Vad spelar ni nu?

Diskussioner som inte passar in någon annanstans

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Vad spelar ni nu?

Inläggav bjonte » 8 februari 2020, 19:15

Berätta vad ni spelar för tillfället!

Jag har tre spel igång för tillfället.

1) Shadow over Hawksmill på C128:an. Det har jag lite problem med för att jag stör mig på det. Vi får se om jag lägger ner det helt eller kör lite till.
2) Detroit Become Human på PS4. Det är jag väldigt nöjd med än så länge. Jag gillar verkligen Quantic Dreams-spelen för deras sätt att väva samman historier och få det att kännas som att verkligen vara med!
3) Night in the Woods på Linux. Jag har spelat ganska länge men jag har inte riktigt fastnat. Det är deppig stämning i spelet och jag kan inte riktigt se var det ska leda än. Folk har hyllat spelet så jag kämpar på för att försöka komma till en punkt där jag fattar grejen.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Re: Vad spelar ni nu?

Inläggav Redreamer » 9 februari 2020, 20:27

Nyligen så körde jag igenom
Curse of monkey island (Monkey3). Lirade detta vid ett par tillfällen för flera år sedan men kom aldrig igenom det. Denna gången gjorde jag det men jag körde på lätta pussel och hade walkthrough till hands när det tog stopp.
Tycker det är både kul och lite tradigt med dessa gamla text/point and klick. Det är ofta en rolig och lite genomtänkt saga man får ta del av men när man fastnar och inte har en aning då känns det så tråkigt att man måste "fuska" för att komma vidare.

Alien breed på Amiga nöter jag just nu var eller varannan dag. Spelet behöver nog egentligen inte beskrivas.. men, Väldigt orättvist spel initialt, man kan fastna mellan låsta "fire doors" och en låst dörr om man har otur och nycklarn är slut. Ganska mycket ett minnesspel där man måste kunna stora delar av labyrinten utantill eftersom man snabbt måste ut från varje nivå. Blir lite repitivt eftersom varje bana mer eller mindre har samma ide, fast ny grafik och lite nya dörrar/switchar introduceras som gör spelet både stämningsfullt och en utmaning. Har bara kommit till level4 än så länge.

The schadow over Hawksmill
Initialt svårt och frustrerande, men ger man det en djupare chans så har det än så länge känts väldigt värt det. Jag fuskar lite och spelar detta på Vice.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
It always return one day!
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 28 februari 2020, 22:51

Jag verkar aldrig bli klar med Shadow over Hawksmill för att jag råkar dö fast jag har en massa äpplen kvar, men idag körde jag klart Detroit i alla fall. Jag ska nog påbörja Shenmue III härnäst.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 2 mars 2020, 01:11

Jag har kört lite mer Shenmue III idag, men jag stör mig lite på dialogen, den är väldigt udda.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav bjonte » 2 mars 2020, 06:08

TBC skrev:Jag har kört lite mer Shenmue III idag, men jag stör mig lite på dialogen, den är väldigt udda.

Tror du att det är översättningen, manuset eller kulturkrock som gör det?
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav TBC » 2 mars 2020, 20:52

Tja, alla tre tror jag.
Användarvisningsbild
TBC
Erfaren mästare
Erfaren mästare

Inläggav Redreamer » 4 mars 2020, 20:33

Jag tog hem octodad och spelade med barnen. Men minsta pojken behöver nog bli något år äldre. Han har fortfarande för små händer för det spelet. Har själv inte hittat något nytt sedan Hawksmill. Funderar lite på om jag skulle ge Sams journey ett riktigt försök.

Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 6 mars 2020, 20:44

Sam’s Journey är ju bra och inte för svårt om man skiter i 100% på alla banor.

Nu ska jag ge mig på Shemue III.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 6 mars 2020, 20:46

bjonte skrev:Nu ska jag ge mig på Shemue III.

...efter lite uppdateringar.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 6 mars 2020, 23:05

TBC skrev:Tja, alla tre tror jag.

Haha, jag har kört ett tag idag och det går inte att ha på engelskt ljud. De pratar ju inte med munnen annars och dialogerna låter supertöntiga. Japanskt tal funkar bättre. Så var det även i Shenmuee II. Jag har för mig att ettan bara gick att köra på engelska.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 13 mars 2020, 18:54

Sams Journey
Något år efter alla andra så spelar jag Sam på riktigt. Tycker det är ganska klurigt med de lite gömda ställerna som man ska hitta. Ninjan är ganska svårmanövrerad. Ska testa det på riktig Hw vid annat tillfälle å se om det är c64 minins joystick och joy delay som ökar på svårighetsgraden.

Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 13 mars 2020, 19:57

Jag gillade inte ninjan så bra. Jag körde Dracula så mycket det bara gick. Det är riktigt bra det där spelet.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 24 mars 2020, 19:15

Har varit hemm någon vecka och fick ett ryck med ett par gamla klassiker till Amiga.

Flight of the amazon queen.
Ganska trevligt spel som jag kommit kanske halvvägs i, ingen koll men jag gissar. Pusslen är oftast relativt lätta men lite klurande blir det och ett par gånger kikade jag i walkthrough. Jag hoppas komma igenom det.

Shadow of the beast.
Har alltid viljat gilla detta och på något självskadligt vis är det lite roligt. Spelet lider av väldigt dålig speldesign. Man kan tro att skaparna haft en shooter i tankarna när de gjort detta spel för fienderna kommer ofta i någon form av vågor. Man känner sig ganska låst med att man bara har en väg att springa. Har hittils kommit igenom "trädet" två gånger, men med minsta möjliga hälsa, så det har snabbt varit adjöss sedan. Man har ju bara ett liv skall ju tilläggas. Spelet ska vara ganska kort har jag hört så det är nog därför de skruvat upp svårigheten på detta vis.

Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Inläggav bjonte » 24 mars 2020, 22:07

Shadow of the Beast har jag inte kommit någon vart med. Det verkade inte roligt. All kraft har gått till grafiken.

Ett Amigaspel som jag skulle vilja komma långt i är Paradroid 90. Det är faktiskt en värdig uppföljare till Paradroid. Svårt men bra tycker jag. Jag borde plocka upp den bollen igen någon dag.
Användarvisningsbild
bjonte
Stormästare
Stormästare

Inläggav Redreamer » 25 mars 2020, 19:58

Nä, det är inte direkt kul, det är mer kul som utmaning då spelet egentligen är ganska kort. Har kört flertalet gånger kört ett visst moment nu bara för att träna upp mig på att gå den vägen. Spelet är ju uppbyggt som sagt lite som en shooter och man får inga power ups så jag kan träna dessa bitar innan jag kör den riktiga vägen. Svårt att förklara... Vill mest klara det bara för att det är en sådan utmaning helt enkelt.
Användarvisningsbild
Redreamer
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till Diskussioner om allt möjligt