Spam

Förslag, nyheter, kommentarer och diskussioner om forumet och webbplatsen Commodore 64 - "datorernas folkvagn"

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Inläggav Commodorianen » 22 mars 2007, 21:40

Jag önskar det fanns mer att göra för att undvika att spammare kan registrera sig så att jag slipper ägna tid åt att ta bort deras konton. Det går att banna IP-adresser, användarnamn och email-adresser men jag önskar att jag t.ex. också kunde banna alla som skriver att de är från USA (vilket många spammare gör) eller som skriver "sex" som intresse. Det finns dock säkert moddar för phpbb-forum som kan göra detta.

(Jag undrar om det kanske hjälper en aning att återinföra "Retro-flickor", göra så att bara registrerade användare kan se den sektionen och flytta lämpliga trådar från "Diskussioner om allt möjligt" dit. Idag kanske det finns besökare som ser de trådarna och felaktigt tänker "Då är det säkert ok att jag registrerar mig och sprider en länk till min porr-sajt.".)
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav kanalje » 22 mars 2007, 23:39

Det du skulle kunna göra är att modifiera registreringsprocessen så att man måste svara på en Commodore-relaterad fråga som t.om gamla Commodore-användare kan svara på men inte okynnesregistrerare. T.ex man har fem alternativ att välja och ett är rätt. Borde väl åtminstone få bort botar.
Användarvisningsbild
kanalje
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 23 mars 2007, 12:54

kanalje skrev:Det du skulle kunna göra är att modifiera registreringsprocessen så att man måste svara på en Commodore-relaterad fråga som t.om gamla Commodore-användare kan svara på men inte okynnesregistrerare. T.ex man har fem alternativ att välja och ett är rätt. Borde väl åtminstone få bort botar.

Bra idé (botar fås dock redan bort genom att man måste skriva in en text från en bild). Jag kan visserligen inte koda i PHP men om jag tittar lite i filerna borde jag väl kunna luska ut hur man kan göra detta.

Man ska dock kanske inte ha en Commodore-relaterad fråga eftersom det kan finnas folk som är nyfikna men inte kan något om Commodore sedan tidigare. Eftersom de flesta spammare inte kan skandinaviska kanske man skulle kunna ha en fråga av typen "Skriv ordet dator eller datamaskin på engelska (enbart små bokstäver)!" där det är meningen att man ska skriva in "computer" (danskar och norrmän kan dock kanske ha problem med just den frågan så kanske man skulle välja någon annan fråga).
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Commodorianen » 23 mars 2007, 23:28

Suck, jag har suttit och kämpat i flera timmar nu med att hacka i php- och templatefiler för att lägga till ett fält vid registreringen där man måste fylla i en viss text. Det var dock svårare än jag trodde så jag får nog ge upp den idén.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav stonan » 24 mars 2007, 07:58

jag har inte själv gjort det men på denna sida får du mycket tips

http://www.phpbbhacks.com

http://www.phpbbhacks.com/searchresults ... &Submit=Go
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator

Inläggav Commodorianen » 24 mars 2007, 15:10

Jag såg nu att jag hade råkat avinstallera en antispambot-mod som jag hade installerad tidigare. Det kan förklara en del. Jag återinförde precis den modden + att jag skrev en egen liten mod som gör att man inte kan fylla i länk tll sin webbplats när man registrerar sig (det går dock bra att gå in i sin profil och lägga in länk senare).
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Commodorianen » 30 mars 2007, 19:51

Jag blev tvungen att ta bort antispambot-modden igen så nu får jag tyvärr mer arbete med att ta bort spammare som registrerar sig :( . Jag tror nämligen att det var den modden som ställde till med problem så att jag helt plötsligt inte kunde posta längre på forumet. När jag klickade "Posta" fick jag bara upp en förhandsgranskning. Jag hoppas att inte alltför många andra har haft samma problem.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Wonder-Boy » 30 mars 2007, 20:13

Jag har råkat ut för det en gång...
╔═╦╗╔╦╗
║╔╣╚╣║║
║╚╣║╠╗║
╚═╩═╝╚╝
Användarvisningsbild
Wonder-Boy
Stormästare
Stormästare

Inläggav Moppa » 15 december 2007, 14:44

(Tänkte skriva detta i spamtråden som dök upp men den moddades bort innan jag hann skriva något :P)

Uppenbarligen...
Borde kanske titta på ravens antispam?
http://www.industriafrigorifica.com/nh3 ... tispam.zip
hittade en backuplänk när jag googlade, även fast den inte underhålls längre så funkar den superbt.

Allra först installera Easymod från http://area51.phpbb.com/phpBB/viewforum.php?f=15 (http://kent.dl.sourceforge.net/sourcefo ... _0.3.0.zip)

Använder den som Administratör på www.4h.se/forumet.
Ett tips till är att migrera forumet till en annan mapp. Döpa om phpbb mappen till forum istället och uppdatera länkarna.

http://www.sumbit.com/phpbb_spam.htm finns också med en del tips.

