Synpunkter på nya forumet

Förslag, nyheter, kommentarer och diskussioner om forumet och webbplatsen Commodore 64 - "datorernas folkvagn"

Moderatorer: Fanta_gbg, e5frog, stonan, Zlasher

Re: Synpunkter på nya forumet

Inläggav bepp » 20 februari 2010, 11:18

Bnicke skrev:Ljusgul? är det inte den röda understrukna hover-grejen bepp menar?

Nej, hover->underline på länkar är bra! Det jag menar är att bakgrundsfärgen blir ljusgul för hela raden när man kommer över. Det är väldigt förvillande (och aningen onödigt, eftersom man ju vet var man har musen).
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

Inläggav Bnicke » 20 februari 2010, 11:55

Aha.. nu fattar jag. Vad ska den bli för färg då? brun, vit eller ingen skillnad..
Jag tycker det set "flashigt" ut, vi får väl ha en omröstning...
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav d0c » 20 februari 2010, 13:11

dette vi har nå er forum standard så minst mulig "flashigt" her og mest lik det gammle theme vi hadde før... vi kan ha andre forum theme som er mer "flashigt" den som liker det... og den der lysgule hover saken er jeg enig med bepp i, den bør fjernest hvis det er mulig fra standard theme, folk vet jo hva de klikker på med musen..
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav Zlasher » 20 februari 2010, 13:13

Det som er forvirrende med den gule highlighten er jo at man tror man kan klikke hvorsomhelst i rubrikken, men man må jo fortsatt klikke på linkene..
Men jeg synes det ser meget bra ut - jeg har jo klart å få den på norsk og, så nå slutter jeg å trykke feil i alle mulige menyer..
Atari Lynx-100%
Microvision-100%
Sega Master System 20%
VC 4000-95%
Vectrex-86%
Activision Patches-70%

Commodore|Atari|Nintendo|Sinclair|Grandstand|Sega
Min retroblogg: http://retro-spill.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Zlasher
Moderator
Moderator

Inläggav d0c » 20 februari 2010, 13:39

har søkt litt på nett angående forum style.... her tror jeg vi har den gammle som vi er vant med...

http://demo.phpbb3styles.net/subAndreas08

vi kan ha flere forum style så vi får installere noen flere etter vært...

:)
Användarvisningsbild
d0c
C64-entusiast
C64-entusiast

Inläggav Fanta_gbg » 20 februari 2010, 15:06

stonan skrev:
Fanta_gbg skrev:Jag har [ Moderatationspanel ] på vissa vad är det för något roligt?

Det är med hjälp av den du modererar t.ex. flyttar, låser, sammafogar trådar etc

Misstänkte det 8) Får testa och lära mig hur man gör..

2st saker som jag har tänkt på. Den gamla länken som jag använde kommer jag till en Syntax Error sida:

login.php

Vet ej om det är flera som använder denna siodan? Kan man isåfall styra om det till rätt?

En sak till, när man har svarat på ett inlägg kan man inte välja "visa alla olästa inlägg"?
// Fanta :roll:

Samlar på Commodore har bla: Vic 20, C64, C64C, C64G, C16, C128, Amiga 500, Amiga 600HD Amiga 1200 och en CD32 alla boxade så såklart :D

Samlar även på MicroProse och SSI spel till C64an och SSI till Amigan
Användarvisningsbild
Fanta_gbg
Commodore-samlande göteborgare
Commodore-samlande göteborgare

Inläggav stonan » 20 februari 2010, 15:28

forumet adress är http://commodore64.se/ eller http://commodore64.se/forum/

den gamla adressen http://folkvagn.commodore64.org/phpbb/ är ompekad och fungerar nu mot http://commodore64.se/

din gamla länk innehåller php-filen därför hittas den inte längre eftersom filerna är flyttade
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator

Inläggav Bnicke » 20 februari 2010, 15:48

Fanta_gbg skrev:
En sak till, när man har svarat på ett inlägg kan man inte välja "visa alla olästa inlägg"?

