Ingen bild efter kondensatorbyte

Diskussioner om Commodore VIC-20

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher, Boray

Ingen bild efter kondensatorbyte

Inläggav Findlarn » 21 oktober 2018, 16:30

Efter att äntligen ha kommit till skott med att byta kondensatorerna i min älskade Vic-20 (äldre modellen med två stifts strömkontakt) så blev jag helt förfärad av att efter vad som kändes som ett helt lyckat byte utan några som helst komplikationer fick se att bilden var helt svart! :cry: Skärmen reagerar dock som att det finns någon typ utav signal, men ingen bild. Allt fungerade fint innan bytet. Vad kan detta bero på? Har testat att långsamt vrida på "pottarna" R7 "Video level control" och R32 "Black level setting" men utan resultat. Lite flimmer i form utav väldigt svaga streck kunde ses när jag vred på R32 men ingenting som liknade någon bild.

Och innan någon frågar så ja, jag har dubbelkollat med min andra Vic-20 (samma modell) att alla kondingar har rätt värden och att dom är installerade med rätt polaritet...

Hoppas någon utav er här på forumet kan hjälpa mig!
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Re: Ingen bild efter kondensatorbyte

Inläggav Findlarn » 21 oktober 2018, 21:13

Har meckat lite mera och efter att ha slagit av och på den ett par gånger så kom bilden äntligen tillbaka! :D Åtminstone sporadiskt.... :? Som synes på dom bifogade bilderna så är det en hel del flimmer och störningar. Satte i "Raid on Fort Knox" för att se om ljudet fungerade, vilket det gjorde... Verkar också vara slumpmässigt huruvida bilden ens kommer upp eller inte. Ibland så får man slå på och av flera gånger innan det ens syns något, annars så är det bara flimrande linjer (bilden längst ner). Kvalitén växlar också rejält från gång till gång, men bra blir det aldrig, hur jag än försöker... Någon som har några idéer?...

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 22 oktober 2018, 20:46

Har inga riktigt bra idéer men kolla jättenoga så du inte har några kallödningar. Kolla allt annat också supernoga så du inte skadat något annat när du hanterat moderkortet.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 22 oktober 2018, 21:43

Det låter ju som att något glappar. Undersök lödningar, även de du inte har rört.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Findlarn » 22 oktober 2018, 22:47

Ja, jag har också nu under dagen funderat på om det kan röra sig om någon typ utav glapp/kallödning. Nog för att jag tyckte att jag lödde noggrant och ordentligt. Men det kan ju hända också att det inte är mina lödningar som är problemet, utan en kallödning från Commodore själva som kom ur balans nu efter att jag hanterat kortet... Hursomhelst så ska jag kolla extra noga med lupp och grejer och kanske även plocka fram multimetern och köra några kontinuitetstester på sånt som kan se misstänkt ut. Glömde också berätta att jag även bytte ut strömbrytaren (mot en likadan från min reservdels maskin) Ska kolla lödningen på den också och se om det kan ge något...

Återkommer så fort jag har kollat och vet mer...
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 23 oktober 2018, 16:23

Plötsligt tror jag mer på strömbrytaren...
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Findlarn » 24 oktober 2018, 17:33

Du hade rätt herdware! Det var faktiskt strömbrytaren som var orsaken till problemet! :) Som synes på den första bilden så är lödningen långt ifrån perfekt (lödde ifrån undersidan och missade helt enkelt att kolla resultatet på ovansidan) Så jag lödde helt enkelt om dom bägge punkterna, och till en början så verkade allt fungera. Men endast EN gång. Slog sedan på och av flera gånger, men ingenting hände! 100% svart bild! :x Så efter mycket om och men så beslutade jag mig för att löda på en kopplingstråd i ett försök att förbättra signalen (bild 3) Och då verkade minsann det hela att fungera! Dock så hände det ibland att man måste slå på och av den minst en gång innan bilden kommer upp. Plus att man ibland kan ana ett väldigt svagt "pulserande" av ljus/kontrast. Som att signalen inte alltid är 100%, utan liksom svajar lite grann fram och tillbaka.

