Pålitlig källa för att ladda ner spel

Diskussioner om Commodore VIC-20

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, Boray

Pålitlig källa för att ladda ner spel

Inläggav corpsicle » 26 december 2014, 19:52

Känner mig lite noobig på vic20 nu, trots att det var datorn jag började med på 80-talet. =)

Jag har hittat spel medelst googling och det har hittils inte gett jättebra resultat.
Jag känner mig dessutom osäker på varför saker inte verkar fungera.
Är det för att jag inte har minnesexpansion, är det för att binären jag laddat ner är trasig, är det för att det behövs startas på något särskilt sätt ?

T.ex får jag inte demot Robotic liberation att starta, däremot funkar Robotic warrior.
Jag får inga images från http://www.commodore.ca/manuals/funet/c ... index.html att fungera. (hur stor betydelse har filnamnen för exekverandet av binären? Många har ju stora/små bokstäver, specialtecken osv.)
Katalognamnen återspeglar storleken på cartridge antar jag, men vad innebär det i form av krav på minnesexpansion?
Jag har laddat ner vic20 paketet från manosoft.it (använder deras Princess sd2iec för att köra programmen), och det mesta där verkar fungera (så länge jag kör saker för unexpanded vic20 såklart).
corpsicle
Lärling
Lärling

Re: Pålitlig källa för att ladda ner spel

Inläggav Boray » 26 december 2014, 20:41

Du kan inte köra några cartridge images på en riktig Vic-20 utan att ha minnesexpansion, utan det enda du kan köra är program för oexpanderad Vic-20. För att köra en cartridge image måste du ha RAM på den adress som spelet normalt låg i ROM. Oftast är detta $A000 även kallat block 5. När du har skaffat extraminne i block 5 så kan du ladda ett cart med följande:

LOAD"SPEL",8,1
SYS64802

Eller så kan du använda min meny som gör detdär åt dig:
http://www.boray.se/commodore/vicmenu.html

Om du inte redan har gjort det, så ladda ner mitt program PRG Starter:
http://www.boray.se/software/prgstarter/

När du installerat PRG Starter och dubbelkickar på en .prg (eller .d64 etc) så kommer den inte bara starta programmet på rätt sätt i VICE utan även tala om vilken minneskonfiguration som behövs för att köra programmet på en riktig Vic-20.
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf

Inläggav bjonte » 26 december 2014, 22:07

Boray skrev:...även tala om vilken minneskonfiguration som behövs för att köra programmet på en riktig Vic-20.

Himla bra idé. Det är ju väldigt muppigt att Vic20 flyttar runt basicminne och skärm beroende på expansion.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Boray » 26 december 2014, 22:11

bjonte skrev:
Boray skrev:...även tala om vilken minneskonfiguration som behövs för att köra programmet på en riktig Vic-20.

Himla bra idé. Det är ju väldigt muppigt att Vic20 flyttar runt basicminne och skärm beroende på expansion.

Ja, absolut det löjligaste med Vic-20. Den borde haft motsvarande en 8K expansion redan från början.
Användarvisningsbild
Boray

Inläggav corpsicle » 27 december 2014, 11:02

Oj, visste inte att det var riktigt så komplicerat.
Men ta t.ex Robotic Liberation, som säger "for unexpanded vic20" i introt, men när jag startar i Vice så säger prg-starter identified as vic20 with 8k to 24k expansion, och Vice sätts mycket riktigt till 24k expansion.

I övrigt verkar väldigt många av dom spelen jag vill spela vara för vic20 med expanderat minne.
T.ex:
Return to Fort Knox
Omega Race
Jelly Monsters

Om jag inte missat nåt.
PRG-starter säger "size: 8192 bytes" för dom.
corpsicle
Lärling
Lärling

Inläggav Boray » 27 december 2014, 11:37

Ibland kan det vara fel start-adress i programmen. T.ex om du har en vic-20 med extraminne, laddar ett oexpanderat spel ,8 och sedan sparar det. Då får det fel adress, men fungerar ändå om man laddar ,8 på en oexpanderad vic men inte med ,8,1
Användarvisningsbild
Boray

Inläggav bjonte » 27 december 2014, 13:00

Jelly Monsters är en cartridge och ska väl därför gå att köra på oexpanderad Vic20. Du måste bara se till att det blir konfigurerat rätt. Ett tecken på att det är en cartridgeimage är att storleken är exakt 4096 eller 8192 till exempel.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav corpsicle » 27 december 2014, 13:48

Ok. Jag börjar kanske att förstå.
Men hur "konfigurerar" jag rätt ?
Och om jag vill ladda ett spel med t.ex load"spelnamn.prg",8 och filen ligger i en mapp på sd2iec (specifikt Princess i mitt fall om det spelar någon roll), hur skriver jag då ?
corpsicle
Lärling
Lärling

Inläggav Boray » 27 december 2014, 14:00

Använd min meny så trycker du bara return på mappen. I annat fall är det något kommando som jag inte minns riktigt. Står kanske på ett papper du fick med.
Användarvisningsbild
Boray

Inläggav corpsicle » 27 december 2014, 14:11

Ok, starar jag jelly monsters (t.ex) med din meny så får jag upp basic-skärmen igen efter "run". Som om den resetat.
corpsicle
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 27 december 2014, 15:00

Utan jiffydos eller annat hjälpmedel är det meckigt att ändra directory.

open1,8,15,"cd/dir1/dir2":close1
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 27 december 2014, 15:05

Med konfigurera rätt menar jag att ställa in emulatorn rätt eller hårdvaran. Välja rätt extraminne. Om det är cartridges du vill köra på en riktig maskin måste du ha någon form av hårdvara som lägger RAM där cartridge-rom ska vara. Sedan måste något ladda in filen på rätt ställe. Antingen via något verktyg som Borays eller genom att lägga till korrekt startadress först i cartridgefilen. Normala program har laddadressen som de två första byten i filen men det har inte cartridgeimage för de är tänkta att brännas på eprom.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav corpsicle » 27 december 2014, 15:09

Ah ok, extraminne har jag inte (än) så då handlar det väl om startadress.
Börjar bli mer och mer lockande med en megacart. =)
corpsicle
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 27 december 2014, 15:46

Har du inget extraminne kan du inte spela cartridgespel från diskett. Du måste ha spelen på en riktig cartridge då. Det enda som funkar är spel för oexpanderad vic20.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Boray » 27 december 2014, 17:38

bjonte skrev:Normala program har laddadressen som de två första byten i filen men det har inte cartridgeimage för de är tänkta att brännas på eprom.

Jo de flesta cartridge images har det (bland annat alla på funet) eftersom de oftast har blivit sparade (eller kopierade) med en riktig vic-20 från början. Så dem är det bara att ladda ,8,1 så hamnar det rätt.

De flesta cartridge images jag har på band från 80-talet har dock FEL startadress eftersom det var brukligt att använda ett annat minnesblock just för kopiering. Sedan när man skulle ladda in dem för att spela så fick man skriva såhär varje gång:

POKE43,0:POKE44,160
LOAD
SYS64802
Användarvisningsbild
Boray

Nästa

Återgå till VIC-20