Microavbrott.

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Microavbrott.

Inläggav bjonte » 23 maj 2020, 07:26

Jag fick det att kompilera för Windows idag. Du kan testa det om du vill och se om det funkar bra för dig. Kör kommandot med -h för att få hjälp.

https://kollektivet.nu/vice/vice-controller.7z

Du måste starta VICE först och slå på remote-monitorn. För mig är det Arkiv/Monitorinställningar/Aktivera fjärrmonitorserver. Alternativt starta vice med -remotemonitor. Sedan kan du testa att resetta emulatorn med

Kod: Markera allt
vice-controller reset

Funkar det kan du testa att boota ett spel.

Kod: Markera allt
vice-controller reset load_prg ram "spel.prg" run

Om ditt spel direkt tar över hela datorn med sei följt av att stackpekaren initieras och alla interrupt slås av så kan reset skippas för ultrasnabb start om "sys"-kommandot används istället för "run".
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 23 maj 2020, 17:36

Jag mätte i onsdags hur stor skillnad det blev för mig. Jag hade problemet att spelet inte får plats i en rambank så jag komprimerade spelet och packar upp det på C128:an. Det tar en del tid, förutom själva startandet av VICE. När jag kör med mitt fjärrkontrollprogram så behöver inte data vara komprimerat längre utan jag laddar det okomprimerat rätt in på rätt ställe i minnet. Därav den stora skillnaden till spelets meny. Anledningen till att spelet går igång snabbare på normalt sätt jämfört med reset-alternativet är att VICE använder warp-mode när den bootar medan remote med reset inte kan slå på warp-mode.

viceremote.png
Startstatistik
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 25 maj 2020, 08:39

Provkörde lite igår men lyckades inte. Ska försöka mer i kväll om jag hinner. Var något med att vice redan var upptaget. Sen tror jag det skilljer lite mellan de vice versionerna vi har. Jag kommer inte åt remotemonetorn på samma sätt som du gör verkar det som. Jag återkommer med mer detaljerad felbeskrivning.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 25 maj 2020, 20:34

Har läst på lite mer men inte fått det till att fungera.

C:\Users\Redreamer\Documents\Daniel\c64\Darker>vice-controller reset
Failed to connect to localhost: A connect request was made on an already connect
ed socket.

* Jag har ej lagt vice-controller i samma mapp som vice men det antar jag ej är nödvändigt.
* Kört med vice 3.2, testat med X64 och x64sc.
* Även testat med vice 3.1, med x64
* Något verkar som sagt skilja vice versionerna då remote monitorn endast verkar gå att aktivera genom command line. Men jag är inte säker på om den sen verkligen är igång. Kan man se det på något vis?

I vilket fall som helst så är det lugnt för min del om du inte vill lägga mer tid på detta. Fortfarande väldigt nöjd med jasm's snabba kompilering och vice -virtualdev för snabbladdning =)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 25 maj 2020, 21:01

Redreamer skrev:Failed to connect to localhost: A connect request was made on an already connected socket.

Hmm, jag kan gräva i koden och se om jag kan lista ut vad som kan orsaka det där. Det låter som att det är mitt problem som gör fel. Det verkar ju som att något redan är uppkopplat mot monitorn.

Redreamer skrev:* Jag har ej lagt vice-controller i samma mapp som vice men det antar jag ej är nödvändigt.

Det spelar ingen roll, nej.

Redreamer skrev:* Kört med vice 3.2, testat med X64 och x64sc.

Jag kör VICE 3.3 x64sc (64 bit).

Om remotemonitorn inte är igång bör du få felet ”Connection refused” eller något i den stilen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Föregående

Återgå till Diskussioner om allt möjligt