Så nästa steg blir väl att löda på ytterligare en kabel till strömbrytarens andra ben, och därigenom förhoppningsvis lösa problemet.

Mycket märkligt också att det ska behövas en kabel, eftersom min multimeter tydligt visade att signalen faktiskt gick fram... Var också därför som det tog så lång tid att upptäcka felet...

Återkommer väl igen när den andra kabeln också är på plats, så får vi väl se om det kan bli någon fart på det hela...

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Inläggav herdware » 24 oktober 2018, 19:11

Bra!

Kom bara ihåg, nästa gång berättar du allt du gjort annars blir det mattpiskaren! 8)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav Findlarn » 24 oktober 2018, 22:51

herdware skrev:Bra!

Kom bara ihåg, nästa gång berättar du allt du gjort annars blir det mattpiskaren! 8)

Vadå? Skulle det vara något fel på att vara noggrann? :|

Tänkte bara utifall att det trots allt skulle visa sig vara något mer komplicerat typ utav fel (dåligt VIC chip, eller vad som helst) så är det väl bara bra att försöka beskriva och få med såpass mycket detaljer och information som möjligt, eller..? :?
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 25 oktober 2018, 05:56

Findlarn skrev:

Herdwere menar att du skulle ha berättat om strömbrytarbytet från början och inte hållit oss på halster. Mattpiskaren är ironi.

Fint att orsaken är hittad! Gamla strömbrytare kan i sig vara orsak till glappande. Den kanske har sett sina bästa dagar den där du bytte till?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Findlarn » 25 oktober 2018, 14:27

bjonte skrev:
Findlarn skrev:

Herdwere menar att du skulle ha berättat om strömbrytarbytet från början och inte hållit oss på halster. Mattpiskaren är ironi.

Fint att orsaken är hittad! Gamla strömbrytare kan i sig vara orsak till glappande. Den kanske har sett sina bästa dagar den där du bytte till?

OK, nu hänger jag med! :P Jag trodde liksom att han var ironisk just därför att jag hade skrivit såpass detaljerat om allting. Och att han därigenom tyckte jag hade tagit upp onödigt många detaljer... Men ja, jag är ledsen för att jag först missade att berätta om brytaren...

Hursomhelst... du menar alltså att den som jag bytte till också kan vara dålig? Den känns då mjuk och fin rent mekaniskt. Fast det är ju såklart ingen garanti för den elektriska biten. Plus att VIC-20:n som den ursprungligen satt i har faktiskt aldrig fungerat så länge som jag har ägt den. (Den ser ut att ha fått sig en rejäl kortslutning av något slag, med massor utav synbart skadade ledningsbanor) Så ja, det kanske var en dum chansning jag gjorde där... Men anledningen till bytet var att originalet kändes trög och seg, och ibland så var det nästan som att den fastnade/kärvade när man tryckte på den.

Men om man nu skulle vilja sätta dit en helt ny, vilka substitut finns det att välja på? Vet du nånting om det är en standardkomponent som är enkel att ersätta?

Fast o andra sidan eftersom det blev bättre av att jag lödde dit den där kopplingstråden så undrar jag om det ändå inte måste vara i själva "transportvägen" som felet ligger. Mystiken i så fall är varför min multimeter sa att banan var OK!? Kanske var det för att multimeterns signal var såpass svag och därför hade lättare att tränga sig igenom? Något som visserligen låter ytterst osannolikt och ologiskt i mina öron... Nån som sitter på några intressanta teorier kring det? :)
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 25 oktober 2018, 20:04

Findlarn skrev:Hursomhelst... du menar alltså att den som jag bytte till också kan vara dålig?

