju tvungen att göra om mitt "Eggerland" -spel eftersom jag började på det i bitmap mode.

Jag förstod inte att C128 även hade två grafikchip, jag trodde det bara hade två processorer. Okej, men haken är som jag kan se, det att VDC (Den i 80 col läget om jag fattade det hela rätt) inte hade sprites. Nej det är ju sant. Detta sabbar ju tyvärr mycket.

C64 kan ju få samma upplösning som nes, fast bara om man skriver highres characters. Då kan du dock endast ha 2 färger i en char.

Det jag tänkte på var om man i 80 col läget för C128 kunde få många färger genom att använda lowres characters. Då skulle man ändå få en bra upplösning eftersom det var 80 columner tänkte jag :)

angående 1.3 mhz så är det många som sätter på 2mhz CPUn i 40 col läge då man inte ritar till skärmen. Gör man så blir snitthastigheten på CPUN 1.3 Mhz. Så lite snabbare spel borde gå att göra.

Men ifall 80col läget fungerar som jag tror fast utan sprites kan det ju fortfarande vara värt att skriva ett spel för att se hur C128 skulle blivit som "sucess dator"
http://little-shop-of-pixels.blogspot.s ... iques.html
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Boray » 4 december 2013, 21:07

C64 har bitmapläge men det har däremot inte Vic-20 som enbart har characterläge.
Användarvisningsbild
Boray

Inläggav carlsson » 5 december 2013, 01:12

VDC saknar som sagt sprites, men har lite andra roliga egenskaper som att man kan ändra antalet rader och kolumner och storleken på tecknen. Den har trots allt mjuk scroll och viss förmåga till blittning, så det skulle nog gå att göra någon form av softsprites? Man kan förstås använda VIC-II och VDC samtidigt om man har två skärmar inkopplade. Det skulle kunna ge upphov till ganska avancerade spel, men en ganska liten målgrupp som både hade en C128 och två bildskärmar varav den ena åtminstone klarade av att visa 80 kolumner i svartvitt i vettig skärpa (RF blir inget roligt).

Angående Z80, har jag för mig att all access till såväl VIC-II, VDC och SID måste gå via 8502? Det innebär i så fall ett evigt skiftande av processor, vilket knappast talar för actionspel. I alla fall lär CP/M använda Kernel-rutiner för I/O så den byter processor fram och tillbaks vilket också gör att de 4 MHz upplevs som halva hastigheten i praktiken.

Kort sagt, till textäventyr, eventuellt med högupplöst grafik, vissa RPG och liknande är 80-kolumnsläget bra. Med tanke på hur relativt många fler C64 som fanns på marknaden och hur mycket enklare, men med lägre upplösning, det var att programmera actionspel till det läget är det kanske inte konstigt om VDC-spel förbisågs.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Staffan » 5 december 2013, 10:21

Nu kom jag på en ganska lätt fråga att sätlla...

Om Sinclair Spectrum 128k hade en processor på 3.5 mhz, och C128 en på 2mhz i 80 col, så måste väl spelen för C128 rimligtvis bli sämre än Spectrum 128ks spel? Det är med andra ord inte värt att skriva något avancerat action spel i 80col mode för att få reda på vad C128 kunde göra.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav carlsson » 5 december 2013, 21:47

Det råder delade meningar om hur effektiva 6502-serien och Z80 är sinsemellan, räknat per hertz. Vissa menar att välskriven kod på 6502 presterar upp till tre gånger så mycket per cykel/hertz som motsvarande Z80 vilket skulle betyda att en 1 MHz C64 och en 3,5 MHz ZX Spectrum skulle kunna göra samma slags beräkningar lika snabbt. Andra menar att det är en grov överdrift, och att 6502 har begränsningar i antal register, minnesaccess osv så Z80-datorn är betydligt snabbare vid samma förhållande av klockfrekvenser.

C128 tickar som sagt på i 2 MHz, så där borde den i vilket fall vara minst jämförbar. Glöm inte att 40 kolumners VIC-II fungerar utmärkt med C128. Då får du ändå grafik med högre upplösning, fler färger, sprites, mjuk scroll osv jämfört med vad ZX Spectrum klarar av. Att börja jämföra 80 kolumners VDC som alltså kan ha 640 pixlar i bredd med ZX som har 256 pixlar känns som en konstig jämförelse.

Jämför gärna med en BBC Micro som har en 2 MHz 6502-baserad processor (65C12 OJMR) och grafiklägen för 80 kolumner, drivet av en 6845 med hjälpkretsar. Nu har jag inte stenkoll på spelutbudet för BBC i 80 kolumner, men i teorin bör de spel som i så fall finns gå att porta till C128 i 80 kolumnsläge med snarlikt bibehållen grafik och hastighet.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 6 december 2013, 08:55

Det roligaste man kan göra är nog att använda båda skärmarna samtidigt, som en 128DS, fast då får man köra i 1MHz.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Staffan » 7 december 2013, 13:01

Jag kollade upp BBC micro spelen och blev inte så imponerad.... :)

Tror aldrig jag kommer försöka mig på C128.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Återgå till Commodore 128