I den stil vi kör är (i princip default prosilver) är det så.. man kan iof ändra så den visas på alla sidor.. ex som vi gjort på VG..
Jag vill helst inte köra olika valbara stilar.. det finns i regel inte översättningar av dem (de brukar bara finnas för prosilver och subsilver) samt att ska man installera en mod måste man göra det i alla aktiva stilar så det blir nästan dubbelt så tidskrävande att underhålla 2 olika.
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav Kreese » 20 februari 2010, 18:01

Det räcker nog med en stil, man vänjer sig rätt fort också. Jag gillar den skarpt redan. :)
Användarvisningsbild
Kreese
Lärling
Lärling

Inläggav Commodorianen » 20 februari 2010, 18:08

stonan skrev:...
Under kategorier i panelen så lägger man till gruppen Globala moderatorer till samtliga kategorier (det går att markera alla kategorier på en gång), då ska det synas rätt personer. Sen om man har någon extra på någon kategori så tar man den mauellt för just den kategorin.

Hmmm, får inte till det riktigt. Har lyckats göra så att globala moderatorer inte syns i någon kategori (även om de egentligen kan moderera alla kategorier) medan namnen på moderatorer som enbart är moderatorer för enstaka kategorier syns.
Användarvisningsbild
Commodorianen
Grundare av forumet
Grundare av forumet

Inläggav stonan » 20 februari 2010, 18:46

Commodorianen skrev:Hmmm, får inte till det riktigt. Har lyckats göra så att globala moderatorer inte syns i någon kategori (även om de egentligen kan moderera alla kategorier) medan namnen på moderatorer som enbart är moderatorer för enstaka kategorier syns.

Sorry jag hade nog fel. Det ligger nog i den moddade stilen för vintagegames att moderatorer inte visas i forumindex men de visas när man väl klickar sig in i kategorin. Det kanske går att fixa till om man vill, ska testa lite i ett annat forum.
Men det är snyggare nu när inte moderatorer visas i forumindex. Vill man vet vem som modererar så trycker man på "Globala moderatorer" längst ned. Det går även att lägga till andra grupper som visas längst ned om man vill.
Bild
Stonans scanningsprojekt ---> http://www.stonan.com/dok/
Användarvisningsbild
stonan
Moderator
Moderator

Inläggav Kreese » 20 februari 2010, 21:44

Framför allt fick forumöversikten en kompaktare look. Man kunde nästan tro att ni tagit bort några kategorier, men nu fattade jag varför det såg så lite ut (och mer överskådligt). Bra!!!

Jag undrar lite över "toploggan"... Varför inte göra loggan,
commodore64.se - Datorernas folkvagn
Det största skadinaviska diskussionsforumet om VIC-20, C64, C128!

Som endast en bild... Det känns lite "blippigt" nu när man hovrar över med musen, speciellt när det blir en röd linje under meningen underst. Egentligen skulle man väl kunna baka ihop hela loggan och till och med C64 bilden till en och samma bild...
Användarvisningsbild
Kreese
Lärling
Lärling

Inläggav Bnicke » 20 februari 2010, 22:07

Texten ska bli språkberoende.. det är egentligen en text-bild-generator med C64-font.. som tar texten "site name" från inställningarna och gör en bild av den... det är samma i tabelltitlarna på 1:a sidan.
Ex:
Kod: Markera allt
http://commodore64.se/title/title.php?s=16&c=FF0000&a=FF0000&t=Kreese!!!

ger:
Bild
Det är ju pga. alla inte har den fonten installerad.. tyvärr.

Man kan ta bort linjen i stilmallen... ska bara hitta den först.
Bild
Användarvisningsbild
Bnicke
Webmaster
Webmaster

Inläggav Boray » 23 februari 2010, 11:49

Jag tycker det blev lite mer grötigt när man tittar bland rubrikerna, men det kanske är en vanesak...
Användarvisningsbild
Boray
VIC-20-älskande musiksmurf
VIC-20-älskande musiksmurf

Inläggav bepp » 23 februari 2010, 12:59

Boray skrev:Jag tycker det blev lite mer grötigt när man tittar bland rubrikerna, men det kanske är en vanesak...

I second... har svårt att se vilka trådar som är nya och vilka som är låsta etc. Tror på att byta ikoner som redan har diskuterats, och kanske också att man kan färga hela rubriken på de som är nya? Eller nått..
Användarvisningsbild
bepp
Stormästare
Stormästare

FöregåendeNästa

Återgå till Forumet & webbplatsen