bjonte skrev:Det är bara att flytta på skärmminnet faktiskt. Du har ju satt det en gång men måste sätta om det efter att varje bild är färdigritad. Det bör göras på en plats som garanterar att bytet inte sker under uppritning av skärmen, i ett rasterinterrupt till exempel, eller åtminstone synkroniserat med rastret.
Ja, jo, jag läste faktiskt också nån annanstans att det skulle vara lätt att göra i assembler, måste gräva fram nått exempel i nått skede. Det skulle ju inte skada om det är lätt att implementera.
bjonte skrev:Ja, alltid. Jag håller på med ett flipperspel till C128 men jag tog nyss en paus för att försöka mig på att göra musik med samplingar.
Hehe, jo det är nog så otroligt roligt att knåpa med dehär gamla apparaterna!

Kul om c128 får lite uppmärksamhet, har det månne kommit ut någo nya spel exklusivt för den under 2000-talet? Nyfiken på slutresultaten både då det gäller flipperspelet och sampelmusiken.
Redreamer skrev:Trevlig design på bana och sprite. Vad ska spelet gå ut på?
Varför behövde du köra dubbelbuffering?
Bra jobb så länge! =)
Tackar! Men jag är ju först helt i början av processen, hehe. Jag hade tänkt att det skulle vara en simpel gammaldagsens flick-screen platformer (c64 bruce lee är ett av mina favoritspel), kanske t.o.m. arcade stil med bara några levlar. Stjärnan i spelet heter "Baron Lovejoy" som är en plump gycklare

Det görs så imponerande spel till c64 nuförtiden att jag tänkte fokusera mer på att ha roligt istället för att försöka tävla mot dem. Sedan om nån annan tycker att slutresultatet är roligt så är det förståss extra kul!
Jag har kikat på redreamer devtråden och videon du postat ibland, det ser ut att bli ett roligt spel! Jag säger det samma, bra jobbat hittils!
Ja, nej, jag har nog inte gjort nått beslut om dubbelbuffering i dethär skedet. Om det är lätt att implementera så varför inte, men jag får nog läsa på lite om skärmuppritningen först isåfall tror jag.