Fixat: reservdel till C= mus 1351

Marknadsplats för datorutrustning och tillbehör, gamla trådar tas bort automatiskt efter 180 dagar

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Fixat: reservdel till C= mus 1351

Inläggav bent » 2 april 2021, 16:49

Hej,

Jag ska försöka få ordning på en 1351 som inte fungerar gällande att få muspekaren att förflytta sig upp och ner på skärmen.
Det visar sig att det är ett klassiskt fel i plastdelen som begränsar IR-ljuset som ska möta det roterande hjulet.
En lösning är att fila upp hålen liiite och naturligtvis filade jag liiite för mycket så nu går pekaren bara upp när kulan är i. Roterar jag manuellt fungerar det åt båda hållen.

Jag har noterat att vissa äldre Amiga-tank-möss verkar ha samma uppbyggnad och det är kanske enklare att få tag på reservdelar från amigamöss än från 1351...

Tacksam för hjälp.

Mvh
Bent
Senast redigerad av bent 4 april 2021, 11:24, redigerad totalt 2 gånger.
bent
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

K: reservdel till C= mus 1351

Inläggav bjonte » 2 april 2021, 18:04

Klurigt. Jag har ingen äkta 1351 så jag vet inte exakt hur den ser ut. Är det någon del som skulle kunna återskapas med 3D-printer?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: K: reservdel till C= mus 1351

Inläggav hof » 3 april 2021, 22:55

bent skrev:Hej,

Jag ska försöka få ordning på en 1351 som inte fungerar gällande att få muspekaren att förflytta sig upp och ner på skärmen.
Det visar sig att det är ett klassiskt fel i plastdelen som begränsar IR-ljuset som ska möta det roterande hjulet.
En lösning är att fila upp hålen liiite och naturligtvis filade jag liiite för mycket så nu går pekaren bara upp när kulan är i. Roterar jag manuellt fungerar det åt båda hållen.

Jag har noterat att vissa äldre Amiga-tank-möss verkar ha samma uppbyggnad och det är kanske enklare att få tag på reservdelar från amigamöss än från 1351...

Tacksam för hjälp.

Mvh
Bent
Har aldrig öppnat en 1351. Har du en bild på innanmätet och den trasiga delen?
Jag har en del tankmöss och skulle kanske kunna reproducera delen med 3D-skrivare om jag har rätt förlaga att titta på.
Undantaget skulle kanske vara kodskivan som möjligen behöver bättre precision.
hof
Nybörjare
Nybörjare

Re: K: reservdel till C= mus 1351

Inläggav bent » 4 april 2021, 11:23

Hej,

Tack. Jag löste det med lite aluminiumtejp.
Tejpade över hålen och skar nya snitt och det fungerar till slut bra. Efter typ 30 försök haha.

Mvh
Bent
bent
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Återgå till Köp, Byt & Sälj Privat