Serverflytt planeras

Förslag, nyheter, kommentarer och diskussioner om forumet och webbplatsen Commodore 64 - "datorernas folkvagn"

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Serverflytt planeras

Inläggav Commodorianen » 14 februari 2010, 22:25

Vi planerar att flytta forumet till en annan server. Planen är för närvarande att flytta forumet till samma servrar som idag används av http://www.vintagegames.se/ .

Detta innebär att samma personer som idag sköter http://www.vintagegames.se/ även kommer att handha databas och filer för folkvagnsforumet (jag kommer att ha access också men kommer nog inte att vara så aktiv).

Moderatorer och administratörer kommer att flyttas över så att det blir samma personer som idag.

Adressen kommer troligen att ändras från http://folkvagn.commodore64.org/phpbb/ till annan adress. Mer information kommer senare.

Fördelar med flytten:

1) Modernisering av forumet genom uppgradering till phpbb3. För närvarande används phpbb2 som inte supportas längre.

2) Mer engagerad personal för handhavande av databas och forumfiler, t.ex. uppgraderingar, moddar etc. Jag har själv tappat intresse för det jobbet.

3) Större kontroll över forumet. Forumet ligger för närvarande på webbserverutrymme som jag har fått av en australiensare och där jag har väldigt lite koll. Det har hänt ett par gånger att IP-adressen har ändrats så att jag inte har kommit åt kontrollpanel för webbplatsen eller forum-filerna. Som en del av er kanske minns så försvann det också vid ett tillfälle flera veckors inlägg och jag fick väldigt dålig information vid tillfället.

Tack till Bnicke för initiativ och arbete med flytten!
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav bepp » 14 februari 2010, 22:44

Bild

Låter ju toppen!
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Kreese » 15 februari 2010, 23:20

Underbart! Kul att höra.

Bnicke mfl. på Vintagegames är kompetenta personer så det verkar verkligen lovande!
Användarvisningsbild
Kreese
Lärling
Lärling

Inläggav bepp » 15 februari 2010, 23:42

Hur är det med drift/underhåll av själva huvudsajten? folkvagn.commodore64.org? Behöver du nån hjälp med det?

Vad är det för sida man kommer till när man går på www.commodore64.se? Är det en gammal rest från forumet?
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav stonan » 16 februari 2010, 08:15

bepp skrev:Vad är det för sida man kommer till när man går på www.commodore64.se? Är det en gammal rest från forumet?

Det är det nya adressen som vi på Vintagegames.se förfogar över.
Just nu ligger det bara lite testfiler där.
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator

Inläggav Kreese » 16 februari 2010, 09:11

Kommer hela sidan att flyttas dit sen då eller bara forumet? Det vore väl smidigast om resten av sidan flyttades också...?

www.commodore64.se kan ju knappast bli enklare adress! :)
Användarvisningsbild
Kreese
Lärling
Lärling

Inläggav Bnicke » 16 februari 2010, 14:16

Jo.. jag testar lite forumstil och inställningar och planen är väl att flytta i helgen. Är det någon som känner sig bra på webbdesign får ni gärna komma med förslag.. ni kan ju se stilen trots att forumet är inaktiverat.

Att flytta över resten är lite upp till Commodorianen vad han vill.. jag kommer ju knappast att uppdatera de statiska sidorna iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav Commodorianen » 16 februari 2010, 16:00

Resten av sidorna, alltså utanför forumet hade jag egentligen tänkt ta bort eftersom jag inte är intresserad av att underhålla de sidorna längre.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav bepp » 16 februari 2010, 16:09

Commodorianen skrev:Resten av sidorna, alltså utanför forumet hade jag egentligen tänkt ta bort eftersom jag inte är intresserad av att underhålla de sidorna längre.

Hold your horses! Ska vi inte ta och lägga över dessa sidor i en Wiki? Det finns mycket matnyttig information där... Har dålig koll på vilka svenska commodore wikis det finns, men om vi inte hittar någon som passar så får vi kanske lägga upp en ny. På så vis kan alla vara med och bidra så slipper någon ensam stackare ansvara för underhållet...
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav stonan » 16 februari 2010, 16:15

bepp skrev:Hold your horses! Ska vi inte ta och lägga över dessa sidor i en Wiki?

Inga problem. Vi lägger upp en Wiki-plugin på det nya forumet.
Men det blir dem som orkar och har intresse som får bygga upp wikin.
Commodorianen kanske kan ha kvar sidorna fram tills vi byggt upp Wikin. Annars kan vi nog lägga dem temporärt under Vintagegames tillsvidare.
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator

Inläggav Commodorianen » 16 februari 2010, 18:39

Ok, jag kan låta sidorna ligga kvar tills vidare.

Som Bnicke skrev så är flytten av forumet planerad till helgen. Detta innebär att forumet kommer att vara otillgängligt under en del av helgen.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav Bnicke » 16 februari 2010, 19:56

Så här ser den iaf ut nu:
Kommentarer?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav Kreese » 16 februari 2010, 20:15

Det ser ut att bli fint. Gillade dock inte att du minskade ner C64:an så mycket... Dessutom borde det gå att mjuka till kanterna runt den lite och kanske till och med få till en liten skugga på den.

Bild

Ungefär som jag gjort på ett par konsoler så här:
Bild

Forumets design i övrigt blir kalas!
Användarvisningsbild
Kreese
Lärling
Lärling

Inläggav Bnicke » 16 februari 2010, 20:30

Ang storleken var det för att få plats med Commodorefonten (som är en bild) till höger om bilden.. den radmatade annars.. man kanske kan öka den något eller göra på något annat sätt.

Skugga etc. fixar du som vet hur man gör ;)
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav bepp » 16 februari 2010, 20:48

Ser fresh ut! Men färgerna andas mer Libresse än data :D Den lila och rosa måste bort. Blå kan stanna. In med lite brun och lite rainbow =)

Vilken style är det ni har använt? Ser lite ut som en moddad prosilver? Jag ska pröva och leka lite och se om vi kan få det lite mer Commodorigt :)
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Nästa

Återgå till Forumet & webbplatsen