Egna characters och bakgrund i Basic 7.0

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Egna characters och bakgrund i Basic 7.0

Inläggav bjonte » 21 januari 2019, 05:44

Mozartkügel skrev:Kul om c128 får lite uppmärksamhet, har det månne kommit ut någo nya spel exklusivt för den under 2000-talet?

Jag känner inte till något. Det har ju kommit spectrumkonverteringar som har gått att köra på C128 men inga exklusiva spel vad jag vet.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 21 januari 2019, 08:27

Nej, jag har sökt nångång, men det verkar vara dåligt med c128 exklusiva spel, vilket iofs är förståeligt. Enligt mig är 128:ans pytt i panna design-approach problematisk, den kunde hellre ha varit bakåtkompatibel med c64 i native c128 mode. Så lite kunde ha behövats, dubbla sid för fler ljudkanaler, äkta bakåtkompabilitet och kanske lite mer färger per sprite och per character. Men bakåtkompabilitet var ju inte direkt standard på den tiden och jag har nostalgi för maskinen ändå, det var ju t.ex. roligt att få pyssla med basic 7 som liten unge. Jag har läst åsikter om 128:an från "the ultimate 8-bit machine" till "crap-like project" :lol:

Jag glömde förresten fråga om du hade tänkt dig att flipperspelet skulle vara exklusivt eller c64/c128?
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bjonte » 21 januari 2019, 11:37

Mozartkügel skrev:Enligt mig är 128:ans pytt i panna design-approach problematisk, den kunde hellre ha varit bakåtkompatibel med c64 i native c128 mode.

Det är nog svårt att vara bakåtkompatibel och samtidigt ha nya saker. C64-läget är ju nästan 100% bakåtkompatibelt. Det finns definitivt problem, som att Z80 går i halva hastigheten eller att data ska skickas till VDC-minnet genom ett sugrör men den är också mycket bättre än en C64:a med dubbelt minne, dubbelt färgminne, dubbel hastighet, två grafikchip, flyttbar stack och zero page och Z80-processor. Allt går att använda i 128-läget och det finns mycket att hämta där om man kan tygla den.

Mozartkügel skrev:Jag glömde förresten fråga om du hade tänkt dig att flipperspelet skulle vara exklusivt eller c64/c128?

Det blir exklusivt till C128.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 21 januari 2019, 21:38

bjonte skrev:Det är nog svårt att vara bakåtkompatibel och samtidigt ha nya saker. C64-läget är ju nästan 100% bakåtkompatibelt. Det finns definitivt problem, som att Z80 går i halva hastigheten eller att data ska skickas till VDC-minnet genom ett sugrör men den är också mycket bättre än en C64:a med dubbelt minne, dubbelt färgminne, dubbel hastighet, två grafikchip, flyttbar stack och zero page och Z80-processor. Allt går att använda i 128-läget och det finns mycket att hämta där om man kan tygla den.

Jo, jag gillar den själv verkligen, ibland undrar jag bara om det funnits en chans att det skulle ha producerats native spel till den om designen skulle ha varit simplare på nått sätt, den var ju ändå en försäljnings-succé.

bjonte skrev:Det blir exklusivt till C128.
Hurra! :party: Så spännande! Jag tror de flesta c128 ägare alltid undrat över vad man egentligen kunde få till stånd på den om man gjorde ett dedikerat c128 spel. Väntar med spänning! :melting:
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bjonte » 22 januari 2019, 09:19

Mozartkügel skrev:Jo, jag gillar den själv verkligen, ibland undrar jag bara om det funnits en chans att det skulle ha producerats native spel till den om designen skulle ha varit simplare på nått sätt, den var ju ändå en försäljnings-succé.

Jag gissar att största problemet var C64-kompatibiliteten. Eftersom den fanns kunde man ju köra C64-spelen på C128 och det fanns ingen större anledning att porta spelen till C128. Alla eventuella skillnader skulle göras till kosmetiska ändringar men eftersom VIC-chippet är detsamma så vinns inget där.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 22 januari 2019, 17:29

Hade det varit "VIC-III" istf VIC-II (+ VDC) och detta VIC-III hade gått att köra i 2MHz-läge hade det varit lite andra premisser imo.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 22 januari 2019, 18:17

Ja, det hade gjort stor skillnad men jag tror ändå inte att spelen hade infunnit sig.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 22 januari 2019, 20:14

Inte till den grad som till C64, nej men mer än den knappa handfull som blev nu skulle det nog blivit.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 30 januari 2019, 14:49

Har lekt lite med VIC-20 om kvällarna på sistone, här är "samma sak" på Viccen, en liten början på "Baron Lovejoy Travels in Time" :party: :D
https://youtu.be/H5AVt8m22o8
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Redreamer » 30 januari 2019, 15:25

Snyggt! Se till att få klart ett spelbart demo :)

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 30 januari 2019, 20:07

Oj! Här händer det saker! Du har ju kollision och allt.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 30 januari 2019, 21:02

Ser jättebra ut!
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 30 januari 2019, 22:13

Redreamer skrev:Snyggt! Se till att få klart ett spelbart demo :)

Tackar, tackar! Jo det skulle nog vara meningen.

bjonte skrev:Oj! Här händer det saker! Du har ju kollision och allt.

Jo, det går ju lätt då jag är så ivrig över c64/vic20/c16/plus4 för tillfället och då man gör de roligaste sakerna i spelet, sedan blir det segt med alla möjliga "mellanskärmar", poäng osv. :lol: Skulle nog vilja ha kassettladdare med musik och bild på mina spel också, men jag har läst på diverse commodore forum att folk har tyckt att det är svårt att mastra kassetter.

herdware skrev:Ser jättebra ut!

Tusen tack!
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Mozartkügel » 4 februari 2019, 12:03

En gång till! :lol: Det tog tydligen några kvällar innan jag lyckade anpassa det från c64 och vic-20 till Plus 4 / C16. Det gick en del tid till att försöka fatta sig på plus4studio (c16/plus4 grafik/char-program) och att åtgärda några underliga buggar som dök upp i "portningsprocessen". Nu har jag det i alla fall att hålla reda på myntens och platformernas kordinater automatiskt från charmappen både på vic-20 och plus4 (hade hårdkodat det tidigare).

Baron Lovejoy Travels in Time C16/Plus4 WIP:
https://youtu.be/9cWMpvun6HU
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav Redreamer » 4 februari 2019, 20:55

Ännu en port :D Ska det bli en PETportning här näst? ;) Eller kanske något mer realistiskt, amiga? För nu har du mer eller mindre kört slut på commodore 8a bitare. Kanske en mega65 port i framtiden!
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Commodore 128