Volley For Two teaser trailer

Diskussioner om Commodore 128

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Volley For Two teaser trailer

Inläggav bjonte » 26 september 2020, 06:51

Jag har publicerat en teasertrailer för spelet som jag och encore här på forumet har arbetat med!

https://kollektivet.nu/v42

screenshot1.png
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: Volley For Two teaser trailer

Inläggav Redreamer » 26 september 2020, 07:56

Spännande! Ser så där avslappnat kul ut. Bara plocka upp joysticken å köra liksom :)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 6 oktober 2020, 22:48

Jihuu! Ett nytt C128 spel, ser framemot att spela det. Jag minns att du nämnde att du höll på med ett C128 spel för ett par år sedan. Jättekul/fin grafik och trevlig musik. Det skulle vara intressant att höra lite tekniska detaljer om spelet också (jag såg förstås dom intressanta compatibility specifikationerna).

Förresten, jag är evigt tacksam att du introducerade mej till Commodore programmering då för ett par år sedan. Du är min Mr. Miyagi! :D Jag håller ännu på och studerar olika gamla datorer/konsoler och lite deras grafik-modes och hur dom fungerar, men inget färdigställt Commodorespel ännu tyvärr.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bjonte » 7 oktober 2020, 06:40

Mozartkügel skrev:Det skulle vara intressant att höra lite tekniska detaljer om spelet också (jag såg förstås dom intressanta compatibility specifikationerna).

Detaljer finns det gott om. Spelet använder multicolor bitmap som bakgrund, tre sprites per spelare och två för bollen. Spelarna håller sig inte inom 24x21 och vi ville ha en högupplöst sprite på spelarna för att öka den upplevda upplösningen. Så därför är det förhållandevis många. Poäng och text upptill lånar spelarnas sprites. Till att börja med antog jag att spelarna inte skulle kunna ta sig högre än de hoppar, men vid speltest visade det sig vara möjligt för en spelare som hoppar att bli puttad underifrån av bollen och därför kan en spelare faktiskt ta sig ända upp i poängräknarens höjd. Jag blev tvungen att lösa det genom att helt enkelt ta bort poängen en stund när det händer. Annars blir grafiken helt knas.

Spelet är singelbuffrat så all utritning sker i synk med skärmens uppdatering. Bakgrundsanimationer ritar om den faktiska bakgrunden.

PAL och NTSC är ett helt eget kapitel. Bollen är ju rund och det blir ett stort problem om den ska vara rund både i PAL och NTSC eftersom PAL nästan har kvadratiska pixlar, medan NTSC inte alls har kvadratiska pixlar. All grafik på spelytan finns i separat variant för NTSC och PAL av den anledningen. Men eftersom NTSC har så utdragna pixlar så kan inte heller fysiken räkna med kvadratiska pixlar. För att lösa det så har jag gjort ett virtuellt koordinatsystem på 312x214 kvadratiska pixlar. Fysikkoden räknar allt i det koordinatsystemet och sedan mappas det om till PAL och NTSC för att bollen ska röra sig likadant oavsett dator. Efter ommappningen blir det precis 312x200 i PAL och 312x160 i NTSC. Så för att spelet ska se ungefär likadant ut så får NTSC en svart ram uppe och nere så att det som är kvar är 160 pixlar. Bredd-höjd-förhållandet blir då samma på PAL och NTSC.

Mozartkügel skrev:Förresten, jag är evigt tacksam att du introducerade mej till Commodore programmering då för ett par år sedan. Du är min Mr. Miyagi!

Det var kul att höra! Wax on! <3
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 7 oktober 2020, 16:53

Borde inte den här tråden ligga i C128-forat egentligen?
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 7 oktober 2020, 17:47

herdware skrev:Borde inte den här tråden ligga i C128-forat egentligen?

