Spam

Förslag, nyheter, kommentarer och diskussioner om forumet och webbplatsen Commodore 64 - "datorernas folkvagn"

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Spam

Inläggav Bnicke » 10 mars 2007, 12:07

Har sett att det kommer en del spaminlägg med jämna mellan rum som Commodorianen plockar bort manuellt antar jag..
Det är inte bättre att godkänna varje nu användare som registrerar sig på forumet? kan bli lite jobb men ni är ju några moderatorer som kan hjälpas åt. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav emma-lina » 10 mars 2007, 13:23

Många forum som tex retrobits podcast forum http://jledger.proboards19.com/index.cg ... =retrobits

så måste man bli godkänd innan man får registrera sig, där har jag inte sett spam någonsin... blir kanske jobbit med godkännanden hela tiden, men jag tycker det är ok.
The c64 was and is the best computer... ever!
Användarvisningsbild
emma-lina
Mästare
Mästare

Inläggav Commodorianen » 10 mars 2007, 14:54

Jag har tagit bort vissa av spam-inläggen och moderatorer har tagit bort de andra. Innan jag tar bort ett spaminlägg brukar jag kolla IP-adressen och bannlysa den (bannlysning av IP-adress kan bara göras av administratör). Jag tar också bort alla användare som registrerar sig som uppenbarligen är "skräpanvändare", antingen genom att de har gjort spaminlägg eller genom att man kan se att deras profil innehåller spamlänk eller liknande. Tyvärr registrerar sig sådana skräpanvändare varje dag :( . Jag har faktiskt funderat på att införa godkännande av nya användare som Bnicke föreslår. De allra flesta spamanvändare som registrerar sig gör dock inga inlägg utan lägger bara in spamlänk i sin profil så jag vet inte hur pass stor nyttan är i förhållande till besväret med att jag måste godkänna nya användare och att nya användare som registrerar sig måste vänta tills jag har godkänt dem. Jag tycker i alla fall att det är rätt irriterande när jag registrerar mig på ett forum för att göra ett inlägg och måste vänta på att bli godkänd. Det har nog hänt några gånger att jag då har glömt bort det hela och inte gjort något inlägg.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav d0c » 10 mars 2007, 16:02

jepp tar bort spam innlegg så fort jeg ser dem.... :wink:
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav Bnicke » 10 mars 2007, 16:56

Commodorianen skrev: Jag tycker i alla fall att det är rätt irriterande när jag registrerar mig på ett forum för att göra ett inlägg och måste vänta på att bli godkänd. Det har nog hänt några gånger att jag då har glömt bort det hela och inte gjort något inlägg.

Jo det är ju den stora nackdelen.. men om man verkligen är intresserad av att skriva och tillföra något på forumet så glömmer man nog inte bort det.. man kan ju dessutom skicka aktiveringsmail..
De man missar mest är nog de som hittar en gammal C64 på vinden och bara går in och lägger upp en säljestråd.
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav Commodorianen » 18 mars 2007, 14:13

Ja, jag funderar allvarligt på att införa godkännanden av nya användare. I så fall vore det nog bra att ha ytterligare en administratör på forumet så att folk inte behöver vänta lång tid på att få sina konton aktiverade.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav emma-lina » 18 mars 2007, 14:23

Hade gärna tagit erbjudandet om admin... men är redan admin (moderator) på "svenska hörnan" på www.oldgames.nu forum, blir för mycket. Men hade säkert varit kul
Användarvisningsbild
emma-lina
Mästare
Mästare

Inläggav 8bit.dk » 18 mars 2007, 15:07

Commodorianen skrev:Ja, jag funderar allvarligt på att införa godkännanden av nya användare. I så fall vore det nog bra att ha ytterligare en administratör på forumet så att folk inte behöver vänta lång tid på att få sina konton aktiverade.

Jeg syntes du skal spörge d0c om han vil :thumbsup:
Användarvisningsbild
8bit.dk
Stormästare
Stormästare

Inläggav d0c » 18 mars 2007, 16:16

ja jeg kan være behjelpelig med og aktivere kontoer... hvis commodorian trenger hjelp til dette...
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav Commodorianen » 19 mars 2007, 12:17

Jag har nu ändrat så att jag måste aktivera konton för användare som registrerar sig så nu ska vi slippa spam.

Tack för erbjudandet, d0c. Jag tror dock att jag avvaktar lite. Vi får se om det blir för mycket jobb för mig att aktivera användare eller om vi ska ha en administratör till. Jag tittar redan nu på alla nyregistrerade användare och tar bort dem som uppenbarligen är spammare så det blir inte mer jobb än tidigare för mig. Det man skulle vinna på att ha fler än en administratör skulle vara att användarkonton kan aktiveras snabbare.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav d0c » 19 mars 2007, 15:22

den er grei inget tvang :lol:
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav Wonder-Boy » 22 mars 2007, 00:01

Commodorianen skrev:Jag har nu ändrat så att jag måste aktivera konton för användare som registrerar sig så nu ska vi slippa spam.

De verkar ändå dyka upp som "senast registrerade användare"?
╔═╦╗╔╦╗
║╔╣╚╣║║
║╚╣║╠╗║
╚═╩═╝╚╝
Användarvisningsbild
Wonder-Boy
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 22 mars 2007, 19:12

Wonderboy skrev:
Commodorianen skrev:Jag har nu ändrat så att jag måste aktivera konton för användare som registrerar sig så nu ska vi slippa spam.

De verkar ändå dyka upp som "senast registrerade användare"?

Ja, ändringen hindrar inte folk från att registrera sig. Den gör bara att jag måste aktivera nya konton innan folk kan posta. När jag ser i uppgifterna de har fyllt i att det rör sig om spammare så raderar jag deras konton istället för att aktivera dem.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav emma-lina » 22 mars 2007, 20:10

Kan man inte lämna ett medelande till de nyregistrerade att när de reggar sig så får de upp ett medelande om att de måste vänta på aktivering, och varför de får vänta... har för mig retrobits podcast forum har det så... fast är inte säker om de hade ett medelande av nåt slag.
Användarvisningsbild
emma-lina
Mästare
Mästare

Inläggav Commodorianen » 22 mars 2007, 20:50

Jo, jag testade precis att registrera en ny användare och fick följande meddelande:

Ditt användarkonto har skapats. Vänta tills ditt användarkonto har aktiverats av en administratör. Du kommer att bli kontaktad när ditt användarkonto har aktiverats
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Nästa

Återgå till Forumet & webbplatsen