Elektroniken svämmar över!!

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Elektroniken svämmar över!!

Inläggav bjonte » 31 maj 2019, 21:54

herdware skrev:Man måste ju ha minst två

Gah! Galet! Jag har faktiskt tre HDD men två är Thunderdrives. De betedde sig så konstigt att jag satsade på att köpa en riktigt CMD-drive. Jag skulle lätt kunna köpa en till som backup nu när jag har sparat ihop lite pengar.

CD-läsarprogrammet hade jag inte hört talas om. Lite rolig grej, men jag tänker att det mesta borde få plats på hårddisken trots allt, om den är på 4 GB.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 1 juni 2019, 06:33

Är den cerkligen så praktisk att ha, eller är den mest "rolig"? Det finns ju så många moderna alternativ idag. Jag tänker främst på ultimate1541 och chameleon. De är ju kanske inte några HD enheter men i praktiken borde det väll vara minimal skillnad?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 1 juni 2019, 08:00

Redreamer skrev:Är den cerkligen så praktisk att ha, eller är den mest "rolig"?

Bra fråga. För mig är HDD mycket bättre än 1541U2 och Chameleon för att hårddisken inte blockerar cartridgeporten. Jag för över program via serieportscartridge så porten är upptagen. Det är smidigt att föra över och spara direkt på hårddisken utan att pilla med minneskort. Men en hel del spel och i princip alla full-disk-demos kräver diskettstation så i de fallen får jag falla tillbaks på 1541U2 (då mina diskdrive:ar är trasiga för tillfället). Hårddisken är också kompatibel med Vic20, Plus/4 och så vidare vilket gör att jag inte behöver ha flera special-disklösningar.

Jag har många saker som är roliga och inte används dagligen men min serieportscartridge och min CMD HD är det som går varmast hemma.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 1 juni 2019, 09:13

bjonte skrev:
herdware skrev:Man måste ju ha minst två

Gah! Galet! Jag har faktiskt tre HDD men två är Thunderdrives. De betedde sig så konstigt att jag satsade på att köpa en riktigt CMD-drive.

Den där Thunderdriven som bara funkar med Vic-20 säljer du väl billigt? ;)

Redreamer skrev:Är den cerkligen så praktisk att ha, eller är den mest "rolig"? Det finns ju så många moderna alternativ idag. Jag tänker främst på ultimate1541 och chameleon. De är ju kanske inte några HD enheter men i praktiken borde det väll vara minimal skillnad?

Man skulle ju tro att priset på CMDs grejer skulle gått ner när det kommit smidiga moderna lösningar som sd2iec, 1541 Ultimate och Chameleon - men nej. HD, FD och RamLink är fortfarande dretadyra.

Huruvida HD:n är så praktiskt är väl lite av en smaksak. Trots att jag har alla dessa är det HD:n och sd2iec jag använder mest. 1541U är en fantastisk grej men fördelen med sd2iec är att den funkar med annat än C64, precis som bjonte sa. sd2iec har även fördelen att inte vara låst till image-filer som Ultimate. Chameleon blev jag aldrig riktigt kompis med.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 1 juni 2019, 21:23

herdware skrev:Den där Thunderdriven som bara funkar med Vic-20 säljer du väl billigt? ;)

Ja. Vill du köpa den?

herdware skrev:Chameleon blev jag aldrig riktigt kompis med.

Jag ska nog skaffa en Chameleon tids nog. Det är ändå bra att kunna testa grejor på den men jag tänkte klistra en stor text på den där det står att jag inte får koppla in den i C128:an. Jag hörde att det var skadligt och det skulle vara så himla lätt att glömma bort.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 2 juni 2019, 12:18

bjonte skrev:
herdware skrev:Den där Thunderdriven som bara funkar med Vic-20 säljer du väl billigt? ;)

Ja. Vill du köpa den?

Tja, nån femhundring kan den väl vara värd. 8)
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 2 juni 2019, 18:04

herdware skrev:Tja, nån femhundring kan den väl vara värd. 8)

Ja, det är den väl. Du får pröjsa frakten eller hämta den på något sätt. Vi kan väl göra upp på PM.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 21 juni 2019, 15:49

herdware skrev:Har en 25-pin SCSI-adapter på ingång så jag kan testa en cdrom med den också. :D
http://members.optusnet.com.au/spacetaxi64/MAIN/CD-PLAYER.html

Nu kom äntligen adaptern. Här ser vi alltså en extern SCSI cdrom kopplad till CMD HD.
CAM00706.jpg

CAM00704.jpg

Rotkatalogen på Solaris 2.6 CD:n som satt i.

Programmet har en del användbarhetsproblem, namnen på filerna som man kopierar kunde behövt mer förfining och det vore bra att kunna välja mellan PRG och SEQ när man kopierar. Annars fungerar det bra men det finns absolut ingen anledning att använda detta idag. Köp en sd2iec eller liknande för överföring av filer.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 21 juni 2019, 16:09

Som några av er säkert sett fick jag tag på ett A2091 på safir.
CAM00692.jpg

CAM00693.jpg

CAM00695.jpg

Efter lite termineringsproblem fick jag det att funka.
Fick med minneskretsar som räckte till en megabyte till så nu har den maskinen 4mb fastram. Letade även fram en 4x SCSI cdrom för extra sajber. Disken som satt på kortet hade en ganska tom installation av workbench som jag använder på bilden här. Den fick även ett 3.1 ROM från en död A600. Den börjar ta sig. :amiga:
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 21 juni 2019, 17:40

herdware skrev:Nu kom äntligen adaptern. Här ser vi alltså en extern SCSI cdrom kopplad till CMD HD.

Väldigt stiligt! Användningsområdet är kanske begränsat men det är riktigt coolt att se att det funkar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Föregående

Återgå till Diskussioner om allt möjligt