Ojdå, det har du väldigt mycket rätt i. Jag ska se om jag har kraften att flytta på den.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 7 oktober 2020, 17:48

Tada!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 7 oktober 2020, 19:02

:party:
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 7 oktober 2020, 21:02

bjonte skrev:
Mozartkügel skrev:Det skulle vara intressant att höra lite tekniska detaljer om spelet också (jag såg förstås dom intressanta compatibility specifikationerna).

Detaljer finns det gott om. Spelet använder multicolor bitmap som bakgrund, tre sprites per spelare och två för bollen. Spelarna håller sig inte inom 24x21 och vi ville ha en högupplöst sprite på spelarna för att öka den upplevda upplösningen. Så därför är det förhållandevis många. Poäng och text upptill lånar spelarnas sprites. Till att börja med antog jag att spelarna inte skulle kunna ta sig högre än de hoppar, men vid speltest visade det sig vara möjligt för en spelare som hoppar att bli puttad underifrån av bollen och därför kan en spelare faktiskt ta sig ända upp i poängräknarens höjd. Jag blev tvungen att lösa det genom att helt enkelt ta bort poängen en stund när det händer. Annars blir grafiken helt knas.

Spelet är singelbuffrat så all utritning sker i synk med skärmens uppdatering. Bakgrundsanimationer ritar om den faktiska bakgrunden.

PAL och NTSC är ett helt eget kapitel. Bollen är ju rund och det blir ett stort problem om den ska vara rund både i PAL och NTSC eftersom PAL nästan har kvadratiska pixlar, medan NTSC inte alls har kvadratiska pixlar. All grafik på spelytan finns i separat variant för NTSC och PAL av den anledningen. Men eftersom NTSC har så utdragna pixlar så kan inte heller fysiken räkna med kvadratiska pixlar. För att lösa det så har jag gjort ett virtuellt koordinatsystem på 312x214 kvadratiska pixlar. Fysikkoden räknar allt i det koordinatsystemet och sedan mappas det om till PAL och NTSC för att bollen ska röra sig likadant oavsett dator. Efter ommappningen blir det precis 312x200 i PAL och 312x160 i NTSC. Så för att spelet ska se ungefär likadant ut så får NTSC en svart ram uppe och nere så att det som är kvar är 160 pixlar. Bredd-höjd-förhållandet blir då samma på PAL och NTSC.

Tack för de tekniska detaljerna, det var intressant läsbart. Som vanligt har du tydligen satt ner en massa möda på utförandet av spelet, men det ser ut att vara perfekt också. Jo spelarna och bollen är fina och animationerna roliga! Jag tänkte inte på det först, men alla 8 sprites har ju gått åt till dem då faktiskt. Lustigt att det ofta framkommer helt oförväntade saker som nu att spelaren blev uppknuffad av bollen och yrade till multiplexingen. Oj vilken möda ni satt på NTSC versionen också, hoppas Amerikanarna blir glada för din C128 present!

Jag visste inte att C128 kunde autoboota disketter, vad kul! Hur fungerar det i praktiken? Har man tid att stänga spaken på diskettstationen efter man satt in disketten? :D Det där instant replay gör ju en nyfiken också.

bjonte skrev:
Mozartkügel skrev:Förresten, jag är evigt tacksam att du introducerade mej till Commodore programmering då för ett par år sedan. Du är min Mr. Miyagi!

Det var kul att höra! Wax on! <3

Haha, jo men det är sant. Nästan alla koncepten var helt nya för mig så jag är så tacksam för tålamodet. Jag vaxar så ofta jag kan, men mitt knåpande har varit ganska ofokuserat hittils, utspritt över många gamla datorer och apparater. Ett litet Atari Lynx-spel lyckades jag faktiskt färdigställa förra vintern.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling

Inläggav bjonte » 8 oktober 2020, 05:25

Mozartkügel skrev:Jag visste inte att C128 kunde autoboota disketter, vad kul! Hur fungerar det i praktiken? Har man tid att stänga spaken på diskettstationen efter man satt in disketten?