Bästa tipset där är nog robots.txt.
Skapa robots.txt i dokumentrooten (http://folkvagn.commodore64.org) och lägg till följande kod:

robots.txt
Kod: Markera allt
User-agent: *
Disallow: /widgets/profile
Disallow: /widgets/groupcp
Disallow: /widgets/memberlist
Disallow: /widgets/post-
Disallow: /widgets/posting
Disallow: /widgets/search
Disallow: /widgets/updates-topic
Disallow: /widgets/stop-updates-topic
Disallow: /widgets/ptopic
Disallow: /widgets/ntopic
Disallow: /widgets/profile
Disallow: /widgets/groupcp
Disallow: /widgets/login
Disallow: /widgets/modcp
Disallow: /widgets/privmsg
Disallow: /widgets/memberlist
Disallow: /widgets/mark-forum

Ändra "widgets" öerallt till vart du nu flyttar forumet.

Dessutom har jag tillverkat en "mass-raderare" av användare ifall du snabbt vill plocka bort användare fort. Hör av dig ifall du vill ha tillgång till det.

Hoppas detta hjälper.
Jag hjälper gärna till och utvecklar forumet om du vill, säg bara till. Har som sagt jobbat en hel del med Phpbb-forum (skapade det första när jag var typ 13 :p. Så har lärt mig de flesta knepen och kan filerna rätt bra.)
Hör av dig via PM om du vill ha min hjälp.

//Moppa
Moppa
Lärling
Lärling

Inläggav Commodorianen » 15 december 2007, 14:59

Tack så mycket, Moppa :) .

Vad jag försöker göra just nu är att modifiera phpbb-filer så att allt fler saker blir förbjudna att skriva när man registrerar sig, t.ex. lade jag precis till att det är förbjudet att skriva att man är från Nigeria när man registrerar sig efter den senaste spam-användaren som registrerade sig. Även om det de senaste dagarna har minskat antalet spammare som registrerar sig radikalt så är det dock rätt så primitivt att göra så här.

Jag tycker det vore tilltalande med en enkel mod för att lösa problemet. Det borde nog t.ex. hjälpa mycket att göra en mod som lägger till ett extra obligatoriskt fält när man registrerar sig där man måste svara på en enkel fråga, t.ex. vad Sveriges huvudstad heter. Tyvärr har jag dock inte kunskaperna för att göra en sådan mod :( .
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Moppa » 15 december 2007, 18:47

Commodorianen skrev:Tack så mycket, Moppa :) .

Vad jag försöker göra just nu är att modifiera phpbb-filer så att allt fler saker blir förbjudna att skriva när man registrerar sig, t.ex. lade jag precis till att det är förbjudet att skriva att man är från Nigeria när man registrerar sig efter den senaste spam-användaren som registrerade sig. Även om det de senaste dagarna har minskat antalet spammare som registrerar sig radikalt så är det dock rätt så primitivt att göra så här.

Jag tycker det vore tilltalande med en enkel mod för att lösa problemet. Det borde nog t.ex. hjälpa mycket att göra en mod som lägger till ett extra obligatoriskt fält när man registrerar sig där man måste svara på en enkel fråga, t.ex. vad Sveriges huvudstad heter. Tyvärr har jag dock inte kunskaperna för att göra en sådan mod :( .

Försök undvika dett :/.
Blir ett helvete att försöka uppdatera din version senare :S.
Lättast är att installera easymod, sen är det bara att spotta in dem i ena änden och så kommer det ut klart :).
Sen om man ska uppdatera nån gång så är det bara att skriva över allt. och sen mata in alla mods igen på nytt. mycket snabbare än att leta upp alla manuella ändringar man gjort..
Moppa
Lärling
Lärling

Inläggav Commodorianen » 16 december 2007, 13:54

Nja, Easymod är en rätt så omfattande mod har jag för mig. Den vill jag inte lägga in varje gång jag uppdaterar bara för att automatiskt få till en liten mod (min mod innebär bara ändringar i två filer).
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Wonder-Boy » 12 januari 2008, 11:11

Bannlys johnkthegreat. Hans profil dyker upp på 35 resultatsidor med forumprofiler i Google med samma reklam för suspekt webbplats.
╔═╦╗╔╦╗
║╔╣╚╣║║
║╚╣║╠╗║
╚═╩═╝╚╝
Användarvisningsbild
Wonder-Boy
Stormästare
Stormästare

Inläggav Commodorianen » 12 januari 2008, 14:52

Ok, jag tog precis bort johnkthegreat helt och hållet.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav kanalje » 20 juni 2008, 09:55

Prova att lägga till en forumdel ovanför "Allmänt" man inte behöver registrera sig för att kunna skriva i och se om all spam samlas där.
Användarvisningsbild
kanalje
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Forumet & webbplatsen