SID instrument för c128 Basic

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

SID instrument för c128 Basic

Inläggav Mozartkügel » 18 december 2018, 14:57

Hej! Jag kikade på musikkappitlet i c128-manualen, och tydligen är det väldigt lätt att göra sound i basic 7 då man kommer åt filtren och allting.

Är basic för långsamt för att ändra parametrarna 'on the fly' för att återskapa dom mer typiska och välkända sid-sounden?

Jag såg att det fanns några instrumentexempel i manualen, men finns det nån som vänligen skulle vilja sharea mera instrument/instrumentparametrar? Eller kanske det finns nån sida med instrumentsound på internet? (Jag sökte men hittade iaf ännu ingenting). Jag tycker nämligen själv att det är smärtsamt att skruva sound programmatiskt och t.o.m. på syntar med fina skruvknappar.

Supertacksam för hjälp! :lemming: :lemming: :lemming:
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Re: SID instrument för c128 Basic

Inläggav bjonte » 18 december 2018, 21:21

Jag skulle tro att det kan vara lite långsamt att ändra parametrar i realtid men om det inte är så dramatiska ändringar kanske det går bra. Slår du på FAST-mode så har du mer hastighet också förstås.

Jag har tyvärr inga parametrar att dela för jag hade ingen 128:a när jag var liten så jag har aldrig mekat med det.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: SID instrument för c128 Basic

Inläggav Mozartkügel » 19 december 2018, 13:13

Jo, jag funderade också att om man gör små ändringar i parametrarna kanske basic hinner med :D Jag sharear här om jag själv stöter på nå instrument/parametrar användbara i basic.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Återgå till Commodore 128