Jag trodde att dethär skulle bli ett par kvällars "mysprogrammering" eftersom Basic 7 såg såpass advancerat ut. Jag googlade och grävde i c128 manualen + programmers guide, men jag hade nog underskattat svårigheten på att lära sig dethär från grunden. Det är lite störande att det inte finns exempel (eller metoder?) varken för basic eller asm för att göra det mest självklara en liten aspirerande programmerare skulle ha viljat göra då det begav sig, att måla upp en fullskärms färgbakgrund och röra sprites på den.
Jag får antagligen hoppa tillbaka till c64 där jag har fungerande assemblerexempel på hur det kan göras. Det är förståss det mest logiska beslutet, men jag har alltid haft en drömm om att myskoda nå små spel i c128 basic. Det är bara så svårt att lära sig från grunden upp då man inte riktigt är en programmerartyp, det mesta programmerande jag lärt mig över åren har varit baklänges genom att titta på, och experimentera med fungerande exempel.
Jag lyckades som sagt spara binfilerna på d64 och även ladda in nånting i mitt basic program med bload, men problemen är mångfaldiga:
- Vid närmare granskning verkar CHAR funktionen endast stöda en färg per tecken, vilket skulle innebära att den inte duger till att rita upp skärmen med custom fyra färgers multicolor chars. (Man kunde förståss rita upp skärmen med commodores egna tecken, en färg per tecken).
- Eftersom CHAR funktionen bara kan peka på förgrundsfärgen, bakgrundsfärgen och multicolor1 färgen och multicolor2 färgen så skulle det bli att byta multicolorfärgerna för varje 8x8 cell som byter färg med COLOR
- Jag vet inte till vilken adress det skulle vara smart att ladda in custom charsettet, mappen och färgdatan än mindre till vilken bank.
- Jag fattar inte heller just nu hur man kombinerar färgdatan med cellerna (men jag ska förfriska minnet med c64 asm exemplet jag har).
Om jag laddar in binfilen i standard character mode så ser man då tecken ändras eller möjligen ersätts (men man kan väl inte skriva över rom?)
- Kod: Markera allt
10 :rem bload"bljmap015.bin"
15 graphic 3,1 :rem nulticolor bitmap mode
20 color 4,1 :rem border
30 color 0,7 :rem bg color
40 color 2,3 :rem multicolor 1
50 color 3,1 :rem multicolor 2
60 char 2,1,1,"qwertyuiop" :rem colorsource,x,y,string
*Bifogar också diskettfilen om nån vill prova ladda in och skriva ut nånting (men grafiken hade jag kanske själv tänkt använda till nånting).