Undrar du vilka chip som din C128 innehåller?

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Undrar du vilka chip som din C128 innehåller?

Inläggav Commodorianen » 31 mars 2006, 19:11

Om du undrar vad som finns inuti din C128 utan att öppna den så kan du köra det system-informations-program som jag har skrivit för C128.

Programmet rapporterar följande:

* BASIC-version (det finns huvudsakligen två olika där den gamla från 1985 innehåller en del buggar)

* Editor/Kernal-version

* Tecken-ROM-version

* VDC-chip-version

* Mängden VDC-minne (16 eller 64 kB)

* Version av SID-chipet (6581 eller 8580)

* TV-system (PAL eller NTSC)

* Om REU är ansluten och i så fall storlek

* Om SuperCPU är ansluten

* Om diskettstationer är anslutna (device 8-11) och i så fall modeller samt i vissa fall modellspecifik information (t.ex. ROM-version för 1571)

Om programmet rapporterar "unknown" eller du ser att det rapporterar fel så är jag väldigt intresserad av detta. Skicka i så fall gärna ett PM!

Om programmet rapporterar svensk eller finsk Kernal-version är jag intresserad av vad du har för en C128 (en "vanlig" C128, C128D plast eller C128D metall). Jag misstänker nämligen att det inte finns någon svensk eller finsk version (vilket VICE påstår) utan att båda är svensk/finska men att de har använts i olika modeller av C128.

Jag vet för övrigt att det finns åtminstone två tyska Kernal-versioner och att programmet för närvarande bara känner igen den ena versionen.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Commodorianen » 7 maj 2007, 20:04

Jag har nu uppdaterat systeminformationsprogrammet med följande förbättringar:

* Förbättrad detektering av nationella Kernal-versioner (två tyska versioner istället för en).

* Förbättrad information om anslutna 1581:or. Versionen av disk-controller-chipet (WD1770 eller WD1772) detekteras nu. Även om jumper J1 är öppen eller stängd returneras.

Länken är fortfarande samma som i det första inlägget i denna tråd.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav herdware » 8 juni 2008, 17:08

Körde detta idag på min svenska 128D (plast).
Den har gamla rommar, inte så förvånande. Men programmet kände inte igen Editor/Kernal. Finns det då tre versioner av den? HSH så får jag dessa värden: 255, 255, 1, 218

Sen så finns inte CMD:s FD-2000 med heller. Jag får följande värden: A=77, B=25, C=1, D=0. Är det någon som har en FD-4000 som kan kolla hur det blir på den? (Föga troligt)

Trevligt program det här. Dock så tycker jag att några fler device# skulle scannas, det finns ju mer plats på skärmen. Har man icke-cbm gjorda saker på bussen så får ju de ofta dev# > 11. (CMD-HD, RAMLink, IDE64, osv)

Återkommer med mer (bla CMD HD och RAMLink)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 20 juni 2008, 11:52

Tack för informationen, herdware. Det var intressant. Jag ska titta på det när jag får semester tror jag.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Commodorianen » 16 augusti 2009, 10:01

Jag har inga planer på att vidareutveckla programmet men MIRKOSOFT har tagit mitt program och vidareutvecklat det så den senaste versionen av programmet kan numera hittas på deras release-sida http://noname.c64.org/csdb/scener/?id=20058 .
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Återgå till Commodore 128