Min skruttiga zx spectrum

Diskussioner om Atari, Apple II, ZX Spectrum, Amstrad CPC, NES, SNES, Megadrive och mer...

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Min skruttiga zx spectrum

Inläggav Redreamer » 12 december 2015, 15:33

Svårt att hålla sig från att skaffa nya söta saker, speciellt en gammal zx spectrum med gummitangenter :D
Budade hem en från ebay som hade icke fungerande tangentbort, glapp i videosignalen, löst och lite böjd "frontplåt". Men den ser annars ganska fin ut.
Fick bild i den men det är glappigt som säljaren sa, och den surrar en hel del lite beroende på om den visar bild eller inte. Tangentbordet kunde jag fixa genom att klippa av yttersta delen på anslutningen. Det är sådan där tunn plast med "tryckta" ledare, ingen aning om vad de kallas.
Efter att jag fått tangentbordet att fungera så skrev jag ut lite text på skärmen och såg till att få fram glappet som gjorde att bilden försvann. När bilden kom tillbaka så fanns texten kvar och markören var kvar på samma plats. Detta borde ju betyda att det är just bilden som försvinner och inte datorn som startar om, hoppas jag :P
Tänkte köpa lite nya elektrolyter innan jag fortsätter. Sedan blir det väl att leta med oscilloskopet och försöka hitta var signalen försvinner. Åter kommer med lite felsökningsresultat när jag får tid. Nu ska jag julpyssla med familjen, å då räknas inte spectrumreparation in :P
Bilagor
zx_opentgb.jpg
zx_open.jpg
zx_dator.jpg
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Min skruttiga zx spectrum

Inläggav Raticon » 15 januari 2016, 23:34

Jag tillhör dem som alltid haft ett genuint intresse för Spectrum, utan att faktiskt ha ägt en sån enhet. Kul grej du köpt, och jag hoppas du får igång den på riktigt. De hade väl bara kassetter som medium, och uteslöt helt disketter eller är jag fel ute?

Det som framförallt fascinerat mig har varit den väldigt rimliga storleken hos enheten, man förvånas att de för det ringa priset redan då kunde få in allt i det lilla skalet när man är van att se "monster" i storleksklasserna hos ett gammalt C64, Atari-datorerna o.s.v.

Köpte mig ett Spectrum Vega för att få en katapultstol in i Spectrum-upplevelserna innan jag börjar köpa på mig en hög av den rikitga varan ;).
Raticon
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 16 januari 2016, 00:07

De hade microdrive:ar med disketter men det vanligaste när jag var liten var att folk bara körde från kassett.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 17 januari 2016, 03:00

Microdrive är ingen diskett, utan en snabb bandslinga som roterar utan att komma i mål. På engelska kallades den sortens lagringsmedia ibland för string floppy, men det var mest i överförd mening. Jag läste på Wikipedia att man kan utöka kapaciteten på en microdrive-kassett genom att formattera den flera gånger, för då sträcks bandet ut och man får plats med mer data. :lol: Det kan vara ett av få lagringsmedia där man får mer plats varje gång man formatterar, till en viss gräns antar jag innan bandet i värsta fall går av.

Det fanns några enstaka tredjepartstillverkare som sålde 5,25" diskettstationer till ZX Spectrum, men de var i kraftig minoritet och det kom knappast några originalprogram på det formatet. Ett annat lite udda format är ROM-cartridge. Vi som är vana vid Commodore kan ju bara stoppa in cartridge direkt i datorn, med på Spectrum måste man ha ett extra gränssnitt först, och sedan ROM-cartridge i gränssnittet. Det finns väl en handfull spel & program på cartridge, och dessa brukar vara samlarobjekt som är dyra som bara tusan.

Senare i och med Spectrum +3 användes 3" disketter (inte att förväxla med 3,5" disketter) men detta var på Amstrad-tiden.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav Redreamer » 2 februari 2016, 10:48

Jag har tyvärr inte haft tid att pilla mera med den. Men den pryder fortfarande mitt skrivbord. Planen är dock att få liv i den snart.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 2 februari 2016, 16:46

Idag beställde jag ett minneskortsgränssnitt med inbyggd joystickport och framförallt funktion att lägga in alternativa ROM, bl.a. ett diagnostik-ROM som går utanpå det inbyggda. Det har jag förhoppning om att kunna hjälpa mig felsöka mina två trasiga Spectrum. När jag väl får ordning på det, kanske jag reparerar min hemlödda DivIDE och får se om jag avyttrar den eller behåller bägge.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav herdware » 21 januari 2017, 18:28

Halvstjäler tråden.
Hittade en trevlig Spectrum webserie - The Spectrum Show av Paul Jenkinson.
https://www.youtube.com/channel/UCDOV38mSrjtoFkNpaPuIjLQ
Avsnitten är ungefär en halvtimme långa och går igenom nyheter, bästäljande spel och ny hårdvara en månad i taget från 1982 och framåt. Dessutom recenserar han både nya och gamla spel, testar type-ins och demos. Programmet har faktiskt gjort mig sugen på att skaffa en Spectrum för första gången...
Hade varit kul med fler såna här program om andra hemdatorer också.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 22 januari 2017, 16:00

Jag håller med. Jag blev pepp på att testa Scramble till Spectrum nu.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav sledge » 12 februari 2017, 17:57

Jag har också en sån där gummispectrum som inte vill lira. Men jag har ett par Spectrum II+ också som jag använder desto mer. Och även en devIDE till den med CF-kort. Spectrum har rätt mycket mys att erbjuda trots sina begränsningar. En riktigt härlig retroplattform som är värd att besöka.
Användarvisningsbild
sledge
Stormästare
Stormästare

Återgå till Andra 8-bitars & 16-bitars TV-spel/datorer