Hjälp mej finna "Akterskytte"

Diskussioner om Commodore VIC-20

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, Boray

Re: Hjälp mej finna "Akterskytte"

Inläggav bjonte » 8 september 2018, 06:34

Hård kritik där e5frog. Håller du på med Akterskytte - remastered nu? Jag ska testa det idag.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 8 september 2018, 07:29

Du menar såklart att det var snällt att ta sig tid och rätta hela listningen? ;-)

Det var väl bara detta som var "hårt": "25 Y=L0 hur tänkte du här? Y=10 ska det vara och det är en del L istället för 1 framöver. ". L0 skulle iofs kunna vara en variabel.
Jag har full förståelse att man kan läsa fel på 1 och L i matris-printad lista, lätt att tänka l och skriva L t.ex.

Om man lägger till L0=10 och L=1 så slipper man ändra så mycket, kvar finns då 150, 165, 290, 293, 300, 1000 och 1005 kvar att korrigera, resten är bara min egen åsikt om vad man skulle kunna ändra från original-listningen.
Kolla in mitt Fairchild System bild-galleri:
fairchild fairchild fairchild Bild fairchild fairchild fairchild
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav Mozartkügel » 8 september 2018, 07:39

Tusen tack e5frog, det var verkligen snällt! Jag tog det inte som kritik, jag knaprade in programmet blint så snabbt som möjligt utan att försöka förstå programmet i brådska. Jag ska nog rätta till det, jee! Jag googlade själv efter en färdig listing sen också men måste ha missat det. Jag håller med om ändringarna du föreslår. Speciellt styrknapparna var underliga då man är van vid wasd. Tack igen!
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 8 september 2018, 07:40

e5frog skrev:Du menar såklart att det var snällt att ta sig tid och rätta hela listningen?

Jag vet att du är nästan orimligt snäll, precis som jag.

e5frog skrev:Det var väl bara detta som var "hårt"

Nja, det fanns nog fler exempel som skulle kunna tolkas som lite dryga även om det inte var meningen.

"Rad 105, jag läser 1, du skriver L"
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 8 september 2018, 07:47

Det var ett lite förvirrande spel. Jag fattar inte vad det är som gör att man dör. Jag spelade och började tro att det inte fanns något sätt att dö på eftersom inget verkade farligt och rätt var det var så dog jag.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 8 september 2018, 07:54

Äsch då, inte alls, valde att inte lägga ut texten för mycket då jag fått uppfattningen att den gode finske medlemmen Mozartkügel inte tillhör den lättkränkta generationen. ;-)

Jag hade egentligen tänkt skriva "Här har du skrivit ett L istället för en 1:a, det var lite tokigt, om du korrigerar det kommer programmet att fungera bättre tror jag. Känn inte alls någon press, jag kan ha fel, det går säkert att lösa på annat sätt. Så som jag tolkar listningen så står det 1." varje gång jag såg avvikelsen. Tror detta var första kommentaren om L (skrev rad 25 efter andra omgången av kontroll) därefter kortade jag ner det ytterligare även om jag kunde upprepat samma, alternativt gjort om det till en subrutin för att spara på fingrar och tangentbord. Man vill vara effektiv efter kl 22, så man kommer i säng i tid. ;-)
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav e5frog » 8 september 2018, 07:58

bjonte skrev:Det var ett lite förvirrande spel. Jag fattar inte vad det är som gör att man dör. Jag spelade och började tro att det inte fanns något sätt att dö på eftersom inget verkade farligt och rätt var det var så dog jag.

Det är väl tie-fighters som kommer allt närmare (. cirkel, cirkel med T-tecken på sidorna, därefter med böjda hörn också) har man inte skjutit ner de tillräckligt fort så åker man på stryk, på första skottet verkar det som. ;-)
Det är många enkla spel som blir roligare med en fantasifull beskrivning där en prick inte längre bara är en prick utan en riddare i rustning, rymdskepp eller vad som nu kan tänkas. :clyde:
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav bjonte » 8 september 2018, 14:09

e5frog skrev:Man vill vara effektiv efter kl 22, så man kommer i säng i tid.

Efter? Du vet väl att det är 22 som är sängdags och inget annat? Nu när jag ändå har dig på tråden, du har inte lust att laga en 1571:a mot betalning?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 8 september 2018, 14:11

e5frog skrev:Det är väl tie-fighters som kommer allt närmare (. cirkel, cirkel med T-tecken på sidorna, därefter med böjda hörn också) har man inte skjutit ner de tillräckligt fort så åker man på stryk, på första skottet verkar det som. ;-)

Att det är tie-fighters är ju helt uppenbart. De var ju i det närmaste fotorealistiska. Men det skumma var att ingen var nära när jag dog. Alla var prickar eller bollar så att säga. Därför fattade jag inte hur spelet bedömde att jag inte levde längre. Jag kanske ser för dåligt?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav e5frog » 8 september 2018, 15:08

Laga 1571, vad är det som krånglar? Jag har inte haft så mycket tur med drivear.

