AtariST assembler

Diskussioner om Atari, Apple II, ZX Spectrum, Amstrad CPC, NES, SNES, Megadrive och mer...

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

AtariST assembler

Inläggav Redreamer » 7 februari 2019, 10:09

Jag har pysslat lite med jackintosh. Jäkligt klurigt även om jag tycker att min c64 assemblerkunskap borde haft lite nytta. Idag sitter jag och klurar på varför jag inte får detta lilla egenskrivna "hello world" att fungera. Klurar nog ut det snart. Försökt med lite varianter, som att peka direkt på texten ist för att gå genom pekare, men då fick jag som bäst vart annat tecken om jag bytte till "move.w (a1)+,-(a7)"

Kod: Markera allt
         
   move.w   #10,d1      ;loop
   lea   text,a1                     
loop      
   move.b   (a1)+,-(a7)   ;move char to stack
   move.w   #2,-(a7)   ;call send character to prompt
   trap   #1
   addq.l   #4,a7

   dbf    d1,loop

   move.w   #1,-(a7)   ;wait for input
   trap   #1
   addq.l   #2,a7
   
   clr.l   -(a7)      ;exit
   trap   #1

text   dc.b   "Hello world"
text_pointer   dc.l   text


Svaret var...
Kod: Markera allt
   lea   text,a1                     
loop   
   move.b   (a1)+,d2      
   move.w   d2,-(a7)   ;move char to stack
   move.w   #2,-(a7)   ;call send character to prompt
   trap   #1
   addq.l   #4,a7
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: AtariST assembler

Inläggav bjonte » 8 februari 2019, 22:29

Det var en överraskning att du har börjat knåpa på Atari!
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1548
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12

Re: AtariST assembler

Inläggav Redreamer » 9 februari 2019, 15:16

Jo, visst är det! Eller egentligen inte. Hade tanken med att köra lite c programmering på atarin och göra någon "port" på mitt c64'a spel. Men på något sätt så kändes assembler närmare. Har plöjt igenom ett par böcker i lite så där halvdetalj för att få ett hum om och hur man ska hantera Atarin. En sak som var väldig skillnad mot hur jag tänker när jag kör på c64an är hur man använder stacken som en buffer för att passa parametrar mellan funktioner. Framför allt nör man kör en "Trap" op code och kallar på romfunktionerna. Jag har ju aldrig använt rom på 64'an mer eller mindre under assemblerandet. Vet inte varför det skiljer sig egentligen, men jag skulle gissa på att man har så "mycket" ram på en Atari ST och så lite på en c64 så att man mappar ram ist för kernel?! ... Tänkte ett varv till just nu och kom på att jag nog nästan tänkte rätt, Atarin har ju såklart ett större adressområde och har inte upplägget med ram bakom rom, men nu killgissar jag bara :P

Får se hur länge jag står ut, Tycker 64'a assembler är mycket mer läsbar, men det är ju inte så konstigt. Men det är nyttigt att få en annan vinkel tycker jag, inte minst för hur det är upplagt med videominnet och avsaknad av riktiga sprites.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: 1 maj 2005, 10:07
Ort: Borås

Re: AtariST assembler

Inläggav mib5150 » 16 februari 2019, 13:30

Oy! 68K Assembler på Atari har jag försökt ge mig på flera gånger... ibland har jag dessutom gjort framsteg.

sak.nu kan verka helt död, men släng gärna upp en tråd där. Exv PeP eller någon annan assemblerkunnig kanske svarar.

(Idag har vi dessutom börjat diskutera hack... dock har min retrodatortarm dessvärre legat i träda på sistone... får se om den här tråden väcker den till liv igen?!)
Användarvisningsbild
mib5150
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 24 augusti 2006, 15:54

Re: AtariST assembler

Inläggav bjonte » 16 februari 2019, 13:46

mib5150 skrev:(Idag har vi dessutom börjat diskutera hack... dock har min retrodatortarm dessvärre legat i träda på sistone... får se om den här tråden väcker den till liv igen?!)


Skärpning! Jag får inte mycket gjort här så se till att anordna ett hack för hånken så jag blir klar med något någon gång.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare
 
Inlägg: 1548
Blev medlem: 17 april 2006, 23:12


Återgå till Andra 8-bitars & 16-bitars TV-spel/datorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Banners

BOA Japon Mediapalatset Nostalgibutiken
Quartex Retro Overlays Retroplay Spel och sånt
Super Motaro Söders Serie & Skivhandel vintagegames.se RG 2016
cron