Gymnasium för speldesign.

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Gymnasium för speldesign.

Inläggav Redreamer » 25 oktober 2020, 21:46

Var med min stora pojk på introduktionsdag "raggarträff" för gymnasiet LBS. De har tydligen både grafik musik och programmering som inriktningar under gymnasiet. Vi tog först en sväng och lyssnade på programmeringslinjen. Tycker det är konstigt att det inte var fler där, alla gillar väl att spela? Å att få programmera på jobbet borde ju vara ett drömyrke för alla spelare? Kanske inte...
Jag var nog mer sugen än pojken på just den linjen. Han är mer inne på design och vill han hellre det så ska han såklart välja det.
denna skola hade även E sport som inriktning, ingen aning om hur många som ville gå den linjen men jag tror inte den är jättesvår att komma in på. jag är bara så avundsjuk på vad man kan välja idag. om man ändå kunde leva om vissa delar :D

Jaja, jag fick lite spark i arslet eller snarare med att börja koda igen. Har inte haft tid under hösten då husets tak behövde renoveras men nu tar jag mig åter tid. jippi =)
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Re: Gymnasium för speldesign.

Inläggav encore » 25 oktober 2020, 23:23

Jo, gymnasieutbudet är ju helt annorlunda idag. Å andra sidan har alla elever födda denna sida milleniumgränsen inte upplevt tiden före internet eller haft samtida datorer där man faktiskt har en chans att förstå hur hela systemet fungerar (kanske inte har intresse av det heller förstås). Det finns en charm med att ha upplevt det också. :)
Användarvisningsbild
encore
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav bjonte » 26 oktober 2020, 06:06

Om jag skulle leva om livet hade jag nog valt samma tid som förra gången trots allt. Med alla dessa nya inriktningar kommer också ökad konkurrens. Jag antar att det är hårdare idag med både möjligheter till jobb och bostad. Och som encore säger så gick det att förstå sig på en dator då.

Jag hade kanske spelat mindre och försökt göra klart fler spel om jag hade fått göra om mitt liv. Det fanns trots allt ganska stora möjligheter att komma långt redan som ung i spelbranchen då.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 26 oktober 2020, 18:53

Jo. det är sant. Det var nog lättare att komma nära på datorn när man fick manual och snabbt kunde knacka basic.

Men intrycket från detta gymnasium var så grymt. Man fick sådant sug efter att gå i skola mär man fick se deras salar och mysiga stämning. Inte alls den instution man ofta annars känner.

Jaja, hoppas grabben kommer trivas om det nu blir där han går.
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 26 oktober 2020, 21:43

Är spelprogrammerare verkligen ett drömyrke? Har branschen fått bukt med crunch inför deadlines och arbete 20 timmar om dygnet? Är lönerna särskilt mycket högre än andra jämförbara IT-yrken?
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Inläggav bjonte » 27 oktober 2020, 00:00

carlsson skrev:Är spelprogrammerare verkligen ett drömyrke?

Det tror jag nog att det är men det beror nog inte på lön och arbetsvillkor.

I min erfarenhet så har både arbetsvillkor och löner förbättrats nu när branschen har mognat en del.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav carlsson » 28 oktober 2020, 22:52

Trevligt att höra, och förstås en nödvändighet för att det ska bli hållbart med videospel som bestående nöjesindustri.
Användarvisningsbild
carlsson
VIC-20 Guru
VIC-20 Guru

Återgå till Diskussioner om allt möjligt