Vet inte vad det är som avgör om man dog... kan vara värt att kolla, kanske det finns fler buggar.
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

Inläggav bjonte » 8 september 2018, 18:50

e5frog skrev:Laga 1571, vad är det som krånglar? Jag har inte haft så mycket tur med drivear.

Se http://commodore64.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=9125.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 8 september 2018, 22:16

Nåjaa! Nu börjar det se ut som nånting. (diskett bifogad) :disk: Felen borde vara fixade och jag satte också till wasd-styrning och gul-färgsfixen på lasern. Jag satte lasern på L eftersom jag inte snabbt hittade referensen till space-knappen då jag googlade.

25 Y=L0 hur tänkte du här? Y=10 ska det vara och det är en del L istället för 1 framöver.

Ok, busted! Jag orkade inte heller skriva in hela programet på vic-20 emulatorn, utan jag kopierade in programmet från pdf:en till notepad++ och sedan till emulatorn (pdf kopieringen tolkade tydligen 1 som lilla l). Efter det rättade jag till en massa fel i np++, vilket nog iofs tog mer än 1h det också. Sedan pasteade jag in programet i emulatorn, men då fick jag fixa till en hel massa L (som du nämnde) i emulatorn och andra syntaxfel, men underligt nog fungerade ju spelet någålunda med en massa fel!? Punkterna som du nämnde hade lämnat dit då jag korrigerat rader efter att jag provspelat :)

Jag har nu hur som helst spenderat en massa tid pynjandes i vic-20 emulatorn vilket har varit kul. Rättade till alla felen och satte till extragrejorna i vic-20 emulatorn också, för den mer äkta känslan! :D (äger ingen vic-20 för den allra mest äkta känslan).

Tack igen e5frog!

@bjonte Min 1541 II hade en massa underliga random problem som var omöjliga att troubleshoota, men sedan köpte jag bara en ny psu från ebay och vips så började den fungera perfekt, men som erfarna commodore-experter vet ni förståss av det tricket.

Förresten, ett problem jag stötte på var att då jag försökte skriva över en fil med samma namn på disketten, så fungerade det inte. Går det inte att save"as8",8,1 ovanpå "as8"? Då jag försökte göra det så kom inte ändringarna i programmet med.
Bilagor
Akterskytte_1.1.zip
(1.66 KiB) Nerladdad 45 gånger
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 9 september 2018, 05:43

Mozartkügel skrev:Går det inte att save"as8",8,1 ovanpå "as8"? Då jag försökte göra det så kom inte ändringarna i programmet med.

Nej, du måste explicit ange att du vill spara över på en diskettenhet. Det görs genom att lägga till ’@:’ i början av filnamnet.

save”@:as8”,8

Det finns en bug i äldre 1541:or som gjorde att filer förstörs om man använder detta. Det kan vara bra att veta. I så fall måste man ta bort filen först för att undvika problemet.

Det här med att lägga till ’,1’ på slutet gör man när man vill ladda in något som inte ska tolkas som ett BASIC-program och läggas på adress 2049. När ett program som har en BASIC-rad ska laddas behöver det aldrig läggas till, bara om det är data som ska laddas till en annan plats i minnet. När du sparar behöver det inte anges för diskettenheter.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Mozartkügel » 9 september 2018, 15:31

Hej, tack för tipsen! Jag tog och läste om load och save på c64 wiki för att uppdatera mina icke-existerande, rostiga commodorekunskaper. Vi hade nog gjort några egna småspel med lite sprites och allt på c128 då vi var småbarn och saveat på diskett också, men det är nog nånting som suddats ur minnet över åren och inte behövts pånytt då jag främst spelat och knåpat pyttelite med assembler på pc på senare år. Men man lär ju sig nya commodoresaker sakta mak ^^ Detdär med andra parametern i load och save hade jag nog läst inom det senaste halvåret men ändå glömt bort igen -_-; Hur som helst, tack för infon igen! Jag ser framemot mer commodoreknåpande.
Användarvisningsbild
Mozartkügel
Lärling
Lärling

Inläggav e5frog » 9 september 2018, 18:10

Jag brukar skriva save"namn1",8 och sen byta namn med en siffra efter t.ex. namn2 etc etc, särskitl om man inte kör med riktig hårdvara utan i emulator.
Så kan man behålla gamla versioner eller radera/scratcha de efteråt.

Så... pdf till np++ och sen in i emulator, det var ju inte så mycket grafiska tecken att fixa, så det var väl görbart. ;-)
Det förklarar de flesta udda skrivfelen. Även om man har OCR-program som är inställda på matris-skrift så brukar det bli en del att rätta till efteråt.
Har du syntax markering i np+? Om du kör CBM prg Studio nästa gång (?) så har du syntax markering, du kan du köra felkontroll, starta emulatorn därifrån och testköra.
CBM prg Studio: http://www.ajordison.co.uk/

Det finns en BASIC editor som heter BasEdit också som funkar hyfsat, den kör med korrekta grafiska tecken etc.
http://www.stojalowski.de/BasEdit/
Användarvisningsbild
e5frog
Moderator
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till VIC-20