Ja, det är inte omöjligt men jag vet såklart inte. Jag har en Vectrex som har en dålig strömbrytare till exempel. Den går inte på i första taget men värmer jag upp den lite genom att switcha fram och tillbaks en massa gånger så funkar den sedan (ett tag).

Findlarn skrev:Men om man nu skulle vilja sätta dit en helt ny, vilka substitut finns det att välja på? Vet du nånting om det är en standardkomponent som är enkel att ersätta?

Jag hörde att det skulle finnas på Retrotech, men jag vet inte riktigt hur den är i jämförelse med originalet.

http://www.demand.nu/retrotech/r8017l-r21.html
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Findlarn » 25 oktober 2018, 21:59

bjonte skrev:
Findlarn skrev:Hursomhelst... du menar alltså att den som jag bytte till också kan vara dålig?

Ja, det är inte omöjligt men jag vet såklart inte. Jag har en Vectrex som har en dålig strömbrytare till exempel. Den går inte på i första taget men värmer jag upp den lite genom att switcha fram och tillbaks en massa gånger så funkar den sedan (ett tag).

Ditt Vectrex problem låter ju exakt som det jag själv sitter med här. Det är precis det där problemet som jag också upplever, att man måste "värma" upp den genom att slå på och av ett par gånger. Därför att slår man igång den då den varit avstängd ett par timmar så måste man alltid "starta om" den ca. 1-3 ggr. Men startar man däremot om den strax efter att den har varit igång redan så verkar den alltid starta upp som den ska. Så ja, jag tror faktiskt att vi börjar närma oss nånting här... Har dock inte testat hur den presterar över en längre tidsperiod... gjorde ett max 10min test kanske, inte mer...

bjonte skrev:
Findlarn skrev:Men om man nu skulle vilja sätta dit en helt ny, vilka substitut finns det att välja på? Vet du nånting om det är en standardkomponent som är enkel att ersätta?

Jag hörde att det skulle finnas på Retrotech, men jag vet inte riktigt hur den är i jämförelse med originalet.

Lustigt att du länkar till just "Retrotech". Var nämligen där som jag köpte kondingarna :wink: Köper alltid färdiga "kit" om möjligheten finns. Tycker det är enklare än att först behöva skruva isär och anteckna, bara för att sedan upptäcka att allt ändå inte fanns på t.ex. "Electrokit" Missförstå mig inte, jag tycker dom har ett väldigt brett och bra sortiment. Men kondingar med lite udda värden och storlekar passande elektronik av modell äldre kan bli lite väl knepigt ibland...

Anyway... Switchen är säkert ok, men tyvärr så passar den bara dom senare "CR" modellerna med DIN kontakt. Om du tittar på bilderna jag postade tidigare så ser du att det är ganska så stor skillnad i utförande. Väldigt svårt och tro att man skulle kunna få den att passa på ett snyggt sätt utan att behöva förstöra nånting. Den där har ju dessutom 6st ben och på min så är det bara 4. Det, plus att benens vinkel inte heller är den rätta... Så frågan är var man ska leta då någonstans...?
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Inläggav bjonte » 26 oktober 2018, 06:11

Findlarn skrev:Den där har ju dessutom 6st ben och på min så är det bara 4. Det, plus att benens vinkel inte heller är den rätta... Så frågan är var man ska leta då någonstans...?

Jag var säker på att det där skulle funka för jag glömde bort att vi pratade om Vic20. Jag har ingen aning om det går att få tag på nya så du kanske får skaffa en till dator att byta med i värsta fall.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Findlarn » 26 oktober 2018, 13:35

bjonte skrev:Jag har ingen aning om det går att få tag på nya så du kanske får skaffa en till dator att byta med i värsta fall.

Ja, jag kan ju alltid lägga ut en annons här på forumet då kanske, eller varför inte fråga runt på AmiBay... Någon annan lösning kan jag då inte komma på nu i varje fall...
Användarvisningsbild
Findlarn
Lärling
Lärling

Nästa

Återgå till VIC-20