Vad man måste spela.

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Vad man måste spela.

Inläggav Redreamer » 1 september 2019, 22:31

Det finns ju en del spel man liksom vill ha spelat innan man dör. Jag har alltid varit svag för bland annat äventyrsspel, spelat mycket sierraspel när jag var liten. Har petat av Space quest3 för ett tag sedan, försökte mig sedan på Full throttle men jag tror att programmerandet kom ivägen. Men jag återupptog full throttle för några dagar sedan å nu är även det klart. Broken sword står nu på tur, alla pratade om det men jag har faktiskt aldrig spelat det och sett väldigt lite, men det skall ju vara ett toppspel så det är upp till bevis.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Vad man måste spela.

Inläggav bjonte » 2 september 2019, 11:23

Vad svårt att säga vad man måste spela innan man dör alltså. Om jag skulle göra en lista så skulle det väl bli spel som uppfinner nya sätt att göra saker på eller på annat sätt skiljer sig från annat.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav herdware » 2 september 2019, 16:42

"Innan man dör" vet jag inte men första Amnesia är värt att prova om du inte gjort det.
Användarvisningsbild
herdware
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 2 september 2019, 18:26

Utan så mycket eftertanke är detta några av mina favoriter:

• Last of Us - för berättelsen (zombies är bara medlet för att berätta)
• Heavy Rain - för berättelsens förgreningar och att de får ihop det med flera olika slut
• Rez - för den odödliga estetiken och underbara musiken
• Wii Sports - för direktmanipulationen som funkar så bra trots inexakt avläsning
• The Last Ninja - för musiken
• Shenmue - för känslan av att allt är möjligt
• Space Channel 5 - för estetik och musik
• Braid - för den fantastiskt innovativa spelmekniken
• Singstar - oslagbart partyspel om man är bekväm med att sjunga
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 4 september 2019, 16:11

En lite jobbig paradox blir ju att de spel man lagt ner mest tid på också blir spel man kommer ihåg. Gammla Sierraspel som jag som sagt spelat mycket som liten kommer jag ihåg för att jag har nog klarat dem snarare genom att jag testat sönder alla kombinationer än att jag alltid fattade vad jag skulle göra. Så då blev det mycket speltid, å jag minns dem med särskilld värme. Heavy rain var jättebra, men jag minns väldigt lite av spelet. Modernare spel blir också svårare att minnas för att de ofta har så stora områden.

Ett väldigt udda spel som jag älskar är psykonauts, men tyvärr inte klarat.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav mib5150 » 9 september 2019, 09:34

Jag anser att Monkey Island 1 & 2 hör hemma på denna lista. (Jag har ännu inte spelat del 3 men en kompis har meddelat mig att det är tillräckligt bra så det bör spelas också)

Jag flaggar även för Back to the Future The Game - men bara om man redan älskar filmtrilogin. Man skulle kunna säga att spelet är fortsättningen på den.

Oh! Innan jag glömmer: Professor Layton-spelen på Nintendo DS! (ALERT: Subjektiva åsikter på väg - man måste inte påpeka om man tycker motsatsen :wink: ) Trevliga pusselspel med bra narrativ och mysiga karaktärer. Vacker och/eller passande musik och fin känsla i grafiken dessutom. Utan att avslöja för mycket men ett av dem har ett bitterljuvt slut med musik och dialog som får även denna gamla skäggapas tårkanaler att fuktas mer än nödvändigt!
Användarvisningsbild
mib5150
Erfaren gesäll
Erfaren gesäll

Inläggav bjonte » 9 september 2019, 18:40

Back to the Future... Du kan ju inte ha spelat samma spel som jag. Jag spelade Back to the Future på C64 och minns bara att det var som att spela igenom första filmen. Vilken plattform var det du soelade på?

Laytonspelen är fina. Jag har spelat igenom några stycken. Riktigt trevliga små pussel och gåtor. De kan jag också rekommendera.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav mib5150 » 9 september 2019, 18:56

Vilken plattform var det du soelade på?

Jag spelade på Wii, men det släpptes även på:
Microsoft Windows
OS X
PlayStation 3
PlayStation 4