Den försöker autoboota bara vid uppstart eller reset av datorn så inget händer när en diskett stoppas i. Tekniskt så behöver man bara skriva en liten header i track 1 - sektor 0. Där kan man ange hur många sektorer som ska läsas in och så startas programmet som följer efter headern.

Mozartkügel skrev:Det där instant replay gör ju en nyfiken också.

När en runda är avslutad så spelas den sista sekunden upp igen i slow motion. Om det finns extraminne så går det att spola tillbaks tiden längre och se hela matchen i repris.

Mozartkügel skrev:Ett litet Atari Lynx-spel lyckades jag faktiskt färdigställa förra vintern.

Det är ju grymt! Atari Lynx har jag också sneglat på för att göra spel på. Var det krångligt att utveckla på den?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 8 oktober 2020, 12:28

bjonte skrev:
Mozartkügel skrev:Jag visste inte att C128 kunde autoboota disketter, vad kul! Hur fungerar det i praktiken? Har man tid att stänga spaken på diskettstationen efter man satt in disketten?

Den försöker autoboota bara vid uppstart eller reset av datorn så inget händer när en diskett stoppas i. Tekniskt så behöver man bara skriva en liten header i track 1 - sektor 0. Där kan man ange hur många sektorer som ska läsas in och så startas programmet som följer efter headern.

Vad roligt! Det här ska jag genast prova sedan då spelet blir releasat på min riktiga 128.

bjonte skrev:
Mozartkügel skrev:Det där instant replay gör ju en nyfiken också.

När en runda är avslutad så spelas den sista sekunden upp igen i slow motion. Om det finns extraminne så går det att spola tillbaks tiden längre och se hela matchen i repris.

Trevlig / kul feature!

bjonte skrev:
Mozartkügel skrev:Ett litet Atari Lynx-spel lyckades jag faktiskt färdigställa förra vintern.

Det är ju grymt! Atari Lynx har jag också sneglat på för att göra spel på. Var det krångligt att utveckla på den?

Lynxen var den första apparaten jag nånsin började koda lite på nån gång för 15 år sedan, så jag känner ju till den lite i alla fall. Jag har märkt att riktiga programmerare ofta vill lära sig en ny apparat utan och innan och koda i assembly, så då blir det ju per definition krångligare. Jag tar en "konstnärs"/knåpares/klåpares? approach och lär mig känna apparaten "så lite som möjligt" :lol: så jag har programmerat mina småspel i CC65 och med hjälp av en färdig template som har upprätthållits i många år, där finns t.ex. färdigt input, musikimport från Lynxens enda tracker, inladdning från cart osv. Jag får ut glädjen av att kunna fokusera lite på hela spelet liksom, musiken, grafiken och en del kodande. Det var ju tack vare att du visade hur man gjorde grunden till ett spel i Basic på C128 som jag förstod hur jag kunde översätta det till CC65 på C64, Plus/4 och Vic-20.
https://www.youtube.com/watch?v=F4sLV00e0wo
https://www.youtube.com/watch?v=328sIcp2hA0

Lynxen är nog ganska modern, all grafik är "sprites" och kan vara vilken storlek som helst och alla kan vara 16-färger (eller 15+transparent). Den mest centrala saken är väl att lära sig sprite SCB:n (sprite control block), sen kan man länka ihop alla sprites och rita ut dem alla på en gång (och man kan också hoppa över att läsa in paletten för varje scb så ritar den ännu fortare). Dessutom kan den ju skala spritena, så man kan bygga ihop bakgrunder finurligt genom att stretcha sprites osv. Kom till AtariAges Lynx programmeringsforum om du blir sugen att programmera till Lynxen i nått skede, där finns tools och folk som hjälper.

Här är mina tre senaste Lynx småspel om du vill ta en titt nån gång:
Reiko's Robot Run
https://youtu.be/Yx6iY0BGHac
Sylvester
https://youtu.be/sNk89-C9haI
Scroll of the Time Lords
https://youtu.be/yYS4JS0esC0
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Erfaren lärling
Erfaren lärling