Final Expansion v3

Diskussioner om Commodore VIC-20

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, Boray

Final Expansion v3

Inläggav e5frog » 21 september 2014, 16:55

Verkar vara svårt att få tag på Final Expansion V3, sajten med information ligger nere, man kan kika lite med Wayback Machine men inte allt, SD2IEC-sajten sd2iec.de ligger också nere - ja den funkar men man är förbjuden att ladda ner något. Retro-Donald på sinchai.de som säljer byggsatser är sjuk och det är slutsålt...

Så jag bestämde mig för att göra en själv trots allt, hittade en png-bild från EagleCAD av en tidig version som jag CAD:ade om i EagleCAD och fick sedan lite bättre bilder på ena sidan av Retro-Donalds uppdaterade version (med lysdioder och batteri samt knappar monterade på det lite större kortet istället för konstiga konstruktioner med kablar och komponentbyggen) så då kunde jag göra denna bättre version också/istället. Det finns även bra fäste för IEC-kabeln - om man nu hade problem med det förut.

Så tre dagar har jag pysslat och resultatet blev detta:
Bild Bild

Även etiketten återskapades närmare ursprunglig stil, för skojs skull blev det 2014 istället för ursprungliga 2009 (eller 2011 i Retro-Donalds tappning), här är en utjämnad png-fil av originalet - i 600dpi.
Bild

Det är ju tre programmerbara kretsar i denna konstruktion dessutom, det var inte lätt att hitta filerna till dessa heller men jag tror jag lyckades få fram de senaste versionerna.

Då återstod bara sd2iec programmet till ATMega 1284P, det var absolut svårast, det var tydligen något trassel som de pratat om på Forum64.de att utvecklarna inte var sugna på att jobba gratis mer - eller nåt. Kan vara därför sajten som alla hänvisar till inte fungerar... sd2iec.de - jo den funkar men man får inte ladda ner något.
Har bara hittat en bootloader som jag inte vet hur gammal den är... men det verkar inte vara någon sen version.

Då skall väl delar inköpas - som passar - och man ska ha råd med det också, jag kan möjligen tigga till mig ett gratis kort från jobbet, kanske med guldplätering om man har tur, komponenter en i taget kan bli dyrt med all extra frakt.

Till sist -för er som gillar CAD - EagleCAD-filerna. Jag vet inte hur mina ändringar påverkar, kan hända att vissa saker visas fel eller inte alls om inte mina bibliotek följer med men det går ju lätt att korrigera gissar jag.

Tror att komponentlista framgår av CAD-filerna men jag har inte nämnt korthållaren till designen, den heter ALPS SCDA5A0201 - och tillverkas väl inte längre vad jag vet. Man kan lösa det på många olika sätt, t.ex limma en SD-kort adapter och löda trådar till denna och sedan använda microSD kort i denna... eller designa om kortet för att passa en annan modell.

Arkivet innehåller CAD filer för mönsterkort, all firmware utom bootloader samt nyskapad etikett i 600 mjuka dpi:
Final Expansion V3.7z
Arkiv för att göra en egen Final Expansion v3 Rev10.
(929.37 KiB) Nerladdad 194 gånger
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Re: Final Expansion v3

Inläggav TBC » 22 september 2014, 13:43

Bra gjort! Bästa carten till Vic-20.
Sålde ju min, men köpte en till som tur är (har inte byggt ihop den än).
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav e5frog » 22 september 2014, 19:10

Har du inte byggt den än?

Kanske man kunde få ordentliga bilder av kortet då? Har du scanner? Kamera funkar med om scanner icke finnes... hade varit kul att definitivt kunna bekräfta att det är rätt kopplat innan man fixar hem ett kort, komponenter och lödar ihop det.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav corpsicle » 18 mars 2015, 16:48

Jag har iaf beställt en nu och väntar med spänning till nästa vecka. (Det står på hemsidan att han ska få hjälp med packning den 23'e.)
Det verkar ha varit den sista för nu lyser det rött på sidan.

När jag får den kan jag ta bilder om det fortfarande är relevant
corpsicle
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 18 mars 2015, 16:56

Jag fick ihop några olika versioner, tyvärr är det alltid pengar som saknas till de kreationer man spottar ur sig i CAD-program.

Men tack i alla fall.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Återgå till VIC-20