C128 exclusive

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

C128 exclusive

Inläggav Redreamer » 27 maj 2016, 13:02

Förr tyckte jag att det var så synd att det inte fanns fler spel för 128an. Men ju mer jag faktiskt lärt mig om hårdvaran så förstår jag att man faktiskt inte hade så där jättemycket att hämta där om.man höll sig till vic2. Eller finns det några häftiga trick som 128.an klarar i vic2 läge som 64 inte skulle klara av?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1423
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: C128 exclusive

Inläggav herdware » 27 maj 2016, 17:25

Mja, det finns ju den sk "testbiten" men så värst mycket praktiskt värde har den väl inte.
http://commodore64.se/wiki/index.php/Commodore_128_assembly_programming#VIC_features_and_bugs
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1481
Blev medlem: 6 mars 2008, 21:07
Ort: Nordvästra Småland

Re: C128 exclusive

Inläggav bjonte » 27 maj 2016, 18:29

Grafiken blir inte snyggare men man kan få in större spel förstås och man hinner göra mer på varje bildruta med processorn.

De största skillnaderna som jag vet är: mer minne, zero page kan flyttas, dubbelbuffring av färgminnet, högre klockfrekvens i bordern. Det är rätt feta förbättringar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C128 exclusive

Inläggav Redreamer » 28 maj 2016, 06:56

Nu ska vi se. Om man flyttar på zeropagen, vad får man för problem? Borde inte saker vara relativa mot zeropage? Kan man kanske nyttja detta lite som bankväxling så man slipper flytta på data? Har du förresten litteraturtips för 128.an?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1423
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: C128 exclusive

Inläggav bjonte » 28 maj 2016, 07:53

Du kan lägga en massa programsnuttar lite här och var som förutsätts köra i zero page och sedan kan du snabbt växla så att de faktiskt kommer att uppfattas som att de är där av processorn. Det går att få större delar av programmet snabbare, med mer meck förstås.

Det går också att flytta stacken på samma sätt så det möjliggör multitasking med större stack per tråd eller kooperativa trådar.

Mapping the Commodore 128 är favoriten, sedan Commodore 128 Programmer's Reference Guide.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: C128 exclusive

Inläggav Staffan » 30 oktober 2017, 09:09

Tänkte på att om du har två "paletter" en i varje 64kb minne, så borde du väl kunna byta mellan dessa rätt fort och på så vis få chars som har en färg på över delen och en annan under? Detta skulle väl få spelen att se lite bättre ut?
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: C128 exclusive

Inläggav Redreamer » 30 oktober 2017, 10:18

Nje. Så fungerar det inte riktigt. Det skulle man isf också kunna göra på 64an. Dvs byta char färger synkat mot ett irq. Eller har jag fel?
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1423
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: C128 exclusive

Inläggav Staffan » 30 oktober 2017, 15:02

Ber om ursäkt om jag är lite dåligt påläst, men min tanke var att om man inte har cpu cykler till att göra FLI-spel på c64 kanske det går på c128?

Jag tycker det är lite konstigt att det inte finns något vettigt att göra med c128. 20% mer Cykler låter iof inte mycket. Jag hade en vision om att utveckal något c128 spel, men Sams journy pretty much killed it. Jag kommer inte kunna göra något på c128 som de grabbarna kan göra på c64:an.
Staffan
Erfaren lärling
Erfaren lärling
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 augusti 2013, 08:41
Ort: Hammarö

Re: C128 exclusive

Inläggav bjonte » 30 oktober 2017, 16:31

C128 skulle kunna byta färgminne två gånger per teckenrad ja, om man triggar en badline på mitten av varje rad. FLI-spel kanske skulle gå att göra men det är ju bara i ramen som det blir 2 MHz i 40-kolumnersläget.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12


Återgå till Commodore 128

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron